بعد از پایان مراسم عروسی بسیاری از تازه عروس‌ها دوست دارند لباس عروس خود را به عنوان یادگاری یک روز ویژه در زندگی‌شان تمیز و مرتب نگهدارند. قبل از قرار دادن لباس عروس در کمد یا یک جای مطمئن دیگر باید مطمئن شوید که روی آن لکه، خط، چرک یا چربی و هر کثیفی دیگری نباشد زیرا در غیر این‌صورت کثیفی در لباس عروس نفوذ کرده و دائمی خواهد شد و از طرف دیگر حشراتی که به پارچه آسیب می‌رسانند نیز به لباس عروس جلب خواهند شد. با این وجود دادن لباس عروس به خشکشویی به آسانی لباس‌های معمولی دیگر نخواهد بود. باید مطمئن باشید که خشکشویی به لباس عروس آسیبی نمی‌رساند. در ادامه به نکاتی اشاره خواهد شد که به شما در تصمیم گیری در این مورد کمک خواهند کرد.

برچسب راهنمای روی لباس عروس را مطالعه کنید

روی لباس عروس دنبال برچسب راهنمای شستشو بگردید. اگر برچسب داشت بر اساس راهنمای ارائه شده در آن عمل کنید و اگر نداشت به محلی که لباس عروس خود را از آن جا خریده‌اید مراجعه کرده و از آن‌ها در این مورد سوال کنید. لباس عروس امروزی معمولا قابلیت خشکشویی را دارند و می‌توانید قبل از قرار دادن آن‌ها در مکان دائمی‌شان آن‌ها را بدون دغدغه و ترس به خشکشویی بسپارید تا برای آخرین بار شسته شوند.

سن لباس عروس را بررسی کنید

اگر لباس عروس را از کسی هدیه گرفته‌اید یا قدیمی است و مثلا از طرف مادر یا مادر بزرگ‌تان به شما ارث رسیده است، باید بدانید که به دلیل قدیمی بودن به احتمال زیاد نباید خشکشویی شود. پارچه لباس عروس در طول زمان و در تماس با هوا و رطوبت و دیگر مواد استحکام اولیه خود را از دست می‌دهد. علاوه بر این پارچه‌های قدیمی تحمل مواد شوینده و شیمیایی امروزی را ندارند و بسیار آسیب پذیر هستند. پس از خشکشویی آن‌ها خودداری کنید مگر در صورتی که از جنس پارچه و مقاومت آن اطمینان داشته باشید. می‌توانید از افراد بزرگ‌تر مانند مادر یا مادر بزرگ یا افرادی که در این حوزه تخصص دارند کمک بگیرید.

گرما و مواد شیمیایی که در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند زیورآلات و تزئینات روی لباس عروس را شل یا جدا می‌کند.

تزئینات لباس عروس را بررسی کنید

در لباس عروس امروزی از چسب برای چسباندن زیورآلات و تزئینات روی لباس عروس استفاده شده است مگر این که لباس عروس خیلی گران قیمت بوده یا تزیینات بسیار کمی در آن به کار رفته باشد. تزئیناتی که با چسب به لباس عروس وصل شده باشند در نتیجه‌ی گرما و مواد شیمیایی که در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرند به راحتی شل شده یا جدا می‌شوند. حتی اگر این تزئینات با دست به لباس عروس دوخته شده باشند نیز ماهیت ظریف این تزیینات نمی‌تواند مواد شوینده شیمیایی استفاده شده در خشکشویی را تحمل کرده ودر تماس با آن‌ها ضعیف می‌شوند و آسیب می‌بینند.

با مسئول خشکشویی که همیشه به او مراجعه می‌کنید مشورت کنید

کسانی که در حوزه‌ی خشکشویی تجربه و مهارت دارند به خوبی می‌توانند شما را در این زمینه راهنمایی کرده و اطمینان لازم را به شما بدهند. در کل بسیاری از لباس عروس‌ها را می‌توان خشکشویی کرد اما احتیاط در این مورد بهتر از آن است که به لباس عروس زیبای خود صدمه‌ای جبران ناپذیر بزنید، چون در آن صورت پشیمانی سودی نخواهد داشت.

منبع : Wikihow