طراحی چاپ نوعی طراحی گرافیکی است. طراحی چاپ در واقع یک فرآیند خلاقانه است که در آن یک ارتباط بصری تولید و اجرا می‌شود تا از این طریق پیامی را به مخاطب منتقل کند.

طراحی چاپ در بروشورها، بنرهای خیابانی، برچسب‌های وینیل، کارت ویزیت، تراکت، برچسب‌ها و بسته‌بندی محصولات کاربرد دارد. از طرف دیگر چاپ، فرآیند تولید نسخه‌ی چاپی از طراحی گرافیکی و سایر اسناد است. این کار معمولا با استفاده از یک چاپگر و با کاغذ و جوهر آن انجام می‌شود.

شایعات حاکی از این است که چاپ در سال‌های آتی اهمیت خود را در دنیای کسب و کار از دست خواهد داد و دلیل آن تکنولوژی دیجیتال است. اما شاید چند دهه یا چند قرن طول بکشد تا این اتفاق بیفتد.


انواع محصوات تبلیغاتی با استفاده از طراحی چاپ

بنر

بنر یک پارچه‌‌ی بزرگ است که یک  شعار یا طرح روی آن چاپ شده و با اهداف تبلیغاتی در مکان‌های عمومی نصب می‌شود. جنس بنر معمولا از پارچه‌ی کرباس است.

در گذشته طرح‌ها با دست روی بنر کشیده می‌شد اما با پیشرفت صنعت چاپ، چاپگرهای بزرگ با استفاده از انواع مختلف جوهر طرح‌ها و نوشته‌ها را بر روی بنرها با جنس‌های مختلف وینیل و پارچه‌ای چاپ می‌کنند.


کارت بسته‌های بلیستر

این بسته‌ها چند سالی است که به بازار آمده که شامل یک پلاستیک شفاف و یک کارت در زیر آن است و برای بسته‌بندی کالاهای مصرفی کوچک، غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از پلاستیکی که روی محصول قرار می‌گیرد دقیقا به شکل همان محصول قالب گیری شده، محصول درون آن قرار گرفته و پشت آن را یک کارت مقوایی می‌پوشاند. کارت‌های بلیستر روشی جذاب و کاربردی برای نمایش محصول به مشتری است بدون این‌که مجبور باشد آن را از بسته بیرون بیاورد. المان‌های طراحی باید طوری روی کارت چاپ شود که محصول روی آن را نپوشاند.


بروشور هم یک طراحی چاپ است که به شکل یک کتابچه یا یک مجله‌ی کوچک تولید می‌شود.

بروشور

بروشور هم یک طراحی چاپ است که به شکل یک کتابچه یا یک مجله‌ی کوچک تولید می‌شود و حاوی عکس‌ها و اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمات است. بروشور معمولا یا به صورت یک برگه‌ی تا شده و یا چند صفه‌ی به هم دوخته است اما صحافی نشده است. از بروشور عمدتا برای تبلیغات استفاده می‌شود.


کارت ویزت

کاترت ویزیت در واقع یک کارت کوچک است که نام فرد، حرفه‌ی او و خدماتی که ارائه می‌دهد، آدرس محل کار و اطلاعات دیگر روی آن چاپ شده است. یک کارت ویزیت خوب باید یک تصویر کلی از کسب و کار شما به فردی که آن را در دست می‌گیرد ارائه دهد اما با توجه به اندازه‌ی کوچک آن، چنین کاری همیشه ساده نیست.

صاحبان برخی از شرکت‌های تجاری یا حرفه‌ها کارت‌های ویزیت خود را با شکل‌های متفاوتی سفارش می‌دهند و چاپ می‌کنند تا خود را از دیگران متمایز کنند و به راحتی قابل شناسایی باشند، اما بهتر است این کار را نکنید کارت باید به راحتی در کیف پول یا جاد کارت جا شود.


تراکت

تراکت هم برای تبلیغات است و معمولا روی برگه‌‌های کاغذ معمولی با اندازه‌ی نصف برگه‌ی A4 یا کوچک‌تر و به تعداد زائد چاپ می‌شود و در مکان‌های عمومی بین مردم توزیع می‌شود.


کوپن هدیه

یک تکه کاغذ چاپ شده است که دارنده‌ی آن می‌تواند از تخفیف استفاده کند یا آن را با کلا یا خدمات تعویض کند. کوپن یک بن خرید با ارزش مشخص است که تنها با شرایط خاص و برای کلا‌ژهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.



برچسب و بسته‌بندی

فروشندگان از برچسب‌ها و بسته‌بندی ‌های زیبا برای ترغیب مشتریان به خرید محصولات مختلف استفاده می‌کنند. طراحی گرافیکی بر روی بسته بندی‌ها چه روی جعبه و چه روی قوطی و یا هر ظرف دیگر که محصول در آن قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.

برچسب به طور خاص یک تکه کاغذ و یا جنس دیگر است که روی جعبه‌ی محصول چسبانده می‌شود که روی آن راهنمای استفاده از محصول، اطلاعات مربوط به محصول، آدرس و یا چیزهای دیگر چاپ می‌شود یا این‌که ممکن است طرح چاپ برچسب مستقیما روی خود جعبه‌ی محصول چاپ شود.


رول رسید از پیش چاپ شده

این در واقع یک رول کاغذ حرارتی است که که از پیش چاپ شده و حاوی اطلاعات مهم یا جملات تبلیغاتی بر ای چاپ رسید است. نوآوری‌های اخیر امکان چاپ حرارتی رنگی و قابلیت چاپ رسید‌های دو طرفه را با استفاده از رول‌های رسید فراهم کرده است.


پوستر

پوستر یک عکس چاپ شده‌ی بزرگ است که به صورت عمودی نصب شده و در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. عموما پوسترها هم نوشته دارند و هم عکس، البته امکان دارد تماما نوشته و یا عکس باشد. پوسترها برای جلب توجه و دادن اطلاعات طراحی و چاپ می‌شوند.


کیسه‌ خرید

کیسه‌ی خرید دسته‌دار بوده و از جنش پلاستیک، کاغذ محکم یا پارچه‌ی غیر بافته است که برای بردن کالا‌های خریداری شده به خانه و یا محل کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کیسه‌های خرید می‌توانند یک بار مصرف باشند و نمونه‌های دیگر آن طوری طراحی شده‌اند که می‌توان آن‌ها را مجددا مورد استفاده قرار داد.


بر چسب وینیل شکلی از تبلیغات است که در آن یک خودرو یا یک ساختمان تبدیل به یک بیلبورد می‌شود.

برچسب‌ وینیل

بر چسب وینیل شکلی از تبلیغات است که در آن یک خودرو یا یک ساختمان به طور کامل یا بخشی از آن با عکس‌ برگردان‌های بسیار بزرگ وینیل پوشانده می‌شود و تبدیل به یک بیلبورد می‌شود. کندن این بر چسب نسبتا راحت است و در هنگام تعوض ارزان‌تر تمام می‌شود.


استفاده‌های دیگر طراحای چاپ شامل موارد زیر می‌شود:

  • جلد کتاب
  • سرنامه
  • تقویم
  • پاکت پستی
  • لباس
  • دفترچه‌ی راهنما
  • منو، جلد دفتر
  • آویز درب
  • کارت پستال
  • پوشه
  • استیکر
  • پرچم
  • بلیط
  • کارت تبریک
  • تی شرت


منبع : creativitywindow