وقتی درباره لیزر موهای زائد تحقیق می‌کنید احتمالا بیشتر درباره مزایا و معایب آن، انواع لیزر موجود و هزینه آن مطالعه می‌کنید. یکی دیگر از سوالات مهمی که شاید در رابطه با لیزر موهای زائد از خودتان بپرسید این است که از کجا بدانیم که اپراتور لیزر موهای زائد به اندازه‌ی کافی در کار خود مهارت دارد؟ آیا راهی برای ارزیابی آن‌ها درحین کار وجود دارد؟
کاری که اغلب انجام می‌دهیم این‌است که با تجربه کردن به میزان مهارت متخصص پی می‌بریم، اما یک درمان کلینیکی جدید و وسایل جدید در لیزر موهای زائد ابتدا باید امتحان خود را پس بدهند.

مهارت در لیزر کردن موهای زائد به چه معنی است

برای این‌که لیزر موهای زائد امن و موثر باشد، باید روی تمامی مناطق به‌صورت یکنواخت کشیده شود. این بدین معنی است که اپراتور لیزر موهای زائد باید از این امر اطمینان حاصل کند که پالس‌های لیزر همیشه دقیقا یکسان باشد، تا همه‌ی قسمت تحت درمان پوشش داده شود و هیچ قسمتی از بدن دو بار لیزر نشود. مورد دوم بسیار مهم است زیرا لیزر کردن دوباره یک قسمت ممکن است باعث آسیب پوستی شود.
میزان مهارت به مقدار موهایی است که در هر جلسه هدف لیزر قرار می‌گیرند بستگی دارد. هم‌چنین این اصطلاح به میزان محافظت از پوست درطول لیزر موهای زائد نیز اشاره دارد.
وقتی فرض بر این باشد که یک اپراتور لیزر موهای زائد باتجربه تکنیک خود را برای پوشش موثر و امن منطقه مورد درمان تکمیل کرده است، آن‌گاه چطور می‌توان مطمئن شد که یک تکنیسین کم‌تجربه می‌تواند موثر و ماهر باشد؟
هم‌چنین مسئله مهارت در دوره آموزشی نیز مطرح است. یک مربی چگونه می‌تواند از آموزش صحیح کارآموزان خود به منظور پوشش درست مناطق مختلف بدن اطمینان حاصل کند؟
تشخیص مهارت کار بسیار مشکلی است و دلیل اصلی آن این است که با توجه به این‌که نور لیزر مرئی نیست، هیچ اشاره و دلیل بصری از استفاده مستقیم لیزر روی پوست وجود ندارد. دومین دلیل آن خرید، نصب هرگونه وسیله تشخیصی بسیار پرهزینه خواهد بود.

تکنیک کشیدن و نقطه به نقطه از جمله تکنیک‌های لیزر موهای زائد است که توسط اپراتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دو نوع تکنیک لیزر موهای زائد

  • تکنیک کشیدن: وقتی متخصص لیزر موهای زائد دستگاه را روی پوست می‌کشد و مرتبا تماس آن را با پوست حفظ می‌کند، پالس‌های لیزر به‌صورت مداوم به پوست برخورد می‌کند. این حالت برای ناحیه‌های بزرگ بدن مناسب است.
  • تکنیک نقطه به نقطه: اگر متخصص لیزر موهای زائد به‌صورت مداوم سر دستگاه لیزر را روی پوست بگذارد و آن را بردارد، یک پالس لیزر روی پوست تابیده می‌شود. این روش برای مناطق کوچکی که دسترسی به آن‌ها مشکل‌تر است، مناسب است.

