ممکن است بسیاری از صاحبان و مدیران آرایشگاه از وضعیت کار و نحوه مدیریت آرایشگاه خود راضی باشند. اما حقیقت آن است که با صرف کمی وقت و رعایت برخی از مسائل می‌توانند صاحب سالن زیبایی با مدیریت و کسب و کار بهتر خواهند بود و سطح رضایت آنان بالاتر خواهد رفت. این مسائل به شرح زیر است.

ایجاد یک برنامه تشویقی

 برخی از بنگاه‌های اقتصادی و فروشگاه‌ها مانند نمایشگاه ماشین اقدام به تخفیف یا پاداش به مشتریانی می‌کنند که باعث می‌شود مشتریان بیشتری جذب کنند. شما هم می‌توانید در آرایشگاه خود چنین برنامه‌ای را پیاده کنید. یعنی به مشتریانی که اعضای خانواده، دوستان و یا هر فرد دیگری را به آرایشگاه معرفی می‌کنند خدمات رایگان و یا ارزان‌تری را ارائه دهید و یا این‌که می‌توانید با تخفیف دادن به مشتریان جدید خود اقدام به جذب آنان کنید.

هدف قرار دادن مشتریان مختلف

برای کوتاه کردن مو و خدمات دیگری قیمت‌هایی در نظر بگیرید که شما را در رقابت با دیگر آرایشگاه‌ها جلو بیاندازد. یک فضای خاص و جداگانه را برای کودکان اختصاص داده به‌گونه‌ای که از سمت دیگر قابل رویت نبوده و صدای آن قسمت نیز به قسمت‌های دیگر آرایشگاه نفوذ نکند. به این شکل مادران دیگر نگران فرزندان‌شان نخواهند بود و ممکن است بتوانید سر کودکان‌شان را هم اصلاح کنید.

ارائه خدمات بیشتر به مشتریان

مشتریانی که در حال حاضر به آرایشگاه شما می‌آیند و مشتریان دائم‌تان هستند را فراموش نکنید. با ارائه‌ی خدمات بهتر، آن‌ها را مجاب کنید که مشتریان وفاداری برای شما باشند و سپس با ارائه خدمات بیشتر، بهتر و یا خدمات اضافی و با کیفیت‌تر، می‌توانید درآمد بیشتری را از همین مشتریان کسب کنید. برای این منظور بهتر است نحوه سخنوری و ترغیب مشتریان به دریافت خدمات بیشتر را تمرین کنید. با ارائه‌ی یک خدمات مناسب و جلب رضایت‌مندی مشتریان، علاوه بر فروش بیشتر و خدمات اضافه انعام بیشتری را نیز دریافت خواهید کرد.

برای عملکرد بهتر آرایشگاه همیشه به نظرات و نتایج نظرخواهی از مشتریان اطمینان و اعتماد داشته باشید.

پرسش از مشتریان در خصوص نیازشان

همیشه به نظرات و نتایج نظرخواهی از مشتریان اطمینان و اعتماد داشته باشید. مشتریانی که به آرایشگاه شما می‌آیند ممکن است نظراتی در خصوص خدمات ارائه شده توسط شما داشته باشند. بازخورد رسیدگی به این نظر‌ها بسیار مفید و  تاثیرگذار خواهد بود. برای نظرخواهی از مشتریان می‌توانید از روش سنتی پرسش‌ حضوری یا شفاهی استفاده کنید. اما برخی از افراد ممکن است خجالتی بوده و یا این‌که نتوانند نظر خود را به راحتی انتقال دهند و یا حتی این‌که به علت تعارف از انتقاد پرهیز کرده و از شما تعریف کنند. بنابر‌این بهتر است برای ارائه انتقادهای سازنده و مناسب، از یک صندوق پیشنهاد و انتقالات در آرایشگاه خود استفاده کنید و برای ترغیب مشتریان به ارائه‌ی پیشنهادات و انتقادات می‌توانید فضا را کمی رقابتی‌تر کنید. به‌گونه‌ای که برای انتقاد برتر جوایزی در نظر بگیرید. نیاز نیست که این جوایز نفیس باشند بلکه می‌تواند به‌عنوان جایزه، ارائه‌ی خدمات ارزان‌تر مانند شستشو، سشوار کشیدن و برای افراد با انتقاد یا پیشنهاد برتر رایگان باشد.

افزایش قیمت

برخلاف باور عمومی افزایش قیمت می‌تواند به افزایش درآمد بیانجامد. شما در آرایشگاه خود و در همان فضای لوکسی که در اختیار مشتری خود قرار می‌دهید، با قیمت بیشتری به ارائه‌ی خدمات می‌پردازید. با این کار آرایشگاه خود را از لحاظ باور عمومی، در دسته‌ی آرایشگاه‌های ارائه دهنده خدمات سطح بالا معرفی می‌کنید. اما برای انجام این کار باید به دو نکته توجه داشته باشید.
  • حباب قیمت را نشکنید. مشتریان شما دارای حداکثر ظرفیت پرداخت هزینه‌ی آرایشگاه هستند. قیمت پیشنهادی شما نباید از این ظرفیت بالاتر باشد.
  • با افزایش قیمت، خدمات نوین یا قابل ارائه با این قیمت را نیز باید ارائه دهید. مشتریان دوست ندارند احساس کنند که از آن‌ها کلاهبرداری شده است.

افزایش توانایی‌های پرسنل آرایشگاه می‌تواند به افزایش راندمان، سوددهی و هم‌چنین بالا بردن سطح خدمات بیانجامد.

نقاط ضعف خود را بپوشانید

 به خدمات ارائه شده توسط دیگر آرایشگاه‌ها دقت کنید و نقاط ضعف آن‌ها را پیدا کنید.  به‌طور مثال ممکن است یکی از نقاط ضعف آن‌ها استفاده نکردن از مواد طبیعی باشد. پس دقت کنید این اشتباهات را در آرایشگاه خود تکرار نکنید. به شکاف‌ها و نقاط ضعف یا ایرادهای خدمات ارائه شده توسط آرایشگاه خود نیز فکر کنید. هر راهی که می‌توان توسط آن شکاف‌های خدمات شما را پر کرد و یا نقاط ضعف را پوشاند را امتحان کنید.

سرمایه‌گذاری روی پرسنل

کارکنان یک آرایشگاه مهم‌ترین قسمت آن هستند. چرا که آن‌ها وظیفه‌ی ارائه‌ی خدمات به مشتریان را برعهده دارند و خاطرات یا تجارب خوب مشتریان بیشتر با آن‌ها رقم می‌خورد. افزایش توانایی‌های پرسنل آرایشگاه می‌تواند به افزایش راندمان، سوددهی و هم‌چنین بالا بردن سطح خدمات بیانجامد.

بهترین‌ها را ارائه دهید

 برای دستیابی به موفقیت در آرایشگاه همیشه به‌دنبال بهترین‌ها باشید. تلاش کنید بهترین خدمات، بهترین کارکنان، بهترین سالن زیبایی و بهترین مواد و لوازم آرایش را تهیه و ارائه کنید. هر از چند‌گاه یک بار  لوازم آرایش و وسائل خود را کنترل کنید. موادی که تاریخ مصرف آن‌ها گذشته است را دور بیندازید و وسایل کهنه و خراب شده را نیز تعمیر یا تعویض کنید.

منبع : Wheniwork