یک روانپزشک ورزشی کارهای مهمی در خصوص آماده‌سازی ورزشکاران انجام می‌دهد. به‌طوری که امروزه نقش یک روانپزشک ورزشی در کنار سرمربی و مربیان و سرپرستان به اثبات رسیده است. روانپزشک ورزشی کارهای زیادی برای ورزشکاران انجام می‌دهد اما وظیفه اصلی او آموزش مهارت‌های ذهنی و فکری برای افزایش آمادگی و سرعت بخشیدن به روند آماده‌سازی یک ورزشکار است.

یک روانپزشک ورزشی چه کارهایی انجام می‌دهد

کارهایی که یک روانپزشک ورزشی برای ورزشکار انجام می‌دهد با توجه به خصوصیات و مهارت‌های ورزشکاران برای هر فرد متفاوت خواهد بود. در این‌جا به معرفی برخی از این فعالیت‌ها می‌پردازیم تا ببینیم چگونه یک روانپزشک ورزشی با آموزش مهارت‌های ورزشی می‌تواند به روند آماده‌سازی یک ورزشکار کمک کند.

روانپزشک ورزشی به ورزشکار کمک می‌کند تا به ترس‌هایش قائل آید

به‌طور معمول ورزشکاران دچار ترس‌هایی هستند. این ترس‌ها ممکن از ترس از شکست‌، خجالت و یا استرس و نگرانی باشد. این مسائل در ورزشکاران یک مسئله متداول و عادی است. به خصوص ورزشکاران حرفه‌ای همواره با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کنند و روانپزشک با شناسایی این ترس‌ها و روبه‌رو کردن ورزشکاران با آن‌ها به ورزشکاران کمک می‌کند تا بر این ترس‌ها فائق آمده و بر آن‌ها غلبه کنند. 


روانپزشکان ورزشی به ورزشکاران در خصوص افزایش مهارت‌های ذهنی کمک می‌کنند 

متداول‌ترین وظیفه روانپزشک ورزشی آموزش مهارت‌های ذهنی است. این مهارت‌ها علاوه بر سرعت بخشیدن و ارتقای سطح آماده‌سازی ورزشکاران، به دیگر جنبه‌های زندگی یک ورزشکار نیز کمک خواهد کرد.

کمک به آماده‌سازی ذهنی ورزشکار برای مسابقه

 یکی دیگر از وظایف متداول یک روانپزشک ورزشی آماده‌سازی ذهن ورزشکار برای شرکت موثر در مسابقات است. این وظیفه می‌تواند بسیار پیچیده و ترکیبی از مهارت‌های ذکر شده باشد. اما در یک شرایط خاص و در یک مسابقه خاص انجام می‌پذیرد.

کمک به بازگشت ورزشکار به عرصه حرفه‌ای پس از مصدومیت

 بازگشت به عرصه‌ی حرفه‌ای و مسابقات حرفه‌ای برای ورزشکاران پس از سپری کردن دوران مصدومیت گاهی اوقات بسیار سخت و بیشتر به نوع مصدومیت بستگی دارد. اما بیشتر مشکلات در خصوص برگشت این افراد به دنیای حرفه‌ای مسابقات ورزشی به دلیل ترس آن‌ها است. یک روانپزشک ورزشی در چنین شرایطی وظیفه دارد که ورزشکار را برای برخورد با این مشکلات آماده کند تا او را به شرایط قبل از آسیب‌دیدگی برساند.

وجود یک روانپزشک ورزشی برای کمک به سرمربی و افزایش تأثیر و بهره‌وری زمان تمرین ضروری به نظر می‌رسد.

ارتقای مهارت‌های آموزش داده شده در طول دوره آماده‌سازی

یکی دیگر از وظایف روانپزشک ورزشی ارتقاء مهارت‌های ورزشکاران در مسابقات آماده‌سازی و اردوهای آماده‌سازی است. در این دوره ورزشکار می‌آموزند که چگونه به‌جای نتیجه بر روی کیفیت کار خود تمرکز کنند و اعتماد به نفس بالاتری کسب نمایند.

ارتقای رکورد ورزشکاران 

رکوردگیری از ورزشکاران یکی از وظایف روانپزشک ورزشی است. روانپزشک ورزشی می‌تواند به ارتقای آمادگی و مهارت‌های ذهنی و بالا بردن تمرکز و هم‌چنین بهتر شدن رکورد‌های برخی از ورزشکاران کمک کند. به‌‌‌طور مثال روانپزشک ورزشی می‌تواند به افزایش تمرکز و دقت شوت در گلف‌بازان و شلیک در تیراندازان و کمک کند.

افزایش بهره‌وری تمرینات 

یکی دیگر از وظایف روانپزشک ورزشی افزایش بهره‌وری و کیفیت تمرین ورزشکاران است. از آن‌جایی که برخی از ورزشکاران مانند ورزشکاران تیم‌های دانشجویی زمان کمی را برای تمرین در اختیار دارند، بنابراین این افراد باید از زمان کم تمرینات خود حداکثر بهره‌وری را داشته باشند. بنابراین وجود یک روانپزشک ورزشی برای کمک به سرمربی و افزایش تأثیر و بهره‌وری زمان تمرین ضروری به نظر می‌رسد.

منبع : Peaksports