بازیافت ضایعات فلزی تاثیر خوبی روی فضای اقتصادی و محیطی دارد. عبارت «اقتصاد مدور» بدین معنا‌ست که تمامی اقلام تولیدی باید به‌گونه‌ای ساخته شود که وقتی محصول اولیه کارآیی خود را برای مشتری از دست داد، بتوان دوباره از آن‌ محصول نهایی دیگری ساخت. آهن آلات یکی از آن مواد پایه‌ای هستند که دوباره می ‌توان به شیوه‌های مختلفی آن‌ها را به‌ کار برد.

کاربردهای صنعتی

ضایعات آلومینیوم و آهن آلات در صنعت ساخت‌ و‌ ساز و در پروژه‌هایی نظیر ساخت جاده یا پل بسیار پرکاربرد هستند. در صنعت حمل و نقل نیز می‌توان برای تولید خودرو، هواپیما و دیگر وسایل نقلیه از آن‌ها استفاده کرد. یکی دیگر از کاربردهای اخیر آهن آلات بازیافتی در سم‌زدایی پس‌آب صنعتی است که در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از ابزار و وسایل نیز از همین ضایعات فلزی به‌ویژه آلومینیوم ساخته می‌شود. استفاده از ضایعات فلزی در بسیاری از صنایع مانع از استخراج منابع طبیعی روبه افول و کمیاب شده و از این طریق به محیط‌ زیست کمک بزرگی کرده است. هم‌چنین ضایعات فلزی برای ساخت این اقلام بسیار ارزان‌قیمت‌تر خواهد بود.

تولیدات فلزی جدید و محکم‌تر

ضایعات فلز فولاد یا استیل بازیافت شده را می‌توان طی فرآیندی با استفاده از کوره قوس الکتریکی به ابزار باکیفیت‌تر تبدیل کرد. فولاد ضدزنگ یا استیل را نیز می‌توان به‌همین صورت ساخت. ضایعات مس را نیز می‌توان با پروسه‌ای مشابه فولاد از جمله فرآیند انفجار و کوره‌های بازتابی، به محصولاتی دیگر تبدیل کرد. ضایعات آلومینیوم را نیز می‌توان با دمای پایین‌تری نسبت به آلومینیوم خالص ذوب کرد بنابراین فرآیند تبدیل آن‌ها نیازمند صرف انرژی کمتری است. البته این مسئله تقریبا درباره تمامی فلزات و آهن آلات بازیافت‌ شده صادق است. بازیافت آهن آلات و ضایعات فلزی تنها باعث صرف انرژی کمتری شده بلکه دی‌اکسیدکربن کمتری نیز تولید می‌شود. با این‌کار از محیط‌ زیست نیز حفاظت شده و از نظر اقتصادی نیز در فرآیند تولید صرفه‌جویی خواهد شد.

صندلی‌های راحتی، نیمکت، میز و حتی لامپ‌ها جزو آن دسته از لوازم خانگی هستند که از ضایعات فلز و آهن آلات ساخته شده‌اند.

مبلمان و لوازم خانگی

مبلمان فلزی اغلب با فلز‌های بازیافت‌ شده ساخته می‌شود و بسیار زیبا و بادوام هستند. صندلی‌های راحتی، نیمکت، میز و حتی لامپ‌ها جزو آن دسته از لوازم خانگی هستند که از ضایعات فلز ساخته شده‌اند.

کاربردهای هنری

برخی افراد وقتی با انبوهی از ضایعات فلزی روبه‌رو می‌شوند، یک اثر هنری را تجسم می‌کنند. هنرمندان از ضایعات فلزی درساخت مجسمه‌ها و پیکره‌های زیبا استفاده کرده‌اند. حتی افرادی که هنرمند حرفه‌ای نیستند نیز از خلاقیت خود کمک گرفته و از فلزات بازیافت‌ شده مختلفی آثار هنری زیبایی خلق کردند و به نمایش آن‌ها روی دیوار خانه‌شان افتخار می‌کنند. آثار هنری ساخته شده از فلز سبک هنری خاص خود را دارند.

کمک به حفظ محیط زیست

علاوه‌بر کاربردهایی که تاکنون به آن‌ها اشاره کردیم، اشاره به این نکته اهمیت دارد که استفاده از ضایعات فلزی و آهن آلات تا چه حد موجب صرفه‌جویی و نجات محیط‌ زیست می‌شود. تنها با استفاده از استیل یا فولاد بازیافت شده، 86% از آلودگی هوا کاسته می‌شود. کاهش مصرف آب برابر با 40% است و کاهش آلودگی آب 76% می‌باشد. هم‌چنین بازیافت فلزات موجب کاهش محل‌های دفن زباله می‌شود.
با رشد صنعت بازیافت، در آینده کاربردهای بیشتری برای ضایعات فلزی آهن آلات به‌وجود خواهد آمد. بازیافت روشی بسیار هوشمندانه است.

منبع : Nerc