در این مطلب پانزده وسیله‌ی جراحی را معرفی می‌کنیم که وجود آن‌ها برای دندانپزشکی ضروری است.


صندلی دندانپزشکی

این صندلی‌ دندانپزشکی به چند سو می‌چرخد که برای انجام عمل‌های مختلف ایده‌آل است. پیکربندی مدولار این صندلی به دندانپزشک اجازه می‌دهد یونیت دندانپزشکی را بر اساس شرایط و محیط خاص کار تنظیم کنند.


کمپرسور هوا

کمپرسور‌های هوا انواع مختلفی دارند. دندانپزشک برای خرید این دستگاه باید مدلی را انتخاب کند که مناسب نوع جراحی‌هایی که انجام می‌دهد باشد.


دستگاه ساکشن

یکی دیگر از تجهیزات دندانپزشکی دستگاه ساکشن است که دنپزشک بر اساس نیازهای خاص خود باید نوع مناسب آن را انتخاب کند. هم‌چنین مراقبت و نگهداری از آن هم باید با دقت و با توجه به دستورالعمل سازنده‌ی آن صورت بگیرد.


دستگاه رادیولوژی و ژنراتور

این دستگاه نیز برای عکسبرداری دیجیتال از دندان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از برندهای آن MyRay به سفلا دنتال گروپ تعلق دارد که یکی از سازندگان اصلی در اروپا با سابقه‌ی بیش از نیم قرن فعالیت است. MyRay در اصل برای سهولت کار و عملکرد خوب طراحی شده است.


اتوکلاو وکیوم

در سایه‌یدانش امروزی استریلیزه کننده‌های بخار بدون مرحله‌ی وکیوم که در آن هوا به وسیله‌ی جایگزینی بخار از مخزن‌ها جدا می‌شود، برای استریلیزه کردن وسایلی مثل تجهیزات پیچیدخ، وسایل لومن مثل سرهای ساکشن، هندپیس و مانند آن‌ها و همین طور وسایل نگهداری مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بنابراین استفاده از اتوکلاو وکیوم به شدت توصیه می‌شود.


در دندانپزشکی برای شستشو و ضد عفونی کردن از ضد عفونی کننده‌ی حرارتی استفاده می‌شود.

ضد عفونی کننده‌ حرارتی

در دندانپزشکی برای شستشو و ضد عفونی کردن از ضد عفونی کننده‌ی حرارتی استفاده می‌شود. این دستگاه بسیاری از انواع مختلف ابزار دندانپزشکی را تمیز کرده و ضد عفونی می‌کند. ضد عفونی کننده حرارتی عمل شستشو را در چهار مرحله انجام می‌دهد که عبارتند از قبل از شستن،  شستن، ضد عفونی کردن و خشک کردن. می‌توان این دستگاه را برای سه درجه مختلف کثیفی تنظیم کرد.


دستگاه تقطیر آب

آب تقطیر و استریل شده یا بدون مواد معدنی برای استفاده در اتوکلاوهای بخار ضروری است. استفاده از آب شیر باعث رسوب مواد مواد در اتوکلاو شده و باعث می‌شود قطعات به خوبی کار نکنند و روی ابزار لکه بیفتد. دستگاه تقطیر آب مقرون به صرفه بوده و آب مقطر با کیفیت بالا در اختیار دندانپزشک قرار می‌دهد اما آن آب را استریل نمی‌کند.


چراغ‌های درمانگر

چراغ‌های درمانگر هم انواع مختلفی دارند که دارای نور LED بوده و سبک هستند. 


موتور اندو

موتور اندو هم یکی از ضروریات دندانپزشکی است که دارای انواع مختلفی است که عبارتند از Endo-Mate DT، X-Smart Endo ، Endomate TC2 و انواع دیگر.


موتورهای جراحی NSK ایمپلنت دندان

NSK از زمان شروع به کار خود در سال 1930 روی فناوری برش چرخشی با سرعت بالا تمرکز داشته است. دو مدل از این دستگاه‌ها Vario Surg  که یک سیستم جراحی فراصوت به همراه نور و دیگری Surgic XT Plus است که از دستگاه اول هوشمندتر است.


هندپیس دندانی NSK یکی از تجهیزات ضروری در مطب دندانپزشکی است.

هندپیس دندانی NSK

بدنه‌ی سدیم پتاسیم این هندپیس سبک، بادوام و بسیار راحت است. نور اپتیک از طریق یک میله‌ی شیشه‌‌ای سلولی تامین می‌شود که با سترون‌های مکرر کیفیت خود را از دست نمی‌دهد. سیستم هد تمیز NSK مشخصه‌ای منحصر به فرد بوده که قسمت داخلی آن در برابری کثیفی‌های حاصل از ارگانیسم‌های هوازی مقاوم است.


اسکیلر فراصوت

اسکیلر فراصوت مدل Caviyton Plus آب را گرم کرده و باعث می‌شود که بیمار احساس راحتی بیشتری کند. مدل Cavitron Select این تجهیزات دندانپزشکی یک مخزن آب  دارد و کاربر می‌تواند جریان آب را تنظیم کند.


دستگاه میکس کپسول

دستگاه میکس کپسول ترکیب همگنی را به دست می‌دهد. یکی از مدل‌های این دستگاه تجهیزات دندانپزشکی Rotomix است که در آن پر کردن و خالی کردن کپسول‌ها به سادگی صورت می‌گیرد و در حین کار صدا نمی‌کند. یک پد لمسی دارای تنظیم پیش فرض 8 تا 10 ثانیه دارد که می‌توان آن را به صورت دستی از 1 تا 39 ثانیه تنظیم کرد.


دستگاه آپکس یاب

دستگاه آپکس یاب در هر شرایطی اندازه گیری‌های دقیقی را به دست می‌دهد و دارای سیگنال‌های صوتی و همین طور یک صفحه‌ی نمایش بزرگ است.


دستگاه روغن زن هندپیس

نگهداری دائم و صحیح از هندپیس برای عملکرد خوب و دوام آن ضروری است. مدل Care 3 Plus C1 از شرکت NSK هندپیس را به صورت اتوماتیک تمیز کرده و روغن کاری می‌کند.


منبع : Promed