بهتر این است که در صورت بروز مشکلاتی از قبیل سردرد، سرگیجه و مشکلات عصبی، اول به پزشک عمومی مراجعه کنید و او اگر لازم ببیند شما را به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی می‌کند و البته شاید هم نتواند جوابی راضی کننده برای نگرانی‌های شما پیدا کند. در چنین شرایطی آگاهی از این‌که متخصص مغز و اعصاب چه‌کار می‌کند و چه مشکلاتی را درمان می‌کند می‌تواند مفید واقع شود. 


متخصص مغز و اعصاب کیست

متخصص مغز و اعصاب بیماری‌های مربوط به مغز، ستون فقرات، ماهیچه‌ها و اعصاب جنبی، یعنی عصب‌هایی که مغز و ستون فقرات را به اعضای دیگر بدن متصل می کنند، را درمان می‌کند. بیماری‌های مغز و اعصاب شامل سردرد، صرع، سکته، مشکلات حرکتی مثل لرزه و پارکینسن و بیماری‌های بسیار دیگری می‌شوند. با مجله‌ ایرانگان همراه باشید تا از علائم بیماری‌های مغز و اعصاب آگاه شوید. 


سردرد

همه‌ی ما تجربه‌ی سردرد داشته‌ایم. ممکن است درد را در  سینوس‌ها، بالای سر، در عضلات سر، گردن، شانه‌ها و وسط جمجمه و مغز  حس کنید. دلایل این سردردها می‌تواند خیلی چیزها از عفونت سینوسی گرفته تا مراجعه به دندانپزشک باشد. علائم سردرد‌های جدی‌تر مثل میگرن می‌توانند استفراغ، سردردی که مزمن است و شدید‌تر می‌شود، سردرد‌های ناگهانی یا دردی که در اثر فشار بیشتر می‌شود، سردردهای صبحگاهی، ضعف بینایی و تشنج باشد. اگر علائم‌تان به اندازه کافی شدید باشند پزشک عمومی شما را به یک متخصص مغز و اعصاب معرفی خواهد کرد. 


درد مزمن

درد مزمن دردی است که ماه‌ها یا سال‌ها ادامه دارد. این درد ممکن است نتیجه‌ی یک بیماری یا آسیب دیدگی باشد اما وقتی بیش از طول درمان ادامه پیدا کند ممکن است نشانه‌ی مشکلی دیگر باشد. وقتی پزشک عمومی نمی‌تواند در مورد تشخیص دلیل این درد به شما کمک کند و علائم دیگری مثل ضعف، بی حسی یا مشکل کنترل ادرار و مدفوع دارید، بهتر است به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. 


اگر حس می کنید که محیط اطراف‌تان در حال چرخیدن است و تعادل ندارید به بیماری سرگیجه مبتلا هستید.

سرگیجه

سرگیجه می‌تواند انواع مختلف داشته باشد. متخصصین مغز و اعصاب سرگیجه‌ای که از روی عدم توازن یا بیماری سرگیجه باشد را درمان می‌کنند. بیماری سرگیجه باعث می‌شود حس کنید خودتان یا محیط اطراف‌تان در حال چرخیدن است و عدم توازن باعث می‌شود نتوانید تعادل خود را حفظ کنید. پزشک عمومی می‌تواند تشخیص دهد نیاز است برای سرگیجه‌ی‌تان به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید یا نه. 


بی حسی یا سوزن سوزن شدن

بی حسی و سوزن سوزون شدن می‌تواند دلایل زیادی از قبیل بد نشستن یا غذا نخوردن داشته باشد. اما اگر بی‌ حسی ادامه دار  یا ناگهانی باشد یا فقط برای یک طرف از بدن اتفاق بیوفتد ممکن است نیاز باشد به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. علائمی که ذکر شد ممکن است نشانه‌ی سکته هم باشند و در چنین شرایطی باید سریع خود را به بیمارستان برسانید. پزشک عمومی می‌تواند تشخیص دهد علائم شما ناشی از سکته است یا نه اما اگر خودتان حس کردید می‌خواهید سکته کنید سریع دست به‌کار شوید. 


ضعف عضلانی

ضعف عضلانی که باید به‌خاطرش به پزشک مراجعه کنید با درد عضلات و خستگی پس از پیاده روی طولانی متفاوت است. اما اگر حس می‌کنید برای تکان دادن عضلات باید بیش از حد معمول تلاش کنید بهتر است با پزشک عمومی خود مشورت کنید. ضعف عضلانی ممکن است ناشی از یک بیماری جدی مربوط به سیستم عصبی  باشد. 


مشکلات حرکتی

اگر به سختی راه می‌روید، دست و پا چلفتی شده‌اید، بدن‌تان بی‌اختیار پرش دارد و لرز دارید ممکن است سیستم عصبی‌تان دچار مشکل شده باشد. اگر این مشکلات در زندگی روزمره‌ی شما اختلال ایجاد کرده‌اند بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. البته نشانه‌‌ای مثل لرزه می‌تواند اثرات جانبی دارو یا اضطراب باشد. با این حال اگر لرزه هم زندگی‌تان را مختل کرده بهتر است به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. 


بی هوش شدن، حرکت پرشی دست ها و پاها، سردرگمی و مشکلات تنفسی از علائم حمله عصبی است.

حمله‌های عصبی

حمله‌های عصبی ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشند. علائم حمله‌ی عصبی می‌توانند بی‌هوش شدن، حرکت پرشی دست‌ها و پاها، مشکلات تنفسی و سردرگمی باشند. با این‌که بعضی حملات عصبی ممکن است به خاطر پایین آمدن قند خون یا ترک مواد مخدر رخ دهند، حملات عصبی که ناگهانی و بدون دلیلی واضح رخ می‌دهند نشانه‌ی این هستند که باید به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. 


مشکلات بینایی

ضعف بینایی ممکن است ناشی از کهولت سن یا مشکلات سیستم عصبی باشد. اگر این ضعف ناگهانی است و برای هر دو چشم رخ می‌دهد بهتر است چشمان خود را معاینه کنید. چشم پزشک یا پزشک عمومی می‌تواند در مورد مراجعه به متخصص مغز و اعصاب شما را راهنمایی کند.  


بدخوابی

در حالی که می‌دانیم دیر خوابیدن، مشکلاتی مثل اضطراب، کابوس دیدن و آپنه، که در زبان آمیانه از آن به‌عنوان بختک یاد می‌شود، می‌توانند به بد خوابیدن منجر شوند بعضی مشکلات خواب از بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی ناشی می‌شوند. یکی از این بیماری‌ها نارکولپسی یا حمله‌ی خواب است که یک بیماری‌ ژنتیکی است و هیچ تاثیری روی سیستم عصبی مرکزی بدن نمی‌گذارد. 

خیلی از این علائم ممکن است از بیماری‌هایی ناشی شوند که عصبی نیستند. پزشک عمومی بهترین شخص برای تشخیص نیاز شما به متخصص مغز و اعصاب است. با این حال اگر علائم‌تان شدید هستند یا به پزشک عمومی اعتماد ندارید می‌توانید با تشخیص خود به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید. 


منبع : Utah.edu