دنیای مجازی پر از اطلاعات اشتباه در مورد لیزر موهای زائد با استفاده از دستگاه‌های خانگی است. به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم به برخی از سوالات رایج در این زمینه پاسخ دهیم.


آیا لیزر موهای زائد در خانه فایده‌ای دارد

در مورد کارایی دستگاه‌های لیزر خانگی برای لیزر موهای زائد تحقیقات بسیار زیادی انجام گرفته است و جواب این است که این دستگاه‌ها تا حدی مفید هستند.

برخی از نکات مهم در مورد کارایی دستگاه‌های خانگی برای لیزر موهای زائد:

  • این دستگاه‌ها روی همه‌ی افراد جواب نمی‌دهند. به طور کلی للیزر موهای زائد چه توسط پزشک یا متخصص پوست و مو انجام گیرد و چه توسط افراد غیر متخصص، روی همه‌ی افراد جواب نمی‌دهد. افرادی که دارای ویژگی‌های خاصی در مورد پوست و مو هستند از لیزر موهای زائد نتیجه‌ی بسیار خوبی می‌گیرند.
  • دستگاه‌های لیزر خانگی به اندازه‌ی دستگاه‌هایی که توسط متخصص پوست و مو مورد استفاده قرار می‌گیرد نتایج چشم گیری ندارد. یعنی این که پس از لیزر موهای زائد، موهای کم‌تری از بین می‌رود و نتایج آن دوام کمتری دارد.
  • این دستگاه‌ها روی برخی از افراد خیلی خوب جواب می‌دهند. دانشمندان هنوز به روشنی نمی‌دانند چرا لیزر موهای زائد روی برخی از افراد جواب می‌دهد و روی برخی دیگر آن طور که باید جواب نمی‌دهد. برخی از مطالعات نشان داده است که 12 ماه پس از آخرین جلسه‌ی لیزر موهای زائد، موهای زائد برخی از افراد به طور کامل از بین رفته است.
  •  مطالعات نشان می‌دهد که با استفاده‌ی دائم از این دستگاه‌ها بهترین نتایج حاصل می‌شود. در این مطالعات بیماران هر دو هفته یک بار موهای زائد خود را لیزر می‌کردند که در طی این دوره موهای زائد تا 70% کاهش پیدا کرد. رشد مجدد مو معمولا بیش از یک ماه پس از آخرین لیزر موهای زائد صورت می‌گرفت.

برای این‌که از ایمن بودن دستگاه خانگی لیزر موهای زائد مطمئن شوید مارک‌هایی را خریداری کنید که مورد تایید سازمان بهداشت باشند.

آیا دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد بی‌خطر هستند

چندین مطالعه نشان داده است که کیت‌های لیزر خانگی هیچ خطری ندارند. برای این‌که از ایمن بودن دستگاه خانگی لیزر موهای زائد مطمئن شوید مارک‌هایی را خریداری کنید که مورد تایید سازمان بهداشت باشند. دو مارک مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا Silk'n SensEpil و Tria 4X هستند.

هر دوی این دستگاه‌های لیزر موهای زائد دارای مشخصه‌های ایمنی زیر هستند:
  • سنسور پوست: این دستگاه‌ها دارای سنسور پوست هستند که رنگ پوست را شناسایی می‌کند. اگر رنگ پوست بیش از حد تیره باشد دستگاه قفل شده و اجازه استفاده از آن را نمی‌دهد.
  • ردیاب سطح سخت: این دستگاه‌ها اگر روی یک سطح سخت فشار داده نشوند هیچ نوری از خود ساطع نمی‌کنند. این ویژگی باعث می‌شود که از برخورد مستقیم نور لیزر با چشم جلوگیری شود.

آیا لیزر موهای زائد با دستگاه‌های خانگی دردناک است

امکان دارد در حین لیزر موهای زائد تا حدی احساس ناراحتی کنید اما در یک مطالعه که به تازگی صورت گرفت همگی بیماران آن را «قابل تحمل» توصیف کردند. برخی گفتند که قدری احساس سوزش داشتند طوری که انگار یک بند کشی را به صورت پشت سر هم به پوست‌شان می‌زدند.
دستگاه‌های لیزر خانگی معمولا با فلوئنس کمتر از 20 ژول بر سانتی‌متر مربع کار می‌کنند، در حالی که لیزرهای حرفه‌ای فلوئنس بسیار بالاتری دارند. اخیرا مطالعه‌ای نشان داد هر چه فلوئنس پایین‌تر باشد کمتر ایجاد درد و ناراحتی می‌کند. به همین دلیل است که دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد از دستگاه‌های حرفه‌ای سوزش و درد کمتری دارند.

دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد بر اساس مقیاس فیتز پاتریک فقط برای پوست‌های نوع 1 تا 4 مفید هستند.

دستگاه‌های خانگی لیزر مو‌های زائد روی چه نوع پوستی جواب می‌دهند

دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد بر اساس مقیاس فیتز پاتریک فقط برای پوست‌های نوع 1 تا 4 مفید هستند. افرادی که نوع پوست‌شان از شماره‌ی 4 تیر‌ه‌تر است یا باید از دستگاه حرفه‌ای لیزر Nd:YAG استفاده کنند و یا این که الکترولیز کنند.

