‌اگر می‌خواهید خودرو‌ی‌تان همیشه سالم و نو به‌نظر برسد باید با آن مثل صورت خود رفتار کنید. امروزه نظافت کردن خودرو از همیشه آسان‌تر شده و روش‌هایی وجود دارد که این کار را برای علاقه‌مندان به خودرو ساده‌تر کرده است. کیفیت رنگ خودرو نسبت به گذشته بهبود یافته و دوام آن بیشتر شده است و برای مدت طولانی‌تری درخشان می‌ماند. این یعنی می‌توانید دستمال‌های ماشین و روزنامه‌ها و پولیش‌های قدیمی خود را دور بیاندازید و آن‌ها را با خمیر تمیزکننده، دستمال‌های میکروفایبر و شوینده‌های رنگ شیمیایی جایگزین کنید. اگر می‌خواهید خودتان خودروی‌تان را تمیز کنید باید کمی مواظب باشید. حرفه‌ای‌های این کار خودرو را با فرچه‌های برقی تمیز می‌کنند و هشدار داده‌اند که این ابزار برای غیرحرفه‌ای‌ها مناسب نیست. اما نکاتی که در ادامه می‌خوانید به شما کمک می‌کند در خانه‌ خودرو‌ی‌تان را به‌خوبی تمیز کنید.


از کفی‌های خودرو شروع کنید

اولین قدم، تمیز کردن کفی‌های خودرو با فشار هوا است. فرچه‌های زبر هم می‌توانند آشغال‌هایی که لابه‌لای شیارهای کفی خودرو گیر کرده‌اند را خارج کنند. اگر روکش‌های صندلی‌ها چرمی هستند روی آن‌ها براق‌کننده بزنید.


استفاده از فشار هوا

فشار هوا روش مناسبی برای تمیز کردن کانال‌های بخاری و کولر خودرو است. باید با فشار هوا دیواره‌ها و دریچه‌های کانال‌های خودرو را تمیز کنید و گرد و خاک را از آن‌جا خارج کنید. اگر خودروی‌تان فیلتر هوا دارد آن را باز و سپس با فشار هوا گردگیری کنید.


برای تمیز کردن لاستیک‌ها از مواد غیر اسیدی استفاده کنید

کارواش‌ها از مواد شوینده اسیدی برای تمیز کردن لاستیک‌ها و ترمز‌ها استفاده می‌کنند اما اگر می‌خواهید در خانه این‌ کار را انجام دهید بهتر است از مواد شوینده‌ی غیر اسیدی استفاده کنید. مواد شوینده‌ی اسیدی ممکن است به بعضی آلیاژ‌ها و هم‌چنین رینگ‌هایی که رنگ خورده‌اند آسیب برسانند. یادتان باشد همیشه چرخ‌ها را قبل از بدنه‌ی خودرو تمیز کنید.


در شستن دستی خودرو از مایع ظرفشویی استفاده نکنید زیرا لایه محافظ روی رنگ را از بین می برد.

بهترین روش شستن خودرو شست‌و‌شوی دستی است

بهترین روش برای شستن خودرو استفاده از دست است و خیلی‌ها از این کار لذت هم می‌برند. وقتی با دست خودرو را می‌شویید می‌توانید شکل بدنه‌ی آن‌ را کاملا درک کنید و سطح آن را بررسی کنید. اما مثل اکثر مردم از مایع ظرفشویی برای شستن خودرو استفاده نکنید. درست است خودرو تمیز می‌شود اما مایع ظرفشویی لایه‌ی محافظ روی رنگ را از بین می‌برد و آن را در مقابل خراش و لکه آسیب‌پذیر می‌کند اما مواد شوینده‌ی مخصوص خودرو از رنگ آن نیز محافظ می‌کنند. پس از این‌که آب بخار می‌شود خاک و مواد معدنی آن روی سطح خودرو می‌مانند و آن را لک می‌کنند. یادتان باشد پس از تمیز کردن خودرو با یک دستمال سطح آن را خشک کنید.


