فرقی نمی‌کند فست فود دوست داشته باشید یا نه، هیچ‌کس را نخواهید یافت که استنشاق بوی اشتهاآور رستوران‌های فست فود او را وسوسه نکند. چیزی در مغز شما با استنشاق بوی این غذاها تقاضای نمک، شکر و چربی می‌کند، اما سعی کنید تسلیم این وسوسه‌ها و مواد اعتیادآور نشوید.
فست فود ارزان بوده و زیاد تولید می‌شود، بنابراین برای جذب مشتری در این غذاها از رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های زیادی استفاده می‌شود تا آن‌ها را خوشمزه و جذاب کنند. در ادامه با برخی مواد اعتیادآور مورداستفاده در فست فود آشنا خواهیم شد:

شکر، چربی و نمک

بسیاری از طرفداران سلامت در جهان بر این باورند که فست فود به دلیل مقدار زیاد نمک، شکر و چربی موجود در آن‌ اعتیادآور هستند. درحالی‌که از این مواد در آشپزخانه‌های خانگی نیز استفاده می‌شود، در رستوران‌های فست فود معمولا از عصاره‌ی آن‌ها در حالت شربت یا روغن جامد استفاده می‌شود که این مواد می‌توانند منجر به افزایش وزن و کلسترول خون شوند.
بسته به رستورانی که در آن قرار دارید، میزان کالری فست فود بیش از نیاز معمول شما و میزان نمک، شکر و چربی نیز فرارتر از نیاز بدن شما خواهد بود. این سه ماده به مواد محرک معروف هستند، زیرا زمانی که ترکیب شوند شما را مجبور می‌کنند به خوردن مجدد این نوع غذا روی بیاورید و درواقع به آن‌ها معتاد می‌شوید. زمانی که طعم‌دهنده‌ها غذا را خوشمزه‌تر کرده باشند، میزان اعتیاد بیشتر نیز خواهد شد.
از آن‌جایی‌که بدن شما به میزان مشخصی از این مواد نیاز دارد، نمی‌توانید نمک، شکر و چربی را از رژیم غذایی خود حذف کنید، اما باید در مصرف آن‌ها میانه‌رو باشید. هم‌چنین سعی کنید فست فود و دیگر غذاهای آماده را از وعده‌های غذایی خود کنار بگذارید.

مونوسدیوم گلاتامیت یا MSG یک عامل طعم‌دهنده او مورد استفاده در غذاهای فست فود ست.

مونوسدیوم گلاتامیت (MSG)

مونوسدیوم گلاتامیت یا MSG یک عامل طعم‌دهنده است. این ماده یک نوع نمک فشرده است که برای بهبود فست فود استفاده می‌شود. در سال‌های گذشته مباحث مختلفی در مورد اعتیادآور بودن این ماده مطرح شده و هم‌چنین باوجود مورد تأیید بودن این مواد از نظر سازمان غذا و دارو، بیماری‌های مختلفی چون لکه‌ی پوستی، خارش، استفراغ، آسم، مشکلات قلبی، افسردگی، سکته، سردرد، میگرن، درد سینه، تهوع و ضعف مربوط به این ماده گزارش شده است.
با توجه به این نکته که مونوسدیوم بسیار ارزان است، رستوران‌ها اغلب کیفیت غذا را پایین می‌آورند و میزان زیادی MSG برای طعم دادن به آن اضافه می‌کنند. این ماده هم‌چنین ممکن است اشتها را نیز تحت تأثیر قرار داده و پس از خوردن میزان زیادی غذا، هم‌چنان به شما احساس گرسنگی بدهد؛ در حقیقت این علت توانایی افراد در خوردن چندین ساندویچ در یک شب است. این احساس گرسنگی کاذب به‌تنهایی می‌تواند دلیل کافی برای دوری از این ماده باشد. برای اطمینان از این‌که MSG وارد بدن‌تان نمی‌شود، غذای خود را در خانه تهیه کرده و از طعم‌دهنده‌های طبیعی و موردعلاقه‌ی خود مانند گیاهان و فلفل، نمک دریایی، سیر و زنجبیل لذت ببرید.

کازئین  پروتئین موجود در شیر (Casein)

کازئین اغلب به‌عنوان «نیکوتین فست فود» معرفی می‌شود. اگرچه این ترکیب پروتئینی به‌ طور طبیعی در شیر وجود دارد (80 درصد از پروتئین شیر گاو)، در فست فود در ترکیب با فسفات هیدروژن کلسیم به عصاره‌ی اصلاح‌شده‌ای تبدیل می‌شود. آیا می‌دانستید کازئین ماده‌ی اعتیادآور پنیر است؟ بسیاری از مردم بدون این‌که مطلع باشند به پنیر معتاد هستند و اغلب علاقه‌ی شدیدی به محصولات تهیه‌ شده از شیر گاو مانند میلک‌شیک، کیک‌های خامه‌ای، سس‌های خامه‌ای و سوسیس نشان می‌دهند.
مشکل اعتیاد به این نوع غذاها، اسیدی بودن آن‌ها و ذات چرب و شیرین اسید است. مصرف زیاد مواد شیرین و چرب تأثیرات منفی زیادی روی سلامت بدن داشته و منجر به‌ اضافه وزن می‌شوند.

منبع : Onegreenplanet