مقیاس فیتزپاتریک

مقیاس فیتز پاتریک برای دسته‌بندی انواع پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌توانید با استفاده از جدول زیر شماره‌ی فیتز پاتریک خود را پیدا کنید:

نوع پوسترنگ پوسترنگ مورنگ چشم

توضیحات

1

سفید

بلوندآبی، خاکستری، سبزهمیشه می‌سوزاند، هرگز برنزه نمی‌کند
2

سفید با ته رنگ بژ

فندوقی یا بلوند تیرهآبیهمیشه می‌سوزاند، گاهی اوقات برنزه می‌کند
3بژ تا قهوه‌ای روشنقهوه‌ای تیرهقهوه‌ای تیرهگاهی اوقات می‌سوزاند، همیشه برنزه می‌کند
4قهوه‌ای روشن تا متوسطسیاهقهوه‌ایبه ندرت می‌سوزاند، همیشه برنزه می‌کند
5قهوه‌ای متوسط تا تیرهسیاهسیاه مایل به قهوه‌ایبه ندرت می‌سوزاند، بیش از حد متوسط برنزه می‌کند
6قهو‌ای تیره تا سیاهسیاهسیاه

هرگز نمی‌سوزاند


تفاوت دستگاه لیزر خانگی با دستگاه IPL خانگی در چیست

از لحاظ کارایی و ایمنی مطالعات نتیجه بخشی صورت نگرفته تا نشان دهد یکی بر دیگری ارجحیت دارد.
اما این دستگاه‌ها از لحاط نوع کار و تکنولوژی مورد استفاده در آن‌ها تفاوت‌هایی دارند. دستگاه لیزر موهای زائد خانگی از یک لیزر دیود بهره می‌گیرد که با یک طول موج خاص کار می‌کند در حالی که دستگاه IPL پالس‌های نور را با طول موج‌های مختلف به کار می‌گیرد.

Silk'n SensEpil که یکی از محبوب‌ترین مارک‌های لیزر موهای زائد است.

هر چند وقت یک بار باید از لیزر استفاده کرد

سازندگان دستگاه‌های لیزر موهای زائد معمولا در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه مشخص می‌کنند که هر چند وقت یک بار باید از دستگاه استفاده شود. در بسیاری از موارد استفاده از لیزر موهای زائد باید دو هفته یک بار باشد.
Silk'n SensEpil که یکی از محبوب‌ترین مارک‌های لیزر موهای زائد است استفاده از دستگاه را به صورت زیر توصیه می‌‌کند:
«3 تا 4 جلسه‌ی اول را به فاصله‌ی دو هفته از یکدیگر انجام دهید. سه جلسه‌ی بعدی باید تقریبا 4 هفته از هم فاصله داشته باشند. پس از آن در صورت نیاز از دستگاه استفاده کنید تا این که به نتایج بلند مدت دست پیدا کنید.»

عوارض جانبی آن کدامند

به تازگی یک مطالعه عوارض جانبی لیزر موهای زائد را بر روی بیمارانی که بدن خود را در خانه لیزر کرده بودند مورد بررسی قرار داد. بر طبق این مطالعه بیشتر افراد یک ساعت پس از انجام لیزر موهای زائد دچار قرمزی پوست در ناحیه‌ی لیزر شده می‌شوند. در برخی موارد هم تورم به وجود می‌آید.
عوارض جانبی دیگر که احتمال وقوع کمتری دارند عبارتند از: هایپرپیگمنتیشن یا تیره شدن پوست، پوسته پوسته شدن، هیپوپیگمنتیشن یا کمرنگ شدن پوست و تاول.

لازم به ذکر است عوارض جانبی مورد مشاهده در این مطالعه همگی موقتی بود و 12 هفته پس از جلسه آخر رفع شد.

در این‌جا فهرست کامل عوارض جانبی را که در دفترچه‌ی راهنمای دستگاه Silk'n SensEpil آمده می‌بینید:

عوارض جانبی

احتمال بروز آن‌ها

ناراحتی جزئی پوستی

جزئی

قرمزی پوست

جزئی

افزایش حساسیت پوست

جزئی

زخم‌های پوستی و سوزش

به ندرت

اسکار

به ندرت

تغییرات در رنگدانه‌ها

به ندرت

قرمزی بیش از حد و تورم

به ندرت

عفونت

قابل چشم پوشی

کبودی

قابل چشم پوشی


دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد به علت داشتن فلوئنس پایین‌تر نسبت به دستگاه‌های حرفه‌ای عوارض جانبی کمتری دارند.

هر دستگاه لیزر موهای زائد یک دفترچه‌ی راهنمای استفاده دارد که انجام آن بسیار ساده است.

آیا استفاده از دستگاه‌های لیزر خانگی مشکل است

خیر. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار ساده است و نیاز به هیچ گونه آموزشی نیست. هر دستگاه لیزر موهای زائد یک دفترچه‌ی راهنمای استفاده دارد که انجام آن بسیار ساده است.

