رابطه میان نورپردازی محیط و احساسات

طبق نتایج یک تحقیق اخیر، شدت نور میتواند بر شدت احساسات و عواطف ما تاثیر مستقیم داشته باشد.
بر اساس این تحقیق که در مجلهی روانشناسی مشتریان به چاپ رسید، هرچه نور شدیدتر باشد، احساسات فرد قویتر است (چه احساسات منفی و چه مثبت).
شواهد دیگر نیز نشاندهندهی این امر هستند که افراد در روزهای آفتابی دربارهی بازار بورس خوشبینتر هستند، خود را سالمتر میدانند و تمایل به کمک کردن به دیگران در آنها بیشتر است؛ این درحالی است که در روزهای تاریک و گرفته، اختلالات فصلی بیشتری مشاهده میشود. به گفته مسئول این تحقیقات، آلیسون جینگ سو، استادیار مدیریت دانشگاه تورنتو «برخلاف این نتایج ما متوجه شدیم که در روزهای آفتابی افرادی که مستعد افسردگی هستند، افسردهتر میشوند.»
این تحقیق شامل شش آزمایش مختلف برای سنجش رابطه میان احساسات و نورپردازی محیط میشد. در یکی از آزمایشها محققان نشان داندن که با وجود نور روشن، احساس گرما بیشتر میشود، حتی در شرایطی که دمای اتاق ثابت بود.
در آزمایشهای دیگر محققان، شرکتکنندهها را زیر نورهای مختلف قرار داده و از آنها خواستند چیزهای مختلفی از جمله زیبایی یک شخص، تند بودن یک سس و احساسات خود دربارهی کلمات مثبت و منفی را ارزیابی کنند.
وقتی شرکتکنندگان زیر نورهای روشنتری قرار داشتند، احساسات آنها شدیدتر بود. برای مثال: سس تندتری میخواستند، دیگران را خیلی زیباتر میدیدند، کلمات مثبت را حتی مثبتتر برداشت میکردند و کلمات منفی در نظرشان خیلی منفیتر بود.
محققان به این نتیجه رسیدند که تاثیر نورپردازی قویتر و روشنتر در دادن احساس گرما به افراد احتمالا با افزایش شدت احساسات آنها در ارتباط است.
در این تحقیق آمده «ما بر این باوریم که دلیل این تاثیرات این است که نورپردازی با پیشزمینه و درک ما از گرما همراه است و این درک ما از گرما میتواند سبب برانگیختگی سیستم هیجانی و عاطفی ما شود. بنابراین با تنظیم کردن نورپردازی تاثیر احساسات در تصمیمگیریها را کاهش داد، تصمیماتی که اغلب در زیر نور روشن گرفته میشوند.»
منبع : Huffingtonpost