توصیههایی برای یافتن کارگزار ترخیص کالا
یک کارگزار خوب در حوزهی ترخیص کالا میتواند زنجیرهی تهیهی کالای جهانی شما را موفق کرده و یا بر عکس آن را نابود کند. تاجران واردات و صادرات اندکی وجود دارند که کارهای ترخیص کالا خود را خودشان انجام میدهند. این در حالی است که هر کسی قادر به انجام و پیگیری روند پیچیدهی ترخیص کالا از گمرک نیست. در برخی کشورها تنها شرکتهای رسمی و افراد دارای مجوز حق فعالیت بهعنوان کارگزار ترخیص کالا را دارند. همچنین جزئیات تعرفهها، مالیات و معاملات هر ماه یا حتی هر هفته تغییر میکند و تنها یک کارگزار قوی میتواند بدون ایجاد شک به زنجیرهی تهیهی مواد مشکلات را برطرف کند.
هر گونه تاخیر در ترخیص کالا منجر به تاخیر در سیستم حمل کالا میشود. این مشکل همیشه برای کارگزار ترخیص کالا ضرر به همراه دارد که شامل هزینهی منتظر ماندن رانندهها یا اضافه اجارهی کانتینرها یا حتی هزینهی تأخیر به راه آهن یا خطوط هوایی میشود. برای اینکه چنین مشکلاتی برایتان پیش نیاید، به توصیههای زیر عمل کنید:
- از شرکتهای مشابه، شرکتهای حمل و نقل و چارتر در مورد بهترین کارگزار ترخیص کالا سؤال کنید. شما نیز باید تلاش خود را بکنید. برای درک نقاط ضعف و قوت با چند کارگزار ترخیص کالا صحبت کنید. همچنین قیمتهای پیشنهادی ممکن است بر اساس حجم کالا بسیار متفاوت باشند.
- کارگزاری را انتخاب کنید از فناوری نهایت استفاده را میبرد. اگرچه امروزه پروندهها الکترونیکی هستند، برخی شرکتها رسیدهای خود را بهطور دستی پرکرده و هنوز از سمت دولت اعلامیههای کاغذی دریافت میکنند که به معنی آن است که اطلاعات آنها همیشه بهروز نیست.
- کارگزاری را پیدا کنید که در ترخیص کالا مربوط به به حوزه فعالیت شما تخصص دارد و یا حداقل قبلا این کار را انجام داده است. مالیات و مقررات بسته به نوع کالا متفاوت هستند؛ برای نمونه، بین کروات ابریشمی و کروات تولید شده از الیاف مصنوعی تفاوت وجود دارد. اگرچه، شرکت حمل و نقل اغلب نوع کالا را مشخص میکند، اما این شرکت مسئول آن نیست و هرگونه اشتباه به عهدهی شما خواهد بود.
- به دنبال کارگزاری باشید که به صحت مدارک ترخیص کالا اهمیت میدهد. از آنجایی که شما مسئول فراهم کردن مدارک لازم برای کارگزار ترخیص کالا هستید و نهایتا شما مسئول پرداخت مالیات و پرکردن اظهارنامه هستید، برای ترخیص کالا به دنبال کارگزاری باشید که به اصلاح اشتباهات شما در رسیدها توجه دارد. اگر آنها نمیدانند که شما تازه کار هستید و به شما در مورد مدارک لازم مشاوره ندادهاند، به احتمال زیاد دچار مشکل خواهید شد. به کارگزاری نیاز دارید که با شما تعامل داشته باشد. شرکتهای بزرگتر اغلب برای مشاوره نیز هزینه دریافت میکنند، درحالیکه شرکتهای کوچکتر برای جذب مشتری این کار را رایگان انجام میدهند.
- کارگزاران کوچک بیشتر مناسب شرکتهای تجاری کوچک هستند، زیرا کارگزاران بزرگ اغلب روی مشتریان بزرگ خود تمرکز دارند. اگر آنها در حال کار با شرکتهای بزرگ هستند، به شما توجهی نخواهند کرد.
- اگر کالاهای شما قرار است از چند بندر ترخیص شوند، از کارگزاران چند شعبهای کمک بگیرید. درحالیکه کارگزاران کوچک بر شرکتهای همکار خود برای ترخیص کالا در بندرهای دیگر تکیه دارند، شرکتهای بزرگتر اغلب خود در بندرهای مختلف دفتر دارند که این موضوع احتمال به وجود آمدن مشکل را کاهش میدهد.
- اگرشما قصد جا به جا کردن کالاهای زیادی را دارید، مطمئن شوید کارگزار ترخیص کالا نیز بهاندازهی کافی کارمند دارد، در غیر این صورت باید هزینهی اضافهی بابت تاخیر در تحویل کالاهای خود را پرداخت کنید.
- به قراردادهای خود فرصت بدهید، زیرا حداقل شش ماه زمان لازم است تا با کارگزار خود بهطور کامل هماهنگ شوید. هر شرکتی خصوصیات خود را دارد و برای درک آن باید حداقل برای چند محموله همکاری داشته باشید.
منبع : Profitguide