لیزر موهای زائد چقدر طول می‌کشد

جواب دادن به این سوال دشوار است چون به اندازه‌ی ناحیه‌ی تحت درمان و نوع دستگاه لیزر موهای زائد بستگی دارد.
برخی از دستگاه‌ها مثل Silk'n Flash و Go به طور خاص برای سطوح کوچک‌تر طراحی شده‌اند. اندازه‌ی سر این دستگاه‌ها کوچک‌تر است و کار لیزر موهای زائد را با دقت بیشتری انجام می‌دهند.
دستگاه‌های دیگر مثل Silk'n SensEpil یا Trial 4X سر بزرگی دارند که برای لیزر موهای زائد کل بدن مناسب هستند. در مورد مدت زمان لیزر مطلبی را از وب سایت Silk'n نقل می‌کنیم:
«زمان لیزر موهای زائد به ناحیه‌ای از بدن که قرار است لیزر شود بستگی دارد. زمان مورد نیاز برای لیزر موهای زائد کامل هر دو پا 30 دقیقه و زیربغل‌ها کمتر از 10 دقیقه است. از آن‌جایی که دستگاه با برق معمولی کار می‌کند، می‌توانید کار را آن قدر ادامه دهید تا کل موهای زائد در ناحیه‌ی مورد نظر تحت لیزر قرار گیرد.»

آیا لیزر موهای زائد با دستگاه‌های خانگی بر روی همه‌ی انواع مو جواب می‌دهد

لیزر موهای زائد چه توسط متخصص پوست و مو صورت گیرد و چه در خانه فقط بر روی موهایی جواب می‌دهد که حاوی ملانین هستند. موهای سفید، بلوند و خاکستری دارای ملانین کافی نیستند در نتیجه لیزر موهای زائد نمی‌تواند آن‌ها را مورد هدف قرار دهد و کارایی لازم را ندارد.
اگر رنگ موهای شما روشن است و ملانین کافی ندارد، لیزر موهای زائد در کل برای شما بازده نخواهد داشت و بهتر است به‌جای آن از الکترولیز استفاده کنید.

می‌توانید در بین جلسات لیزر موهای زائد از تیغ و ژیلت هم استفاده کنید.

آیا بین جلسات لیزر می‌توان از ژیلت و تیغ استفاده کرد

بله، می‌توانید در بین جلسات لیزر موهای زائد از تیغ و ژیلت هم استفاده کنید اما برای این‌که بهترین نتیجه را بگیرید توصیه می‌کنیم از  اپیلاسیون استفاده نکنید.
با اپیلاسیون موها از ریشه در می‌آیند بنابراین هنگام لیزر موهای زائد احتمال کمتری وجود دارد که پیاز یا فولیکول مو نور لیزر را جذب کند. با تراشیدن، موها از ریشه در نمی‌آیند و فقط از سطح پوست جدا می‌شوند بنابراین استفاده از تیغ و ژیلت ضرری برای لیزر موهای زائد ندارد.

چقدر طول می‌کشد تا نتیجه‌ی کار را به چشم ببینیم

عموما در 2 تا 4 هفته‌ی اول لیزر موهای زائد می‌توان شاهد نتیجه‌ی کار بود. نتایج یک مطالعه نشان داد پس از هفته‌ی اول لیزر موهای زائد کاهش موها 21%، پس از هفته‌ی دوم 38% و پس از هفته‌ی سوم 58% است. در این مطالعه‌ی خاص، بیماران در خانه به مدت 8 هفته بدن خود را هفته‌ای یک بار لیزر کردند.

آیا هم زنان و هم مردان می‌توانند از دستگاه‌های خانگی لیزر موهای زائد استفاده کنند

بله. در برخی از قسمت‌های بدن  مردان مثل سینه، موها مقاومت بیشتری دارند بنابراین تعداد جلسات لیزر موهای زائد باید بیشتر باشد. اما از لحاظ کارایی و ایمنی باید گفت که دستگاه‌های لیزر موهای زائد خانگی هم برای زنان و هم مردان مفید است.

اگر بدن را برنزه کرده باشیم می‌توانیم بدن خود را با دستگاه‌های خانگی لیزر کنیم

اگر در زیر نور آفتاب قرار گرفته‌اید و بدن شما در نتیجه‌ی آن برنزه شده است، اکیدا توصیه می‌کنیم که از لیزر موهای زائد خانگی استفاده نکنید.
این نکته را هم باید اضافه کنیم که 24 تا 48 ساعت بعد از لیزر موهای زائد قسمت لیزر شده را در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

آیا می‌توان پشت لب بالا را با دستگاه خانگی لیزر کرد

ایرادی ندارد اما به شرطی که احتیاط لازم را به عمل آورید و اجازه ندهید نور لیزر موهای زائد روی لب‌ها بیفتد. لب‌ها حاوی مقداری زیادی ملانین هستند و اگر در حین کار آن‌ها نپوشانید نور لیزر موهای زائد می‌تواند باعث سوختگی آن‌ها شود. توصیه می‌کنیم قبل از لیزر موهای زائد پشت، لب روی لب‌ها نوار چسب جراحی سفید بزنید.


منبع : Hairfreelife