بسیاری از افراد از مراجعه به دندانپزشکی بیزار هستند زیرا دوست ندارید که دندانپزشک یک جسم خارجی سخت را دائما در دهان‌شان بچرخاند و با دندان‌های آن‌ها تماس پیدا کند.  اما باید اعتراف کرد که این کار ناخوشایند برای حفظ سلامت و بهداشت دراز مدت دهان و دندان شما اجباری و ضروری است. علاوه بر این اگر از هر ناراحتی دهانی و دندانی مانند آبسه، زخم‌های دردناک دهانی یا دندان‌های حساس رنج می‌برید، دندانپزشک می‌تواند کمک بزرگی در این مورد به شما کرده و بسیاری از مشکلات شما را حل کند.
از این رو شاید برای شما این سوال پیش بیاید که قبل از مراجعه به دندانپزشکی چه کار باید کرد و چه مقدماتی را فراهم کرد؟ در ادامه به چهار مورد ویژه‌ای اشاره شده است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی قطعا باید انجام دهید. 

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به دندان‌ها

بسیار مهم است که چند ساعت قبل از مراجعه به دندانپزشکی دندان‌های خود را مسواک زده و نخ دندان بکشید. اما نکته‌ی مهم دیگر این است که در این کار زیاده روی نکنید. اگر تاکنون هیچ‌گاه در بین مراجعات خود به دندانپزشکی از نخ دندان استفاده نکرده‌اید، باید بدانید که نخ دندان کشیدن چند روز قبل از مراجعه به دندانپزشکی نه تنها سودی برای شما و دندان‌های‌تان ندارد بلکه ممکن است به دندان‌های‌تان آسیب نیز برساند. بنابراین بهتر است که به طور مداوم و هر روز از نخ دندان استفاده کنید تا از بوی بد دهان و جمع شدن جرم روی دندان‌ها جلوگیری شود.
در صورتی که نوبت ویزیت شما برای صبح است، مانند همیشه مسواک بزنید و از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مضاعف خودداری کنید اما اگر بعد از ظهر با دندانپزشک قرار ملاقات دارید، بهتر است که بعد از صرف ناهار مسواک بزنید تا هیچ ذره غذایی بین دندان‌های شما باقی نماند. این کار باعث می‌شود که دندان‌های‌تان تمیز شده و دهان‌تان بوی بد ندهد و در مراجعه به دندانپزشک احساس خجالت و ناراحتی نکنید. 

قبل از مراجعه به دندانپزشکی از خوردن ماهی یا غذاهای حاوی سیر و پیاز خودداری کنید.

درست قبل از مراجعه به دندانپزشکی غذا نخورید

این کار را باید به دلیل نشان دادن ادب و نزاکت خود بکنید، اما اگر درست قبل از مراجعه به دندانپزشکی چیزی خورده باشید مخصوصا اگر غذای چرب یا پر ادویه‌ای باشد بوی آن و ذرات باقیمانده آن لابه‌لای دندان‌های شما باقی خواهند ماند. اگر چه تقریبا همه تا حدودی از بوی بد دهان رنج می‌برند، اما بهتر است که قبل از مراجعه به دندانپزشکی از خوردن ماهی یا غذاهای حاوی سیر و پیاز که بوی دهان را بدتر می‌کنند خودداری کنید.
می‌توانید غذاهای مورد علاقه خود را بعد از مراجعه به دندانپزشکی بخورید و توجه داشته باشید که حتما دست‌کم یک ساعت قبل از مراجعه به دندانپزشکی چیزی نخورید.

کسانی که بچه خردسال دارند باید از قبل برای مراجعه به دندانپزشک برنامه ریزی کنند

چه فرزندان شما سابقه مراجعه به دندانپزشکی را داشته باشند و چه نداشته باشند، آماده کردن آن‌ها و رفتن به مطب دندانپزشک کابوسی وحشتناک خواهد بود مخصوصا اگر بدانند که آن‌ها را به مطب دندانپزشکی می‌برید. متاسفانه دندانپزشکی از آن جاهایی نیست که بتوانید خیلی راحت و بدون دغدغه و دردسر به آن‌جا رفته و بچه‌های‌تان را نیز همراه خود داشته باشید. بنابراین باید از قبل آن‌ها را برای رفتن آماده کرده باشید. حتی ساکت‌ترین و آرام‌ترین کودکان نیز در مکان‌های خلوت و غریبی مانند دندانپزشکی دچار وحشت شده و رفتارهای غیرمعمول و عجیب و غریبی از خود نشان خواهند داد. بنابراین بهتر است برای این کار برنامه‌ریزی دقیق و درستی داشته باشید و مراجعه به دندانپزشک را به امری روزمره و عادی برای کودکان‌تان تبدیل کنید.
برای مثال می‌توانید قبل از مراجعه به دندانپزشک برای آن‌ها نوشیدنی خریده و در مورد کارهایی که دندانپزشکان انجام می‌دهند برای آن‌ها کمی توضیح دهید تا با کار آن‌ها آشنا شده و از ترس آن‌ها کم شود. این برنامه‌ریزی باعث کاهش ترس حاکم بر فضا در هنگام حضور در مطب دندانپزشک می‌شود. مطمئن باشید که هیچ کسی دوست ندارد بچه‌ای را در حال گریه و جیغ زدن ببیند حتی دندانپزشک شما. پس اگر از قبل کودک را برای این موضوع آماده کرده باشید علاوه بر راحت‌تر شدن موضوع برای خودتان، دندانپزشک نیز از شما تشکر خواهد کرد.

بهتر است آرام باشید و با چهره‌ای خندان و بشاش وارد مطب دندانپزشک شوید.

لبخند بزنید

مراجعه به دندانپزشک می‌تواند بسیار اعصاب خرد کن باشد مخصوصا اگر حس کنید که به درستی و به خوبی از دندان‌های‌تان مراقبت نکرده‌اید و دندان‌های‌تان در وضعیت خوبی قرار ندارند. البته همه‌ی ما قبل از مراجعه به دندانپزشک چنین حسی داریم و این موضوع غیر طبیعی نمی‌باشد. بنابراین بهتر است آرام باشید و با چهره‌ای خندان و بشاش وارد مطب دندانپزشک شوید. 
در کل دندانپزشکان انسان‌های ترسناک یا ناخوشایندی نیستند، اما کار و شغل آن‌ها می‌تواند باعث درد و ناراحتی بیماران شود که متاسفانه این موضوع اجتناب ناپذیر است. سعی کنید مثبت فکر کنید حتی اگر واقعا از دندانپزشکی که به او مراجعه کرده‌اید خوش‌تان نمی‌آید، زیرا این کار باعث می‌شود که جلسه درمانی راحت‌تر و حتی خوشایندی داشته باشید.
ممکن است به محض وارد شدن به مطب دندانپزشکی دچار ترس و دلهره شویم اما باید بدانید که مراجعه به دندانپزشک نیز مانند هر جلسه درمانی دیگری برای سلامت جسمانی ما ضروری و تعیین کننده است. اگر می‌خواهید که هم‌چنان دندان‌های سالم و قوی داشته باشید، باید هر چند وقت یکبار با روی باز و بدون ناراحتی و استرس به دندانپزشک مراجعه کرده و به توصیه‌های او به دقت گوش کرده و آن‌ها را مو به مو انجام دهید. دندانپزشک کمک بسیار زیادی در این زمینه به شما خواهد کرد پس بدون استرس به وی مراجعه کنید.

منبع : Bestoralhygiene