گوش و حلق و بینی از 5 حس اصلی، با 3 حس در ارتباط هستند:
  • گوش مسئول شنیدن اصوات و تعادل بدن است 
  • بینی مسئول بویایی و نفس کشیدن است
  • حلق مسئول تولید صدا و نفس کشیدن است
از آن‌جایی‌که این 3 عضو مستقیما در مجاورت هوا هستند، دائما در معرض آلودگی‌های موجود در هوا می‌باشند بنابراین بسیار مهم است که نحوه‌ی نگهداری از این 3 عضو را بدانیم. در این مطلب توصیه‌های یک متخصص گوش و حلق و بینی برای مراقبت از این اعضا را خواهید آموخت.

گوش‌ها

گوش‌ها در واقع 2 عضو در یک قسمت هستند، یک قسمت مسئول شنیدن و قسمت دیگر مسئول حفظ تعادل است. گوش اولین عضوی حسی است که به طور کامل در دوران جنینی در رحم به تکامل می‌رسد.
در کودکان تازه متولد شده میزان شنوایی باید بلافاصله پس از تولد ارزیابی شود و که مشکلی تشخیص داده شد، باید کودک را نزد یک متخصص گوش و حلق و بینی برد.
کودکانی که مشکل شنوایی دارند با مشکل سخن گفتن نیز مواجه خواهند شد، زیرا انسان چیزی را که می‌شنود بیان می‌کند.
نکته‌ی مهم دیگری که باید بخاطر بسپارید این است که قسمت عمده‌ی دایره لغات کودکان تا سن 5 سالگی شکل می‌گیرد، بنابراین درمان زود هنگام نتیجه بهتر و سریع‌تری خواهد داشت. در موارد نادر ممکن است کاشت حلزون لازم باشد. بهتر است در این خصوص از یک متخصص گوش و حلق و بینی کمک بگیرید.
به هیچ عنوان خودتان جرم گوش‌تان را تمیز نکنید. این ماده‌ی مومی به طور طبیعی در گوش‌ها ساخته می‌شود و وظیفه‌ی حفاظت از گوش در برابر آلودگی‌های قارچی و سایر عفونت‌ها را به عهده دارد. موم موجود در گوش باعث نرم شدن محیط داخلی گوش شده و خود به خود نیز از گوش خارج می‌شود. اما در برخی از موارد که این موم سفت و دردناک می‌شود، ممکن است بخواهید آن را با گوش پاک‌کن خارج کنید که این کار ممکن است به مجرای گوش آسیب برساند و درنتیجه باعث بروز عوارض جدی‌تری شود.
گوش دردی که پس از سرماخوردگی پرواز، ضربه، شنا و یا غواصی ایجاد می‌شود را باید جدی گرفت. در این گونه موارد سر خود را زیر آب نگیرید و منتظر نمانید تا درد گوش خود به خود بهبود یابد، زیرا این درد ممکن است به دلیل پاره شدن پرده‌ی گوش (پرده صماخ) باشد که اگر به سرعت به آن رسیدگی نکنید ممکن است موجب بروز عوارض جدی از جمله کاهش شنوایی و بروز ترشحات گوش شود. بهتر است در چنین شرایطی به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
ترشح گوش طبیعی نیست و می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت جدی باشد که ممکن است به مغز  نیز سرایت کرده و حتی کشنده باشد.

اگر کودک شما در گوش یا بینی خود جسمی خارجی فرو کرد باید به متخصص گوش و حلق و بینی مرجعه کرد.

جسم خارجی

اگر کودک شما در گوش یا بینی خود جسمی خارجی فرو کرد، سعی نکنید که خودتان آن را خارج کنید چراکه باعث می شود جسم بیشتر فرو رفته و صدمات بیشتری وارد کند. در عوض به سراغ متخصص گوش و حلق و بینی رفته و از او بخواهید این جسم را خارج نماید.
گوش‌گیرها، هدفون‌ها و صدای بلند موسیقی می‌توانند به استخوان حلزونی گوش که بسیار ظریف و حساس است آسیب بزنند و موجب کاهش شنوایی و وزوز گوش شوند. در نتیجه تا آن‌جا که ممکن است باید از این موارد اجتناب کرد.

