در گذشته‌ی نه چندان دور انسان‌ها بدون نیاز به برق می‌توانستند کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهند. در گذشته وسایلی مانند اجاق‌های ذغالی بسیار رایج بودند اما امروزه جای آن‌ها را تجهیزات الکتریکی که سیم کشی پیچیده‌ای دارند گرفته است. امروزه وابستگی ما به وسایل الکتریکی تا حدی است که بدون این وسایل دیگر قادر نیستم ساده‌ترین کارها را هم انجام دهیم. بنابراین با گذشت زمان سیم و کابل این وسایل فرسوده می‌شود که در صورت عدم تعویض آن می‌تواند پیامدهای خطرناکی را به دنبال داشته باشد. در ادامه به پنج نشانه‌ای اشاره خواهیم کرد که به شما می‌گویند باید سیم و کابل وسایل منزل‌تان را تعویض کنید. 

سوختن مداوم فیوز و مدار شکن

مدار شکن نوعی کلید خودکار است که در زمان اضافه بار بیرون می‌زند و از این طریق منزل را از آتش سوزی محافظت می‌کند. برخلاف فیوز، مدار شکن قابل استفاده مجدد است. مدار شکن می‌تواند به صورت دستی یا خودکار دوباره فعال شود. اگر از وسایل با ولتاژ بالا به طور همزمان استفاده شود، ممکن است مدار شکن بیرون بزند و یا باعث سوختن فیوز و حتی آتش سوزی شود.

کم و زیاد شدن نور لامپ‌ها

کم و زیاد شدن نور لامپ‌ها به دلیل اضافه بار و استفاده بیش از حد از برق می‌باشد. وقتی که یک وسیله الکتریکی با ولتاژ مصرفی بالا روشن می‌شود یک لحظه جریان الکتریکی کاهش می‌یابد. حتی اگر ساختمان خوب سیم کشی شده باشد ممکن است هر از چند گاهی نور لامپ‌ها کم و زیاد شود. اما در صورتی که این مسئله مرتب رخ می‌دهد یکی از دلایل احتمالی آن فرسودگی سیم و کابل ساختمان است.

پریز و یا کلید برق سوخته یکی از نشانه‌هایی است که باید سیم و کابل برق منزل تعویض شود.

پریز یا کلید برق سوخته 

پریز و یا کلید برقی که قسمتی از آن سوخته است حاکی از وضعیت بد سیم و کابل در سیم کشی است و باید به سرعت تعویض شوند. این سوختگی بیش‌تر به علت سیم کشی اشتباه و یا محکم نکردن دوشاخه برق به هنگام اتصال به پریز رخ می‌دهد. در این شرایط هنگام اتصال دوشاخه باعث جرقه زدن و سوختگی پریز می‌شود.

استشمام بوی سوختگی

اگر در منزل بوی سوختگی حس می‌کنید و نمی‌توانید منشا آن را پیدا کنید، ممکن است به دلیل سوختگی سیم و کابل داخلی باشد. جرقه‌های برق به سرعت هر چیزی را مشتعل می‌کنند. در زمان آتش سوزی به سرعت با آتش نشانی تماس بگیرید و تا رسیدن آن‌ها به محل هیچ اقدامی انجام ندهید.

احساس ولتاژ ضعیف برق هنگام تماس دست با کلید یا پریز

در این شرایط پریز یا کلید دارای اتصالی هستند و باید به سرعت تعویض شوند. این مسئله می‎تواند به علت سیم کشی و یا دو شاخه برق متصل به پریز باشد. بنابراین بعد از بیرون کشیدن دوشاخه باید سیم کشی پریز یا کلید برق را به دقت بررسی کرد.

منبع : Philippine