اولین قدم در نصب پارکت انتخاب نوع مناسب آن است. چوب ماده‌ای طبیعی است بنابراین نمی‌توان دو تخته کاملا شبیه به هم پیدا کرد. خاصیت دیگر چوب و پارکت این است که هر چه بیشتر عمر کند زیباتر می‌شود. مطمئن شوید که زیر ساز کف تمیز، صاف و تراز بوده و هیچ گونه ایرادی نداشته باشد. چوب‌های پارکت را چند روز جلوتر به داخل خانه بیاورید تا قبل از نصب با میزان رطوبت آن سازگاری پیدا کنند. حالا سراغ مراحل نصب کفپوش از نوع پارکت می‌رویم.

  • کاغذ قیر اندود را فرش کنید. زیر ساز کف را با کاغذ قیر اندود بپوشانید و آن را با منگنه کوب بر روی زیر ساز ثابت کنید. کاغذ قیر اندود نقش عایق رطوبتی را دارد.
  • اندازه‌ی اتاق را بگیرید. اندازه‌ی اتاق را بگیرید تا مطمئن شوید مربعی است. عرض اتاق را اندازه‌ بگیرید تا خط مرکزی را مشخص کنید و با چاکلن یک خط به موازات دیوار شروع بزنید. اگر اتاق با شکل مربع تفاوت زیادی دارد، زبانه‌ی ردیف اول را در موازات خط مرکزی قرار داده و سمت شیار دار را در زاویه‌ای به موازات دیوار ببرید. از 13 میلی‌متری دیوار شروع یک چاکلن دیگر به موازات خط مرکزی بزنید.
  • شروع به نصب پارکت کنید. کار را با بلندترین یا عریض‌ترین تخته‌های پارکت شروع کنید و اولین ردیف را کنار دیوار شروع قرار دهید. ردیف اول تخته‌های پارکت را به زیر ساز کف میخ کنید. اگر میخ‌ها پیدا بودند نگران نباشید چون قرنیز آن‌ها خواهد پوشاند. با دست دو ردیف بعدی را با میخ دو سر بهم وصل کنید. سر تخته‌های ردیف‌‌های کنار هم را به اندازه‌ی 15 سانتی‌متر جلو و عقب قرار دهید.
  • سراغ ردیف‌های دیگر بروید. هنگام نصب پارکت در ردیف‌های بعدی یک تکه‌ی کوچک پارکت را در لبه قرار دهید و با چکش روی آن بزنید تا ردیف جدید در جای خود محکم شود و بعد شروع به میخ زدن بکنید. اگر مساحت اتاق زیاد بود پس از نصب سه ردیف اول برای ادامه‌ی کار از میخکوب کف استفاده کنید. میخکوب کف را روی زبانه‌ی تخته قرار دهید و تا زبانه را به تیرها و زیر ساز کف بین آن‌ها میخ کند. در ردیف آخر با استفاده از یک میله‌ی اهرم آخرین تخته‌های پارکت را محکم جا بزنید. به ردیف آخر چسب زده و با استفاده از میخ و چکش آن را ثابت کنید.

منبع : Diynetwork