بینی

عطسه‌های مکرر و سرماخوردگی علائم حساسیت هستند که می‌توانند موجب بروز سینوزیت یا رینیت (تورم غشاء مخاطی بینی) شوند. امروزه با استفاده از ایمونوتراپی (درمان سلول های بنیادی) یا حساسیت زدایی،‌ می‌توان این‌گونه بیماری‌ها را تا 90 درصد درمان کرد.
امروزه می‌توان سینوزیت را از طریق جراحی آندوسکوپی درمان کرد و این ایده رایج در مورد این‌که سینوزیت از زمان کودکی ایجاد می‌شود و قابل درمان نیست کاملا اشتباه است.

در صورت مشاهده هر گونه تغییر در الگوی بلع، زمختی صدا و یا مشکل در تنفس باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

گلو

گلو مسئول گفتار، بلع و تنفس است. هر گونه تغییر در الگوی بلع، زمختی صدا و یا مشکل در تنفس باید به‌ سرعت در مراحل اولیه تحت درمان و مراقبت قرار گیرد. در بروز چنین مشکلاتی حتما به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.
خانم‌های جوانی که مشکل بلع دارند و به کم‌خونی نیز مبتلا هستند، ممکن است دچار سندروم PV شده باشند. این مشکل حتی ممکن است ناشی از سرطان دهانه رحم باشد.
اگر اشکال در بلع با تورم در ناحیه‌ی گردن همراه باشد، به هیچ عنوان نباید نادیده گرفته شود. هرگونه تغییر در صدا باید تحت نظر پزشکی قرار گیرد تا اگر مشکلی وجود دارد، در مراحل اولیه بیماری تحت درمان قرار گیرد. لوزه‌ها و غدد لنفاوی عفونی در گردن باید توسط عمل جراحی خارج شوند. لوزه‌ها تا زمانی مفید و کاربردی هستند که سالم باشد، اما در صورتی که عفونت آن‌ها را از بین ببرد ممکن است موجب بروز بیماری‌های دیگری هم‌چون نارسایی کلیه، روماتیسم قلبی، ورم مفاصل  یا مشکلات پوستی یا بینایی شود.
کودکانی که به‌جای بینی با دهان نفس می‌کشند، خروپف می‌کنند  یا همیشه احساس سرما دارند ممکن است دچار بزرگی آدنوئید (لوزه سوم) شده باشند و به دلیل بزرگ شدن این لوزه نمی‌توانند اکسیژن کافی دریافت کنند. در نتیجه در طول روز زیاد می‌خوابند و توانایی تمرکز خود را از دست می‌دهند، توصیه می‌شود لوزه‌ی سوم در این گونه کودکان در صورت لزوم با عمل لوزه برداشته شود.
اصلا توصیه نمی‌شود که در صورت پریدن تیغه‌ی ماهی در گلو به فرد موز یا برنج داده شود، چرا که این کار باعث می‌شود تیغه بیشتر در گوشت‌ فرو رفته و خارج کردن آن مشکل‌تر می‌شود. به جای این کار سریعا به یک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. 
بهتر است برای کودکان اسباب بازی‌هایی تهیه نکنید که قطعات کوچکی دارند. هم‌چنین مواردی از جمله باتری‌های کوچک، بادام زمینی، نخود فرنگی، مهره‌های کوچکی مثل تسبیح و دیگر چیزهای کوچک را دور از دسترس آن‌ها قرار دهید، چرا که درصورت بلعیدن این گونه اشیاء به شش‌ها فشار زیادی وارد می‌شود. علاوه بر این خارج کردن چنین اشیایی بسیار مشکل است و ممکن است عواقب فاجعه باری در پی‌داشته باشد.
 در نهایتاگر از گوش حلق و بینی خود به خوبی مراقبت کنید، تا آخر عمرتان به بهترین نحوه برای‌تان کار خواهد کرد.

منبع : Kauveryhospital