ابزار جدید برای دیدن و ارزیابی کارآیی و کفایت اپراتور

 اخیرا یک تحقیق علمی انجام شد تا راه‌های جدید ارزیابی مهارت اپراتور لیزر موهای زائد آزمایش شود و متوجه شویم که آیا پیش‌زمینه می‌تواند باعث بهبود عملکرد اپراتور لیزر موهای زائد شود. این تحقیق به‌منظور ارزیابی مهارت اپراتور لیزر موهای زائد، استفاده از یک ابزار جدید را پیشنهاد می‌کند و این دستگاه را روی شش اپراتور تازه‌کار و مبتدی آزمایش کردیم.
  • در این آزمایش از تخت‌هایی استفاده شد که دارای آینه بودند و اشعه لیزر موهای زائد را منعکس می‌کردند و برای گرفتن این اشعه‌های نور منعکس‌شده، یک دوربین PC را درجای معینی نصب کردیم و این تصاویر روی برنامه‌ای ضبط می‌شود که ارزیابی‌کننده بتواند پیشرفت حرکات را در زمان واقعی دنبال کنند.
  • برای تمامی اپراتورها قسمت خاصی از بدن برای لیزر کردن اختصاص داده شده بود. هم‌چنین از آن‌ها خواسته شده بود تا به منظور شبیه‌سازی شرایط واقعی، از ژل استفاده کنند.
  • هر اپراتور لیزر موهای زائد باید با تکنیک‌های مختلف (نقطه به نقطه و تکنیک کشیدن لیزر روی پوست) 4 جلسه آزمایشی را پشت سر می‌گذاشت.
  • پس از آزمایشات اولیه هریک از تکنیک‌ها، آموزش بر اساس توانایی مربی در تشخیص مسیر لیزر موهای زائد در زمان واقعی، به اپراتورها داده می‌شود.
  • نقشه‌های انتشار لیزر (LDMs) در طول هر درمان به‌دست می‌آیند، همگی با هم ارزیابی شده و سپس ازلحاظ عملکرد در 3 گروه از بهترین تا بدترین دسته‌بندی می‌شوند.

هر اپراتور لیزر موهای زائد باید با تکنیک‌های مختلف لیزر را در 4 جلسه پشت سر بگذارد.

نتایج به‌دست آمده از این تحقیق

پس‌از این‌که تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده و سه گروه عملکرد به‌وجود آمدند متوجه شدیم که اپراتورهای تازه‌کار پس از گرفتن آموزش تکنیک کشیدن لیزر موهای زائد روی پوست، عملکرد بهتری داشتند.
اما در تکنیک نقطه‌به نقطه تغییر چندانی در عملکرد قبل و بعداز بازخورد و آموزش وجود نداشت.
در تکنیک کشیدن لیزر موهای زائد روی پوست، پس‌از آموزش ، میزان خطاهای صورت‌گرفته  6.32% کاهش داشته است. به‌این نتیجه رسیدیم که کاربرد این وسیله جدید برای اپراتورهای تازه‌کار بسیار مثمرثمر است و باعث می‌شود تا لیزری موثرتر و امن‌تر  را انجام دهند.

آینده لیزر موهای زائد

تا همین اواخر و حتی درطول جلسات آموزشی فشرده و سخت‌گیرانه لیزر موهای زائد، ارزیابی کامل تکنیک و مهارت برای مربیان مشکل بود. اما این تحقیق بالینی جدید را می‌توان به‌راحتی در مجتمع‌های آموزشی به‌کار گرفت وبه این صورت مربیان قادر خواهند بود نقشه انتشار لیزر موهای زائد هر یک از کارآموزان را در زمان و شرایط واقعی دنبال کرده و آموزش‌های لازم را به آن‌ها بدهند.
این امر یک مزیت محسوب شده و منجر به کسب مهارت بیشتر در دوره‌های آموزشی شده، درک روند لیزر موهای زائد را برای مبتدیان بهتر کرده و باعث آسودگی‌خاطر مشتریان خواهد شد زیرا در تمامی کلینیک‌ها کار مشابهی صورت می‌گیرد.
البته درست همانند تمامی تکنولوژی‌های جدید مسلما میان نتیجه مثبت تحقیقات و عملکرد و اجرای واقعی آن در کلینیک‌های لیزر موهای زائد در سراسر دنیا، تفاوت زیادی وجود خواهد داشت. اما مشاهده توسعه و پیشرفت این سیستم‌های آموزشی و نتایج و پیآمد‌های آن جالب خواهد بود.

منبع : Hairfreelife