اگر دستگاه شما دارای انحناهای زیاد و طراحی با فضای محدود است، سیم و کابل پهن بهترین گزینه برای شما خواهد بود. معمولا سه نوع سیم و کابل فلت وجود دارد که استفاده بیشتری نسبت به دیگر انواع دارند:  Flexx-Sil چکش کاری شده، پلی تترافلوئورواتیلن (Polytetrafluoroethylene) یا (PTFE) و سیم و کابل فلت پرس شده. از این سه نوع سیم و کابل به‌جای سیم و کابل گرد استفاده می‌شود زیرا کار با این نوع سیم و کابل بسیار راحت‌تر است به ویژه در دستگاه‌هایی که  انحنا و خم شدگی در طراحی آن‌ها زیاد است.
سیم و کابل فلت مقاومت بیشتری در برابر اختلالات الکترومغناطیسی و رادیویی دارند و مشکلات مربوط به جای دادن سیم و کابل کنار هم حل شده است. علاوه بر این، از آن‌جا که همه سیم و کابل به صورت جداگانه درون حفاظ قرار گرفته‌اند و چندین لایه‌ی دیگر روی آن‌ها قرار نگرفته‌ است، وزن این نوع سیم و کابل در مقایسه با انواع دیگر سیم و کابل کمتر بوده و انعطاف‌پذیری بیشتری نیز دارند. این نوع سیم و کابل نسبت به سیم و کابل گرد 50 درصد فضای کمتری اشغال می‌کند بنابراین در جاهایی که محدودیت فضا وجود دارد بهتر است از این نوع سیم و کابل استفاده شود.
سیم و کابل فلت زمانی بیشترین کاربرد دارد که سیم و کابل باید دائم خم شوند. هم‌چنین در دستگاه‌هایی که مجاری باریک داشته و حرکت دائمی دارند، بهتر است از سیم و کابل فلت استفاده شود. برای مثال در ربات‌ها، تزئینات داخلی ساختمان و تجهیزات با پردازش اتوماتیک. برای دستگاه‌های غیر کارخانه‌ای نیز می‌توان به راحتی از این نوع سیم و کابل استفاده کرد زیرا به راحتی می‌توان این سیم و کابل را تغییر شکل داده و هر طور که لازم باشد خم کرد.
در نهایت باید گفت که در دستگاه‌های که انواع مختلفی از کانال‌های ارتباط از قبیل داده، برق، سیگنال، ویدیو، هوا و حتی مایعات وجود دارد؛ سیم و کابل فلت بهترین انتخاب خواهد بود زیرا وزن بسیار کمی داشته و فضای بسیار کمتری نیز اشغال می‌کند. در صورت استفاده از این نوع سیم و کابل طول سیم و کابل مورد نیاز برای سیم کشی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

منبع : Wireandcabletips