دستگاه لیزر موهای زائد طی 30 سالی که از زمان اختراعش گذشته به صورت گسترده‌ای عمومیت یافته است. اما حجم گسترده‌ای از اطلاعات نادرست در مورد این روش از بین بردن موهای زائد در اینترنت پخش شده است و ما در این مطلب قصد داریم تا پنج باور رایج و اشتباه را در مورد لیزر موهای زائد از بین ببریم.

لیزر مو‌ها را به صورت دائم ازبین می‌برد

لیزر موهای زائد، موها را به صورت دائم از بین نمی‌برد. هیچ مطالعه بالینی این نتیجه را گزارش نداده و سازمان اف‌دی‌ای صراحتا اعلام کرده که دستگاه لیزر موهای زائد باعث حذف دائم موهای زائد نخواهد شد. نکته‌ی گمراه‌کننده این است که لیزر موهای زائد باعث کم‌پشت شدن دائم موها می‌شود. ولی این دو چه تفاوتی باهم دارند؟ برای از بین بردن دائمی موهای زائد دستگاه باید قادر به از بین بردن دائم مو از ناحیه تحت درمان باشد. ولی برای کاهش دائمی مو، دستگاه فقط باید قادر باشد که تراکم مو‌ها را در ناحیه‌ی تحت درمان کمتر کند.
اگر چه نتایج بسیار متفاوت بوده ولی گزارش شده که لیزر موهای زائد باعث کاهش 80 درصدی تراکم مو خواهد شد. این نتایج وابسته به عواملی از جمله مدل لیزر مورد استفاده، رنگ پوست، رنگ مو، طول دوره‌ی درمان و تراکم مو  است. 

دستگاه‌های لیزر خانگی به اندازه‌ی دستگاه‌های حرفه‌ای موجود در کلینک‌ها موثر هستند

لیزر خانگی موجود در بازار هیچ‌گاه قدرت دستگاه‌های لیزر حرفه‌ای را نخواهند داشت. تولیدکنندگان لیزرهای خانگی طبق قانون (در امریکا سازمان اف‌دی‌ای این قوانین را مشخص کرده است) ملزم به رعایت قوانین سفت و سختی در مورد میزان قدرت دستگاه تولیدی خود هستند.
از آ‌ن‌جا که مصرف کنندگان لیزرهای خانگی به صورت حرفه‌ای آموزش ندیده‌اند، قدرت دستگاه بسیار پایین‌تر از قدرت دستگاه‌های حرفه‌ای موجود در کلینیک‌هاست. 
گرچه این دستگاه‌های لیزر خانگی جایگاه خود را برای لیزر موهای زائد در بازار پیدا کرده‌اند و برای برخی از مشتریان موثر هستند، ولی در نهایت در مقایسه با دستگاه های لیزر موهای زائد به‌صورت حرفه‌ای که فرد آموزش دیده‌ای از آن‌ها استفاده می‌کند کارایی کمتری دارند.

لیزر موهای زائد معمولا حسی مثل کشیده شدن سریع نوار پلاستیکی بر روی پوست و احساس سوزش ایجاد می‌کند.

لیزر موهای زائد بدون درد است

متاسفانه حقیقت ندارد. لیزر موهای زائد معمولا حسی مثل کشیده شدن سریع نوار پلاستیکی بر روی پوست و احساس سوزش ایجاد می‌کند. گرچه لیزر موهای زائد به طور کلی از الکترولیز درد کمتری دارد، ولی نمی‌توان آن را روشی بدون درد در نظر  گرفت.

لیزر مو برای هرکسی موثر است

در واقع لیزر موهای زائد برای آن دسته از افرادی که دارای موهای روشن هستند (بلوند یا قرمز) و یا پوست تیره‌ای دارند بی اثر است.
درحقیقت استفاده از لیزر موهای زائد در افرادی با پوست تیره خطرناک است. استفاده‌ی نامناسب از دستگاه لیزر موهای زائد می‌تواند منجر به سوختگی بسیار شدید پوست شود. به این دلیل است که باید لیزر را نزد فردی متخصص و آموزش دیده انجام دهید.
لیزر موهای زائد ملانین را هدف قرار می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ی موجود در پوست و  مو است. دستگاه لیزر موهای زائد نمی تواند ملانین پوست و ملانین مو را از هم تشخیص دهد و به همین دلیل لیزر موهای زائد برای پوست‌های تیره می تواند بسیار خطرناک باشد. لیزر موهای زائد مناسب افرادی با پوست روشن و موی ضخیم و مشکی است.

لیزر موهای زائد اندام تناسلی باعث عقیم شدن می‌شود

این باور نادرست دیگری است که از ترسی غیرمنطقی ناشی می‌شود و هیچ پایه‌ی علمی ندارد. لیزر موهای زائد برای هدف قرار دادن فولیکول‌های مو طراحی شده است و نمی‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر نفوذ کند. مسلما به حدی نفوذ نمی‌کند که به اعضای داخلی برسد. پس این‌که چه قسمتی از بدن خود را لیزر می‌کنید اهمیتی ندارد. لیزر موهای زائد باعث عقیم شدن شما نخواهد شد.

منبع : Hairfreelife