بیمارستانی که تمام مدت مجهز به تجهیزات پزشکی اولیه باشد، قطعا به هر بیماری که از درب وارد می‌شود پاسخ‌گو خواهد بود. ماهیت درمان پزشکی به‌گونه‌ای است که به منظور ارائه مراقبت کامل نیازمند به تجهیزات کامل است. برای درمان جامع بیماران، تمام بیمارستان‌ها باید مجهز به مجموعه‌ی استانداردی از تجهیزات پزشکی باشند. اغلب بیمارستان‌ها این تجهیزات پزشکی را به صورت تعمیر شده و با نرخ پایین تهیه می‌کنند و تجهیزات اضافی را برای حالت آماده‌باش نگه می‌دارند.

دستگاه نوار قلب

دستگاه نوار قلب سیگنال‌های حاصل از فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند. افرادی که با این دستگاه کار می‌کنند می‌توانند ریتم کلی و هرگونه اختلال در کار قلب را تشخیص دهند. دستگاه‌های نوار قلب از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی هستند که در تشخیص ریتم طبیعی و غیر طبیعی بیمارانی که تحت درمان هستند نقش به‌سزایی دارند.

دستگاه الکتروسرجری (کوتر)

این دستگاه در طی عمل جراحی به منظور ایجاد برش، انعقاد خون و شکافت بافت استفاده می‌شوند و اغلب با کنترل خونریزی در محل جراحی موجب دید بهتر پزشکان در طی جراحی می‌شوند. وجود دستگاه الکتروسرجری در جراحی برای سوزاندن و کنترل خونریزی بسیار ضروری است. جریانات الکتریکی موجود در دستگاه الکتروسرجری باعث ایجاد گرما و سوختن بافت شده و خطر افت فشار خون و یا خونریزی زیاد را به حداقل می‌رسانند و موجب دید بهتر جراح می‌شوند.

دستگاه سونوگرافی

سونوگرافی روشی است که در طی آن وضعیت داخلی بدن بیمار بدون هیچ درد و بدون اشعه مورد بررسی قرار می‌گیرد. کاربرد این وسیله هیچ خطری برای بدن نداشته و برای اندازه‌گیری، چگالی و ساختار توده داخلی بدن  و هم‌چنین تشخیص اختلالات داخلی و یا کنترل رشد جنین در بارداری استفاده می‌شود.

تست ورزش روش ایده‌آلی برای تشخیص بیماری قلب و عروق است و باید بیمارستان مجهز به این تجهیزات پزشکی باشد.

تست ورزش

تست ورزش روش ایده‌آلی برای تشخیص بیماری قلب و عروق است که با تحمیل فعالیت بدنی و استرس بالا وضعیت قلب بیمار بررسی می‌شود. تست ورزش برای تشخیص وضعیت سلامت جسمی بسیار ضروری است. تست ورزش اغلب به منظور مقایسه گردش خون و عملکرد قلب در طول فعالیت فیریکی بالا صورت می‌گیرد.

چراغ‌های جراحی

به‌منظور تولید نورمناسب هنگام جراحی وجود چراغ جراحی بسیار ضروری است. این تجهیزات پزشکی کمک می‌کنند تا جراحان زیر نور مناسب کار کنند بنابراین وجود چراغ درهرعمل جراحی لازم و اجباری است. اغلب پیداکردن  نوع تعمیری و قابل استفاده این نوع تجهیزات پزشکی غیرممکن نیست.

تخت بیمار و جداول جراحی

وجود جداول جراحی در تمام بیمارستان‌ها اجباری است. تمام بیمارستان‌ها باید در آماده‌سازی بیمار، عمل جراحی و ریکاوری مجهز به جداول جراحی باشند. تخت بیمار نیز از مهم‌ترین تجهیزات پزشکی و بیمارستانی می باشد. تعداد پذیرش هر بیمارستان به تعداد تخت محدود می‌شود.

دستگاه استرلیزه

دستگاه استرلیزه نیازهای مختلفی را در یک بیمارستان برطرف می‌کند. در طی فرایند استرلیزه، تمام انواع میکروب‌های زنده از جمله قارچ‌ها، باکتری‌ها، ویروس‌ها، اسپور و میکروب‌های موجود در ابزار جراحی و وسایل پزشکی از بین می‌روند. دستگاه اتوکلاو یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های استریلزه است که در فاصله زمانی کوتاه وسایل پزشکی را در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب ضدعفونی می‌کند.

تجهیزات بیهوشی و الکتروشوک قلبی یکی از تجهیزات پزشکی بسیار ضروری برای بیمارستان‌ها به شمار می‌آید.

تجهیزات بیهوشی

تجهیزات بیهوشی به طور دقیق و مداوم گازهای طبی (اکسیژن و نیتروس اکساید) را با فشار و جریان سالم فراهم می‌کنند تا بیمار درسطح بیهوشی مناسبی باشد.

الکتروشوک قلبی (دفیبریلاتور)

الکتروشوک قلبی در شرایط حاد مانند آریتمی‌های قلبی، فیبریلاسیون بطنی و تاکی کاردی استفاده می‌شود یکی از تجهیزات پزشکی بسیار ضروری برای بیمارستان‌ها به شمار می‌آید. با ارائه‌ی دوز درمانی انرژی الکتریکی، آریتمی و یا همان بی‌نظمی ضربان قلب برطرف شده و قلب به ریتم نرمال خود برمی‌گردد.

مانیتور بیمار

مانیتور ال سی دی بیمار یکی از تجهیزات پزشکی است که از وضوح تصویر بالایی برخوردار بوده و با کمک آن جراحان تصاویر فرایند جراحی را به راحتی مشاهده می‌کنند.
هم چنین مانیتور «علائم حیاتی» دستگاه پیچیده‌ای است که با کمک چندین قطعه از تجهیزات، علائم حیاتی بیمار را به طورمستمر در حین جراحی و بعد از آن نشان می‌دهد.
الکتروشوک قلبی(دفیبریلاتور)، مانیتور، تخت بیمار، دستگاه نوارقلب، تجهیزات بیهوشی، دستگاه استریلیزه، چراغ جراحی، تست ورزش، فراصوت و واحدهای الکتروسرجری از تجهیزات پزشکی ضروری بیمارستانی هستند. وجود این تجهیزات پزشکی نقش به‌سزایی در موفقیت جراحی و مراقبت‌های پزشکی یک بیمارستان دارد.

منبع : Akwmedical