آیا می‌دانید کودک شما در چه سنی باید برای اولین بار به دندانپزشکی مراجعه کند؟ سعی کنید در زمینه دندانپزشک اطفال، دندان کودک و موارد مرتبط اطلاعات لازم کسب کنید. خیلی از کودکان و حتی بزرگسالان دوست ندارند به دندانپزشکی بروند. اما مراقبت منظم از دندان‌ها برای همه‌ی کودکان ضروری است. معمولا باید ظرف 6 ماه بعد از درآمدن اولین دندان کودکان، آن‌ها را برای معاینه به دندانپزشکی برد و این امر نباید به بعد از اولین جشن تولدشان موکول شود. اگر بار اول است که به دندانپزشک کودک مراجعه می‌کنید، چه‌ تصوری از او دارید؟
  • دندانپزشک با معاینه دندان‌های شیری کودک، دندان‌های پوسیده و یا بهداشت دهان کودک را مورد بررسی قرار می‌دهد.
  • احتمال پوسیدگی دندان شیری را ارزیابی می‌کند.
  • به شما می‌آموزد که چگونه دندان‌های شیری کودک‌تان را به طرز صحیح تمیز کنید.
  • شما می‌توانید در مورد برخی عادات کودکتان از قبیل، مکیدن انگشت شصت و یا استفاده نادرست از شیشه شیر که می‌توانند به دندان‌های او آسیب برسانند با دندانپزشک صحبت کنید.

مبانی مراقبت از دندان کودک

بعد از اولین معاینه دندان کودک، باید به طور مرتب هر 6 ماه یک‌بار او را به دندانپزشکی ببریم و در برخی موارد که خطر پوسیدگی دندان احساس می‌شود، باید طبق توصیه دندانپزشک به طور مکرر برای معاینه مراجعه کنیم.
مراجعه منظم به دندانپزشکی شانس سوراخ شدن دندان کودک شما را کمتر می‌کند. با تمیز شدن دندان‌های کودک، پلاک یا جرم روی دندان پاک شده و از طرفی استفاده از فلوراید نیز موجب تقویت مینای دندان کودک می‌شود. گاهی اوقات ممکن است دندان‌های کودک شما نیاز به پرشدن و یا سایر خدمات دندانپزشکی داشته باشد. حال سوال این است اگر دندان‌های کودک شما شیری باشد آیا راضی به انجام این خدمات خواهید بود؟
خدمات دندانپزشکی برای کودکانی که هنوز دندان‌های شیری در دهان دارند ضروری است چرا که وجود حفره یا سوراخ در دندان برای کودکان بسیار دردناک است. وجود دندان‌های شیری سالم نقش مهمی در جویدن غذا، درست صحبت کردن کودکان و درآمدن دندان‌های دائمی در جای مناسب دارند.
پدر و مادرها می‌توانند به آرامش کودک خود کمک کنند و کاری کنند که به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی با آن‌ها به دندانپزشکی برود. اگر کودک تجربه‌ی خوبی از دندانپزشکی داشته باشد، اعتمادش بیشتر شده و بدون ترس مراجعه خواهد کرد و با این کار عمر سلامت دندان در کودک افزایش خواهد داشت.

مطب‌های دندانپزشکی اطفال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی بزرگسالان هم از آن‌ها استقبال می‌کنند.

با رعایت نکات زیر به کودک خود کمک کنید تا از رفتن به دندانپزشکی واهمه‌ای نداشته باشد:
  • دندانپزشک اطفال انتخاب کنید: دندانپزشک اطفال تخصص کافی در زمینه‌ی سلامت دندان کودکان دارد و با دوره‌های آموزشی خاصی که گذرانده‌اند، می‌دانند که چگونه کودکان مضطرب را آرام کنند. مطب‌های دندانپزشکی اطفال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که حتی بزرگسالان هم از آن‌ها استقبال می‌کنند.
  • کودک را برای وقت معاینه بعدی آماده کنید. با آرامش و خونسردی با کودک خود در مورد قرار ملاقات بعدی با دندانپزشک صحبت کنید و توضیح دهید که با کمک دندانپزشک دندان‌های شیری براق و سالمی خواهد داشت.
  • قبل از وقت معاینه یک‌ بار کودک را به مطب ببرید. اگر بار اول است که کودک خود را به دندانپزشکی می‌برید، در صورت امکان قبل از وقت معاینه یک‌بار (حتی به صورت دزدکی) کودک را با محیط آشنا کنید. این کار کمک می‌کند تا کودک در محیط جدید و قبل از معاینه احساس راحتی و آرامش داشته باشد.
  • نزدیک کودک خود بایستید. اگر کودک شما کمتر از 4 سال دارد وجود شما کنار او کمک زیادی به آرامش او خواهد کرد.
وقتی کودک خود را آماده‌‌ی وقت معاینه بعدی می‌کنید، به‌ یاد داشته باشید که نگرش و طرز تفکر شما تاثیر چشم‌گیری بر درک کودک شما از دندانپزشکی خواهد داشت. اگر فکر دندانپزشکی در شما و کودک باعث اضطراب می‌شود، سعی کنید هنگام صحبت در مورد آن آرامش خود را حفظ کنید. محققان دریافتند که حس اضطراب از دندانپزشکی در والدین، ریسک اضطراب در کودکان را نیز افزایش می‌دهد.

منبع : Everydayhealth