طراحی لبخند بدون نقص کمی پیچیده است. عوامل بسیاری در ایجاد یک لبخند کامل و عالی نقش دارند و تک تک آن عوامل مهم هستند. هم‌چنین دانستن و درک برخی از این موارد برای هر  دندانپزشک زیبایی مفید باشد.

دندان‌های ردیف

در این قسمت برخی از مواردی که در کنار هم قرار می‌گیرند تا دندان‌ها ردیف به نظر برسند ذکر می‌کنیم.
  • خط میانی لبخند: خط میانی مکانی است که دو دندان مرکزی،‌ که به آن‌ها دندان پیش می‌گویند،‌ با هم تلاقی کنند. این خط میانی باید با خط میانی صورت‌تان به خوبی مطابقت کند.
  • شیب دندان‌ها: دندان‌ها باید یک ظاهر عمودی داشته باشند اما کمی به سمت داخل به طرف خط میانی کج باشند.
  • شکاف دندان‌ها: دندان‌ها باید بدون فاصله یا شکاف قابل مشاهده‌ای کنار هم باشند. دو دندان پیش باید بیشترین تماس را داشته باشند و هرچه به سمت کنار دندان‌تان می‌روید این تماس کمتر شود. مثلث‌هایی که در بالا و پایین نقاطی که دندان‌ها با هم تماس دارند ایجاد می‌شود، نباید بیش از حد بزرگ باشند و نباید هیچ سیاهی قابل مشاهده‌ای در مثلث بین تلاقی دندان و لثه به وجود آید.
  • دندان‌های متقارن: تقارن زمانی است که هر دو سمت بدن مثل تصویر در آینه شبیه هم باشند. در مورد صورت هم، تقارن در لبخند ظاهری جذاب ایجاد می‌کند.
  • ابزارهای زیادی مثل ارتودنسی و پلاک برای ردیف کردن دندان‌ها وجود دارند.

دندان سفید

دندان‌هایی که سالم و جذاب هستند به طور کلی با عنوان دندان «سفید» از آن‌ها یاد می‌شود، اما رنگ اصلی دندان بستگی به عوامل زیادی مثل رنگ پوست، و البته ترجیح شخصی دارد. سفید کردن دندان را می‌توان برای حذف لکه استفاده کرد، اما اگر می خواهید دندان‌های‌تان سفیدتر از مینای طبیعی خودتان باشد، ونیرهای پروسیلن بهترین انتخاب برای این قسمت از طراحی لبخند است.

ونیرهای پروسیلن بهترین ابزار برای تغییر شکل دندان‌ها در طراحی لبخند هستند.

دندان‌های خوش ترکیب

لبخند زیبا و طراحی لبخند بستگی به جذابیت شکل دندان‌ها دارد.
  • دندان‌های متناسب: دندان‌های پیش باید پهن‌تر از دندان‌های دیگر باشند. در بسیاری از موارد، افراد دوست دارند آن‌ها کشیده‌تر هم باشند، که جوانی را می‌رساند. دندان‌های نیش (دندان‌هایی که کمی نوک تیز هستند و دو دندان آن‌طرف‌تر از دندان‌های پیش قرار دارند) ممکن است از سایر دندان‌ها بلندتر باشند.
  • عرض و طول: علاوه‌ بر متناسب بودن دندان‌ها نسبت به یکدیگر، دندان‌ها باید خودشان هم دارای نسبت مناسبی باشند. تحقیقات نشان می‌دهند که بهترین نسبت این است که باید عرض دندان 80%‌ طول آن باشد. 
  • ونیرهای پروسیلن بهترین ابزار برای تغییر شکل دندان‌ها در طراحی لبخند هستند، اگرچه گاهی اوقات به جای آن از روکش استفاده می‌شود.

لبخندتان باید منحصر به‌فرد باشد

یکی از چالش‌هایی که دندانپزشکان زیبایی مبتدی را از حرفه‌ای‌ها جدا می‌سازد، توانایی در نظر گرفتن تمام عوامل ذکر شده و در عین حال حفظ ویژگی لبخند فرد در طراحی لبخند است. دندانپزشک حرفه‌ای می‌تواند ویژگی‌های لبخندتان را که از آن لذت می‌برید حفظ کرده یا در طراحی لبخند تاثیر خاصی بگذارد.
  • لبخند سالخورده و جوان: لبخند سالخورده و جوان فرق می‌کند. یک لبخند جوان دارای دندان‌های کشیده‌تر و سفیدتر می‌باشد و اغلب دندان‌های پیش بلندتری دارد.
  • لبخند دوستانه: دوستی در یک لبخند با دندان‌های گرد و یکنواخت منتقل می‌شود. از سوی دیگر، یک لبخند تهاجمی دارای دندان‌های نیش بلندتر و تیزتر است. گاهی‌ اوقات افراد از این تفاوت تعبیر به یک لبخند «مردانه» یا یک «لبخند زنانه» می‌کنند زیرا مردان نسبت به زنان تمایل به داشتن دندان‌های نیش بلندتری دارند.