آموزش زبان به کودکان و اهمیت نگارش
نوشتن میتواند فعالیتی جالب و سر گرم کننده برای بچههای کم سن و سال باشد. کودکان در یادگیری و تفکر بسیار فعال هستند و از طریق تعاملات اجتماعی یاد میگیرند و همینطور از بزرگترها و هم سالانشان بسیار میآموزند. در امر آموزش زبان میتوان با بهرهگیری از این ویژگیها کودکان را به نوشتن تشویق کرد.
خصلت نگارش
نگارش مهارتی پیچیده است که روی محصول نهایی کار و مراحل رسیدن به آن تمرکز دارد. مهارتهای نوشتن زمانی شکل میگیرد که در آموزش زبان گنجانده شده و به کودکان فرصت تمرین این مهارت داده شود.
چرا باید مهارتهای نگارشی کودکان را پرورش دهیم
نگارش یکی از ضروریترین بخشها در فراگیری زبان است اما معمولا در آموزش زبان مورد بیتوجهی قرار میگیرد. اساس مهارت نگارش بر مهارت خواندن استوار است؛ فرد در درجهی اول باید توانایی تشخیص کلمات را داشته باشد تا بتواند از آنها در نوشتن به صورت موثر بهره گیری کند.
- بسیاری از کودکان مهارتهای نوشتاری را در آموزش زبان اول به طور کامل فرا نمیگیرند و لزومی ندارد این عدم توانایی را به آموزش زبان دوم هم منتقل کنند.
- نوشتن به کودکان اجازه میدهد کلمات و ساختارهای جدید را تمرین کنند.
- نوشتن باعث پرورش خلاقیت میشود.
- نوشتن به کودکان اجازه میدهد ریسک کنند و خود را در زبان جدید محک بزنند.
- مهارتهای نگارش پایهای قوی برای یادگیری و پیشرفتهای آتی کودکان میسازد.
- تمرینهای نگارش کلاس را از حالت یکنواختی خارج کرده و زمینه را برای سبکهای مختلف یادگیری فراهم میکند.
- در حیطهی آموزش زبان معلم میتواند با دادن تمرینهای نگارشی به نقاط قوت و ضعف شاگردان در قواعد، واژگان و املا پیببرد.
- تمرکز بر روی این مهارت آموزش زبان میتواند لذت نوشتن را از همان سنین پایین در کودکان نهادینه کند.
نظریههایی که باید مورد ملاحظه قرار داد
نگارش بهعنوان فرآیند شامل موارد زیر میشود:
- بارش فکری یا طوفان مغزی برای بیرون کشیدن ایدهها، کلمات و عبارات در مورد یک موضوع
- دستهبندی و مرتب کردن ایدهها بر اساس ملزومات کار
- نوشتن نسخهی اولیه یا چرک نویس
- بازنگری چرک نویس و اصلاح محتوا
- وارد کردن اصلاحات در متن بازنویسی
نگارش بهعنوان محصول
موارد زیر را در خصوص نگارش مورد توجه قرار دهید:
- قواعد و واژگان
- املا و نشانه گذاری
- خوانایی و رعایت اصول مربوط به نوع نوشته
- موفقیت در انتقال اطلاعات به خواننده
- دادن جزئیات کافی
- قرار گیری مفاهیم در ترتیب منطقی
- اصیل بودن مفاهیم
نکاتی که در کلاس نگارش باید لحاظ شود:
- کودکان را به همکاری تشویق کنید و فرصتی را فراهم کنید ایدههای خود را مطرح کنند.
- از تصاویر استفاده کنید یا اینکه از کودکان بخواهید تصاویری بکشند تا محتوای کارشان مشخص شود.
- موضوعات باید طوری باشد که کودکان را درگیر کار کند مثلا میتوانند در مورد موضوعاتی که در مورد آنها اطلاعات دارند مثل بازی، دوستان یا فعالیتهای مورد علاقهیشان بنویسند.
- میتوانید از چشم اندازی نو به نوشتن نگاه کنید و بر اساس آن تکلیف بدهید مثلا از آنها بخواهید بهجای اینکه در مورد کارهای روزمره خودشان بنویسند به کارهای روزانهی حیوانات خانگی خود و غذاها و کارهایی که به آنها علاقه مند است فکر کنند و در این باره بنویسند.
- اجازه بدهید بچهها دربارهی شخصیت مودر علاقهیشان بنویسند.
- تکالیف باید چالش برانگیز باشد اما نه در حدی که از توان آنها خارج باشد.
- برای دانش آموزانی که کار خود را زودتر از بقیه تمام میکنند یک سری فعالیتهای اضافه در نظر بگیرید.
- آنها را تشویق کنید نوشتهی خود را به بهترین شکل ارائه دهند مثلا میتوانند نقاشی بکشند یا حاشیه نویسی کنند.
- تنها به نوع به کار گیری زبان توجه نداشته باشید و به ایدههای مطرح شده نیز بها بدهید.
- نوشتههای آنها از الحاظ محتوایی و زبانی بررسی کنید و نظر خود را برای بهتر شدن کارهای بعدی بگویید. در آموزش زبان باید سعی کنید بچهها را تشویق کنید که به نوشتن بها دهند.
- معیارهایی که برای نوشتن میدهید باید واضح و ساده باشند و آنها را تشویق کنید که اشکالات یکدیگر و خودشان را تصحیح کنند.
- پس از کارهای دو نفره و یا گروهی چند تا از نوشتههای خوب را برای بچهها بخوانید اما اسم نبرید و نگوید کار چه کسی بوده است.
- ترتیبی دهید که بچهها کارهای خود را به نحوی ارائه دهند یا در معرض دید دیگران قرار دهند مثلا میتوانید آنها را روی تابلوی اعلانات مدرسه نصب کنید. بچهها از اینکه کارشان در معرض دید قرار بگیرد انگیزهی زیادی میگیرند.