افرادی که ازداشتن لثه‌های بزرگ و قابل رویت خجالت می‌کشند، برای داشتن لبخند زیبا و به اصطلاح هالیوودی به تزریق بوتاکس روی می‌ آورند. تعداد بی‌شماری از دندانپزشکان، امروزه برای برطرف کردن این عیب به اصطلاح «لبخند لثه‌ای» به عضلات لب بالای این افراد ژل بوتاکس تزریق می‌کنند.
در گذشته این عیب با عمل اصلاح طرح لبخند برطرف می‌شد ولی امروزه به دلیل هزینه بالای این عمل و درد فراوان کمتر کسی به سراغ آن می‌رود. اما در عوض هزینه بوتاکس زیاد نیست و درعرض 10 دقیقه به عضله لب تزریق شده و تا 6 ماه دوام و ماندگاری دارد. طبق نظر دکتر نادری، عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی، برای افرادی که هنگام خندیدن دهانشان کاملا باز شده و لثه کاملا دیده می‌شود و هم‌چنین افردی که در خنده، لبهای‌شان کاملا نازک و یا محو میشود بوتاکس بهترین گزینه برای رفع این عیب است. 
خنده ایده‌آل از نظر دندانپزشک‌ها و جراحان زیبایی خنده‌ای است که لب بالا لثه را پوشانده و فقط 2 میلی‌متر از لثه قابل رویت باشد. دکتر Stan Heifetz دندانپزشک زیبایی در شهرنیویورک و وایت پلینز در مصاحبه با مجله نیویورک تایمز اظهار داشت اگر هنگام لبخند زدن بیش از 3 یا 4 میلی‌متر از لثه نمایان شود، در اصطلاح پزشکی لبخند لثه‌ای است.
سابقا در عمل اصلاح طرح لبخند مقداری از بافت اضافی لثه حذف می‌شد. پزشکان در این عمل دریافتند که در لبخند لثه‌ای به دلیل فعالیت بیش از حد عضله‌ی لب بالا، لب‌ها هنگام خندیدن بالاتر رفته و لثه‌ها بیشتر دیده می‌شوند. در موارد شدیدتر بیمار تحت عمل جراحی ارتوگناتیک (جراحی فک) قرار می‌گیرد که دراین نوع جراحی اگر فک فوقانی خیلی جابه جا شده‌ باشد، 2 سال طول می‌کشد تا فک در جای خود ثابت شود.
بوتاکس با فلج کردن عضله‌های بیش فعال لب بالا، موجب می‌شود لب‌ کمتر بالا رفته و در نتیجه لثه‌ها کمتر دیده شوند و عیب لبخند لثه‌ای برطرف گردد. کلینیک مراقبت از پوست «Dermacare Medical» واقع در شهر نیویورک که از مراکز ارائه بوتاکس است، توضیح می‌دهد با این‌که خندیدن نوعی ابراز شادی و احساسات است ولی در افرادی که لبخند لثه‌ای، موجب خجالت و عذاب می‌گردد. خیلی کم پیش می‌آید که چنین افرادی خنده خود را کنترل کنند و کمتر بخندند و افرادی هم که خیلی از این بابت خجالت می‌کشند، ترجیح می‌دهند کلا نخندند. در نتیجه این امر تاثیر منفی زیادی روی روابط حرفه‌ای، اجتماعی و شخصی فرد خواهد داشت.
Stephanie McCarrell پرستار بیهوشی 36 ساله در  فلوریدا به نیویورک تایمز گفت «از این‌که موقع خندیدن، لثه‌ام دیده می‌شد ناراحت بودم و مثل یک بچه مدرسه‌ای پرخاشگر شده بودم تا این که با سه مرحله بوتاکس این عیب را برطرف کردم. وقتی کوچکتربودم بچه‌های دیگر مرا مسخره می‌کردند واین موضوع مرا واقعا اذیت می‌کرد بطوری‌که همیشه سعی می‌کردم با دهان بسته بخندم.»

منبع : Dailymail