وقتی هوا رو به گرمی می‌رود و بدون جوراب خانه را ترک می‌کنید، بهتر است قبل از پوشیدن کفش‌های تابستانه جلو‌ باز کمی تامل کنید. اگر بدن انعطاف‌پذیری داشته باشیم، پدیکور هم مثل مانیکور برای‌مان ساده خواهد شد. اما خم شدن و کشیدن دست‌ها برای لاک زدن انگشتان پا بسیار زحمت دارد و کمی مشکل است. علاوه‌بر این برای پدیکور نکته‌بینی و ظرافت بیشتری احتیاج است تا همانند دست‌ها نرم و لطیف شوند زیبا به‌نظر برسند. بنابراین رفتن به آرایشگاه برای پدیکور و نشستن روی صندلی ماساژور الکتریکی که جلوی یک وان کوچک آب قرار دارد تا پاهای‌تان را درون آن قرار دهید و رسیدگی به پاها واقعا احساس لذت‌بخشی است. جدا از این‌که سالن‌های ناخن محلی برای صبحت کردن و گپ زدن با خانم‌های دیگر است، این سالن‌ها اغلب محل مناسبی برای رشد انواع میکروب و باکتری نیز هستند. باید به این نکته توجه داشته باشیم که صرف‌نظر از دلیل آن، باکتری‌ها معمولا پا را دوست دارند. بعضی از افراد بیشتر در معرض عفونت‌های قارچی و باکتریایی روی پاها هستند، بنابراین اگر شما از این دسته افراد هستید، پیش از انجام پدیکور و فرو کردن پاها در یک وان کهنه، دانش و اطلاعات خود در این زمینه را افزایش دهید. در این‌جا برخی از واقعیت‌های پدیکور را بازگو می‌کنیم که پیش از انجام آن باید مورد توجه قرار گیرد.
  • حتی اگر وان‌ها استریلیزه شده باشند، باکتری‌ها می‌توانند در لوله‌های آب رشد کنند. هر چند که در بعضی سالن‌ها ممکن است وان‌های بدون لوله یا وان‌های فردی و شخصی مشتریان مورد استفاده قرار گیرد. البته کارکنان سالن زیبایی باید بعد از هر مشتری تمامی وسایل پدیکور و وان را ضدعفونی کرده و مطابق اصول بهداشتی عمل کنند.
  • برای جلوگیری از ایجاد عفونت، حداقل دو روز پیش از پدیکور موهای پا را اصلاح نکنید تا زخم یا بریدگی روی پاها نباشد. ناگفته پیدا است که درصورتی که زخم یا جراحتی در پاها دارید، مسلما نباید پدیکور انجام دهید.
  • پدیکور با آرامش رابطه‌ی مسقیم دارد. شاید ناخن کار مورد نظر کار خاصی روی پاهای شما انجام ندهد، اما به هر حال پدیکور به خانم‌ها آرامش می‌دهد. چه کسی از ماساژ پا بدش می‌آید؟
  • استفاده از تیغ پینه بر در آرایشگاه ممنوع است. آن ابزاری که شبیه پوست‌کن است و ناخن‌ کارها برای تراشیدن پینه پا از آن استفاده می‌کنند؟ بله، کار آن‌ها تراشیدن پوست است و  با ایجاد بریدگی، پوست را در معرض خطر انواع میکروب‌ها قرار داده و آن را آسیب‌پذیر سازد. 

پس از پدیکور باید مطمئن شوید که بین انگشتان پا نیز کامل خشک شده و اصلا مرطوب نیستند.

  • استفاده از لوازم پدیکور شخصی‌تان لزوما بی‌خطر نیست، مگر این‌که این وسایل را مرتبا تمیز و ضدعفونی کنید. تمامی آرایشگاه‌ها موظفند وسایل خود را با محلول  ضدعفونی کننده یا با اشعه یو‌-وی ضدعفونی و میکروب‌زدایی کنند.
  • انجام پدیکور در فصل زمستان کمی مشکل است زیرا بیرون آمدن از آرایشگاه با صندل مناسب نیست. به‌خصوص برای آن دسته از افرادی که در زمستان چکمه می‌پوشند. می‌توانید با خود کیسه‌های زیپی یا سلفون ببرید. زمان مناسب برای پوشیدن کفش و جوراب، 8-12 دقیقه بعد از پدیکور است. اگر می‌توانید از مدت را در آریشگاه منتظر بمانید. اما اگر این امکان وجود ندارد، بعد از این‌که 10 دقیقه پاها را زیر سشوار خشک‌کن قرار دادید، کمی روغن پوست (کوتیکول) روی سرناخن‌ها بممالید و پیش از پوشیدن چکمه و جوراب، آن‌ها را به‌آرامی درون پلاستیک بپیچید. هم‌چنین توصیه می‌کنیم که چکمه‌های بدون پاشنه بپوشید، زیرا شیب چکمه‌های پاشنه‌دار باعث می‌شود فشار بیشتری روی انگشتان پا باشد.
  • این نکته اغلب نادیده گرفته می‌شود اما سوهان ناخن باید برای هر مشتری جدید و نو باشد. این‌که این سوهان‌ها با لایه‌های زیرین کوتیکول (پوست اطراف ناخن) تماس ندارند، بدین معنی نیست که نمی‌توانند ناقل باکتری باشند.
  • پس از پدیکور باید مطمئن شوید که بین انگشتان پا نیز کامل خشک شده و اصلا مرطوب نیستند. برای جلوگیری از هر گونه قارچ و عفونت قارچی باید تمامی جاهای گرم و مرطوب را خشک کنید. 
  • ظاهرا بیماران دیابتی نسبت به سایر افراد بیشتر درمعرض مشکلات پا از جمله آسیب‌دیدگی اعصاب و عفونت‌های خطرناک هستند. اگر شما نیز دیابت دارید، مراقب وان‌های پدیکور باشید و از استفاده از آن‌ها اجتناب کنید.

منبع : Stylecaster