رنگ تمیز براق و درخشان است

معمولا با یک‌بار شستن خودرو رنگ تمیز نمی‌شود. خراب‌کاری پرندگان و آلودگی‌های هوا روی سطح خودرو می‌نشینند و ممکن است پس از مدتی از لایه‌های رویی آن عبور کنند و با رنگ ترکیب شوند. وقتی خودرو زیر آفتاب نیست با دست خشک روی آن بکشید، اگر به نظر زبر است باید تمیز شود.

برای تمیز کردن رنگ خودرو دو روش شیمیایی و فیزیکی وجود دارد. می‌توانید از تمیزکننده‌های رنگ شیمیایی که مواد اضافی وارد شده به رنگ را از آن خارج می‌کنند استفاده کنید. یا این‌که مقداری خمیر تمیزکننده را با مایع شوینده مخلوط کنید و روی قسمت‌های کثیف رنگ بکشید. فقط حواس‌تان باشد از خمیر‌هایی که روی زمین می‌ریزند استفاده نکنید.


پولیش بزنید و سطح رنگ را صاف کنید

هدف از پولیش زدن صاف کردن سطح رنگ است که باعث می‌شود براق‌تر باشد و خودرو نو به‌نظر برسد. برای پولیش زدن سطح رنگ خودرو می‌توانید از فرچه‌های برقی استفاده کنید. این ماشین‌ها سریع خودرو را پولیش می‌زنند اما مراقب باشید به رنگ آن آسیب وارد نکنند. می‌‌توانید برای این‌که بفهمید رنگ خودرو چقدر صاف شده یک خط‌کش را عمود بر سطح خودرو نگهدارید؛ هر چقدر تصویر آن بیشتر کش بیاید رنگ براق‌تر شده است.


برای نگهداری بهتر روکش رنگ خودرو بهتر است دوبار سطح خودرو را واکس بزنید.

با واکس از رنگ محافظت کنید

رنگ خودرو وقتی از کارخانه بیرون می‌آید روکشی نو دارد اما این روکش پس از مدتی از بین می‌رود و رنگ آسیب‌پذیر می‌شود. این‌جا است که نقش واکس اهمیت پیدا می‌کند. واکس فقط چند ماه روی رنگ باقی می‌ماند اما در همین مدت لکه‌ها را جذب می‌کند و نمی‌گذارد رنگ خودرو آسیب ببیند. بهتر است دو بار سطح خودرو را واکس بزنید؛ به‌این شکل نقاطی که در دور اول واکس نخورده‌اند هم پوشش داده می‌شوند. اما وقت‌تان را تلف نکنید و زیادی واکس نزنید چون دیگر روی سطح خودرو نمی‌ماند و سریع پاک می‌شود.


هر فصل واکس بزنید

از آن‌جایی که مشخص نمی‌شود واکس چه زمانی پاک شده بهتر است برای واکس زدن خودرو برنامه‌ریزی داشته باشید؛ اگر هر روز از خودرو استفاده می‌کنید هر فصل یک‌بار آن را واکس بزنید. خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر آب روی سطح خودرو بماند هنوز واکس دارد اما اگر روی خودرویی که تازه رنگ شده هم آب بریزید روی سطحش می‌ماند. روش‌های قدیمی را فراموش کنید و برای واکس زدن رنگ خودرو برنامه داشته باشید.


شیشه‌ها را برق بیاندازید

برای این‌که شیشه‌ها گرد و خاک و لکه نگیرند آخر تمیزشان کنید. بهتر است از شیشه‌پاک‌کنی استفاده کنید که آمونیاک نداشته باشد. آمونیاک برای روکش‌های وینیل و داشبورد ضرر دارد و بوی بدی هم می‌دهد. اگر پس از شستن شیشه‌ها با یک دستمال‌ میکروفایبر آن‌ها را خشک کنید نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. برای تمیز کردن داخل شیشه‌ی عقب خودروهای سدان و کوپه از پشت دست و دستمال‌های میکروفایبر استفاده کنید و به این شکل دست‌تان به جاهای بیشتری از شیشه می‌رسد.


منبع : Popularmechanics