هنگامی که سخن از تغییرات در نحوه‌ی آموزش در میان باشد، ممکن است برخی فکر کنند که تغییر آموزشی یعنی تغییر رویکرد یادگیری در معلمان، محتوی دروس و سطح نظم‌ و انظباط. اما درحقیقت منظور از تغییر آموزش،  ورود با سرعت تکنولوژی به مدارس سراسر دنیا است.
برمی‌گردیم به دوره‌ گذشته که دانش‌آموزان درمدارس از کامپیوتر استفاده می‌کردند. در آن دوره دانش‌آموزان باید منتظر می‌نشستند و به نوبت وارد اتاق کامپیوتر می‌شدند و با کامپیوترهایی که وضوح پایینی داشتند بازی‌های آموزشی را اجرا می‌کردند. اما در حال‌حاضر دانش‌آموزان با کمک تبلت تکالیف درسی خود را هماهنگ می‌کنند و این امر موجب تولید نسلی شده که مدام پای تلویزیون و مانیتور هستند.
نسل تبلت یعنی نسلی که با انواع مختلف نرم‌ افزار بزرگ می‌شوند. یکی از مزیت‌های این امر این است که چون جوان‌ترین نسل‌ها امروزه به‌ طور تمام وقت با تکنولوژی‌ سر و کار دارند، هنگام استخدام  نیازی به آموزش مبانی مایکروسافت آفیس را نخواهند داشت.
پیش از سال2000، بیشتر مدارس به‌دنبال وایت‌بردهای هوشمند تعاملی و امکانات فناوری اطلاعات بودند و در این موارد روز به‌ روز سرمایه‌گذاری بیشتری می‌کردند. یک دهه بعد با ورود تبلت و کاربرد آن درحوزه‌ی آموزش، هنر دست‌نویسی و هم‌چنین مهارت‌های تحقیق سنتی در کتابخانه‌ها کم‌رنگ شد.
کودکان و حتی نوجوانان دیگر قادر به درک دنیایی بدون اینترنت نیستند. دنیایی که دانش‌آموزان مجبور بودند برای تکمیل پروژه‌های درسی به کتابخانه‌های محلی مراجعه کنند و چندین دایره‌المعارف را انتخاب و مطالعه کنند. نسل جدید بیشتر در دنیای گوگل سیر و اطلاعات کسب می‌کنند.
حال سوال این‌جاست که آیا نسل جدید تنبل هستند و در مقایسه با نسل قبل از شور و شوق و ابتکارعمل کمتری برخوردارند؟

در دهه اول قرن بیست و یکم آموزش حتی از لحاظ شیوه‌ی تنبیه نیز تغییراتی را در خود داشته است.

آموزش حتی از لحاظ شیوه‌ی تنبیه نیز تغییراتی را در خود داشته است. شاید این موضوع خیلی چشم‌گیر نباشد اما امروزه مدارسی وجود دارند که هیچ قانون و یا سیاست تنبیه در آن‌ها مشاهده نمی‌شود. این روش آموزش کمک می‌کند تا کودکان از اشتباه نترسند و با پذیرفتن اشتباهات خود به یادگیری بیشتر ادامه دهند.
تنوع و گوناگونی انتخاب موضوع درسی برای نسل جوان‌تر بیشتر شده است. به‌عنوان مثال در زمان‌های نه‌چندان دور خواندن یک زبان در یک دوره اجباری بود اما امروزه بیشتر مدارس این امکان را فراهم می‌کنند تا دانش‌آموزان تمام زبان‌ها را منتفی کنند و این کار عواقب مخربی برای تجارت و رشد بین‌المللی آن‌ها درپی دارد.
موفقیت در آزمون نیز دستخوش تغییراتی بوده و به‌طور بحث‌برانگیزی بهتر شده است. امروزه دانش‌آموزان تحت فشار روزافزون هستند تا امتحان خود را به خوبی پاس کرده و با کسب نمره معمولی دربرخی دروس مانند ریاضی، زبان و علوم بتوانند شغل معمولی پیدا کنند.
به‌همین نحو شرایط پذیرش دانشگاه‌ها بیشتر رقابتی شده است. به‌دلیل هزینه‌های بالای دانشگاهی، افرادی که مشغول تحصیل در مراکز آموزش عالی هستند طبیعتا باید رشته‌هایی را که دوست دارند انتخاب کنند.
درطی 10 سال در سیستم آموزشی با کمک تکنولوژی شاهد انواع تغییرات از پیش دبستان تا دانشگاه بودیم. سرعت توسعه‌ی تکنولوژی موجب سرعت یادگیری در آموزش می‌شود و این امر به همان اندازه به‌ سود کارفرمایانی می‌شود که در آینده قصد جذب نیروی کار ماهری دارند. برخی توانایی‌های قدیمی و قابل اعتماد از جمله مهارت دست‌خط ممکن است روزی سوژه و داستان کتاب‌های تاریخی شوند.