بسیاری از طرفداران خانه‌های خودکار از اتاق سرور (Wiring Closet) به‌عنوان مغز اصلی سیستم‌های خانه استفاده می‌کنند. وجود اتاق سرور در خانه باعث می‌شود تمام سیم و کابل و سخت افزار وسایل الکتریکی و کامپیوتری خانه یک جا جمع شود و دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد.

در اتاق سیم و کابل چه چیز‌هایی وجود دارد؟

سیستم‌های خودکار پیشرفته‌ی خانگی اغلب شامل شبکه‌های رایانه‌ای، سیستم‌های امنیتی، سیستم‌های نورپردازی، سیستم سینمای خانگی و سیستم صدا فراگیر خانه می‌شوند. ایجاد یک اتاق مرکزی برای دسته بندی سیم و کابل و نگهداری از سخت‌افزارهایی مانند روتر و دوربین‌های دیجیتال، می‌تواند تغییر یا تعمیر سیستم‌ها را ساده‌تر کرده و شلوغ شدن باقی خانه جلوگیری کند.
یک اتاق سرور معمولی متشکل از: پنل‌های CAT5 و CAT6 رایانه‌ای برای مدیریت شبکه‌ی اینترنت، جعبه‌ی تقسیم برای سیم‌کشی تلفن به همه‌ی اتاق‌های خانه، اسپلیتر ویدئو، اسپلیتر صدا، سوئیچ‌های اینترنت یا روتر‌های باسیم، تجهیزات ضبط و ذخیره‌ی صدا و تصویر و رک‌هایی (Rack) برای دسته‌بندی کردن این تجهیزات است.

سازماندهی اتاق سرور

تجهیزات ضروری برای سازماندهی اتاق سرور طی سال‌های اخیر رشد چشم‌گیری داشته‌اند. چندین تولیدکننده، شامل شرکت میدل آتلانتیک و اوراک (Avrak)، انواع مختلفی از رک و قفسه برای سیستم‌های سخت‌افزاری را تولید می‌کنند. در حوزه‌ی سازماندهی سیم و کابل نیز شرکت‌های لویتون (Leviton) و الک (Elk) از شرکت‌های معروف جهان محسوب می‌شوند.

مرتب و قابل دسترسی نگه‌داشتن سیم و کابل تفاوت بین اتاق سرور کارآمد و اتاق سرور گیج‌کننده است.

برنامه‌ریزی برای اتاق سرور

اتاق‌های سرور شبیه هم نیستند و اغلب با افزایش تجهیزات در خانه این اتاق‌ها نیز پیچیده‌تر و بزرگ‌تر می‌شوند. کمی آینده‌بینی می‌تواند از مشکلات بعدی زیادی جلوگیری کند. فراموش نکنید که بالاخره روزی به اتاق سرور نیاز پیدا خواهید کرد. سیستم‌های خودکار خانه‌ی خود را تا زمان درک نیاز به اتاق سرور حفظ کنید. درحالی‌که تجهیزات جدیدی به اتاق سرور اضافه می‌کنید، بعد دسترسی را در نظر بگیرید. زمانی که تجهیزات جدید نصب می‌کنید، قرار نیست یک‌بار برای همیشه به آن دسترسی داشته باشید؛ نهایتا نیاز به تعویض یا تعمیر آن خواهید داشت.
بزرگ‌ترین اشتباهی که افراد در زمان برنامه‌ریزی اتاق سرور انجام می‌دهند، قرار دادن پنل تجهیزات در قسمت جلو و مخفی کردن سیم و کابل در پشت آن‌ها و دور از دسترسی است. همه‌چیز را طوری قرار دهید که به‌راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر لازم است پنل‌ها را روی دیوار نصب کنید. همیشه به تهویه‌ی اتاق سرور توجه داشته باشید و در صورت لزوم پنکه‌های اضافه نصب کنید.
اتاق سروری که خوب طراحی شده، از همه طرف امکان دسترسی به تجهیزات و سیم و کابل را فراهم می‌کند. مرتب و قابل دسترسی نگه‌داشتن سیم و کابل تفاوت بین اتاق سرور کارآمد و اتاق سرور گیج‌کننده است.

منبع : Lifewire