معمولا طول می‌کشد تا بفهمیم خروپف مسئله خنده داری نیست. در حالی که در کارتون‌ها و فیلم‌های کمدی از خر و پف به‌عنوان یک المان خنده‌آور استفاده می‌شود، مشکلات زمان خواب از جمله خر و پف بیماری نسبتا جدی پزشکی است که باید درمان شود.
 خر و پف نه تنها باعث اختلال و از دست‌ رفتن خواب مفید ما می‌شود، شخص خر و پف کننده با مشکلی به نام آپنه خواب یا قطع نفس نیز مواجه است. به دلیل قطع تنفس در خواب فرد مبتلا در واقع ممکن است ده‌ها یا حتی صدها بار در طول شب دچار تکان‌های شدید شود. افراد مبتلا به طور ناگهانی بیدار شده نفس نفس می‌زنند و هیچ چیز را به خاطر نمی‌آورند.
این افراد معمولا در طول روز با مشکلات زیر مواجه هستند :
  •  خواب آلودگی و چرت زدن
  • خستگی
  • عدم تمرکز
  • خشکی گلو
  • سردرد صبحگاه
  • ضعف عمومی بدن
اما اگر شخصی که خر و پف همبستر نداشته باشد، ممکن است از وضعیت خودش بی‌اطلاع باشد.
اغلب، اولین درمان پوشیدن ماسک ویژه به نام CPAP  که هوارا از طریق بینی هدایت کرده تا فرد خواب سالمی داشته باشد. اما ممکن است جراحی زیبایی بینی که همراه با برطرف کردن انحراف است راه حل این مشکل باشد.
دکتر Stefan W. Shaib جراح پلاستیک در دانشگاه تگزاس همراه با پنج همکار خود 26 جراحی زیبایی بینی کاربردی را بررسی و مطالعه کردند. در این اعمال جراحی زیبایی بینی هدف بیشتر باز کردن مجاری بینی بوده است و جنبه‌ی زیبایی در الویت دوم قرار داشته است.
اما در ابتدا، روی گروه مورد مطالعه آزمایش شناخته شده‌ای به‌عنوان پلی سومنوگرافی انجام شد که ابزار تشخیصی مورد استفاده مشکلات خواب است. نمرات بالا نشان از خبرهای بدی دارد. معدل نمره‌ها 24.7 بود اما بعد از عمل و بهبودی به 16 رسید که کاهش 35 درصدی را نشان می‌داد. 
اما نکته اصلی این‌جاست که وقتی شاخص توده بدنی (BMI) بیماران اندازه‌گیری شد، نمرات گروه‌ها از 22.5 به 9.6 رسید. به عبارتی متوسط مشکلات تنفسی 57 درصد کاهش داشت. 
از این مطالعات چه نتایجی گرفته شد؟ کسانی که به وزن نرمال نزدیک‌تر هستند  تنفس شبانه بهتری دارند.
انواع مختلفی از جراحی زیبایی بینی کاربردی وجود دارد. رایج‌ترین آن‌ها سپتورینوپلاستی، روشی ویژه برای افرادی است که انحراف تیغه بینی کانال تنفس آن‌ها را مسدود کرده است. در این نوع جراحی زیبایی بینی در حالی که بیمار در حال جراحی بینی است، می‌تواند با جراحی زیبایی ظاهر بینی خود رانیز بهتر کند. اما عمل انحراف تیغه بینی (اصلاح تیغه میانی بینی) به تنهایی سپتوپلاستی نامیده می‌شود. یکی دیگر از عمل‌های جراحی زیبایی بینی کاربردی برای کوچک کردن استخوان طوماری انجام می‌شود.

منبع : Robertkotlermd