چرا برای لیزر موهای زائد یک جلسه کفایت نمی‌کند و نیاز به چند جلسه است؟ در این مطلب قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم. برای این که بدانیم چرا لیزر موهای زائد باید در جلسات متعدد انجام گیرد نیاز است که با نحوه‌ی کار لیزر موهای زائد و چرخه ی رشد مو آشنا شویم.


لیزر موهای زائد به چه صورت کار می کند

لیرز پرتوی نور را با یک طول موج خاص به سمت پوست فرستاده و ملانین را مورد هدف قرار می‌دهد. ملانین رنگدانه‌ای تیره در پوست و مو است. نور لیزر موهای زائد به انرژی داغ تبدیل شده و این انرژی فولیکول را غیر فعال کرده و باعث می‌شود که مو 1 تا 2 هفته پس از درمان بریزد.

به همین دلیل است که لیزر موهای زائد برای کسانی که پوست روشن و موی تیره دارند بهترین کارایی را دارد. پوست تیره به طور طبیعی ملانین بیشتری داشته و نمی‌گذارد که نور لیزر موهای زائد بر روی هدف خود متمرکز باشد. لازم به ذکر است که فناوری در این حیطه به سرعت رو به پیشرفت است و لیزر‌های جدیدی به بازار عرضه شده که بر روی پوست‌های تیره موثرند. لیزر موهای زائد در مورد موهای خاکستری، سفید، بلوند و قرمز کارایی ندارد.


چرخه‌ی رشد مو

چرخه‌ی رشد مو شامل سه مرحله است: مرحله‌ی رشد با نام آناژن، پایان مرحله‌ی رشد با نام کاتاژن و مرحله‌ی استراحت با  نام تلوژن. وقتی مو در مرحله‌ی فعال رشد یا  همان آناژن قرار دارد سلول‌های موجود در پاپیلا (قسمت تحتانی مو که آن را زیر پوست محکم و مو را تغذیه می‌کند) تقسیم شده تا فیبرهای جدید مو را تولید کنند و فولیکول خود را در لایه‌ی درمال یا سطحی پوست دفن می‌کند تا مواد مغذی مورد نیاز تارهای مو را فراهم آورد. این فرآیند 1 تا 4 سال طول می‌کشد و پس از آن نوبت به مرحله‌ی کاتاژن می‌رسد.

مرحله‌ی کاتاژن که با نام مرحله‌ی گذار نیز نیز شناخته می‌شود حدود 2 هفته طول می‌کشد و در طی آن فولیکول کوچک شده و پاپیلا جدا می‌شود و تار مو را از منبع تغذیه‌ی خود در خون جدا می‌کند. همان طور که فولیکول کوچک می‌شود مو را به سمت بالا می‌راند.

در طی مرحله‌ی تلوژن یا استراحت، فولیکول خاموش می‌ماند و این مرحله 1 تا 4 ماه طول می‌کشد. زمانی می‌رسد که پایه‌ی مو خود را از ریشه آزاد کرده و مو می‌ریزد. ظرف دو سه هفته موی جدید پدیدار می‌شود. مرحله‌ی آناژن چرخه‌ی رشد مو را از نو شروع می‌کند.


چرخه‌ی رشد از این جهت اهمیت دارد که لیزر موهای زائد تنها بر روی موهای در حال رشد که در مرحله‌ی آناژن قرار دارند موثر است.

اهمیت چرخه‌ رشد در لیزر موهای زائد

چرخه‌ی رشد از این جهت اهمیت دارد که لیزر موهای زائد تنها بر روی موهای در حال رشد که در مرحله‌ی آناژن قرار دارند موثر است و این همان زمانی است که ملانین در بالاترین حد خود قرار دارد.

همه‌ی موها در آن واحد در یک مرحله از رشد قرار ندارند به همین دلیل وقتی یک بخش از بدن تحت لیزر قرار بگیرد، تنها در صدی از فولیکول‌های مو در آن قسمت از نور لیزر موهای زائد تاثیر می‌پذیرند. بنابراین باید صبر کنیم تا فولیکول‌های دیگر چرخه‌ی خود را کامل کنند و به مرحله‌ی رشد بازگردند.


طول چرخه‌ی رشد

طول چرخه‌ی رشد به چند عامل بستگی دارد که مهم‌ترین آن‌ها این است که موها در کجای بدن باشند. جدول زیر چرخه‌ی رشد موها را در قسمت‌های مختلف بدن نشان می دهد:

بخش‌های بدنتلوژنکاتاژنمدت چرخه
ابروها3 ماه1 تا 2 هفته10 ماه
گوش‌ها3 ماه1 تا 2 هفته10 ماه
چانه10 هفته2 تا 3 هفته14 ماه
لب بالایی6 هفته2 تا 3 هفته5 ماه
زیر بغل3 هفته2 تا 3هفته5 ماه
کشاله‌ی ران3 ماه2 تا 3 هفته8 ماه
دست‌ها16 هفته2 تا 3 هفته10 ماه
پاها24 هفته3 تا 6 هفته11 تا 12 ماه

لازم به ذکر است که رشد موها تحت تاثیر عوامل ژنتیکی است و از فردی به فرد دیگر متفاوت است بنابراین این جدول تنها میانگین زمان را برای هر یک از قسمت‌های بدن نشان می‌دهد.

مدت زمان بین جلسات لیزر موهای زائد به آن بخشی از بدن که قرار است تحت لیزر قرار گیرد بستگی دارد.


هر چه تراکم موها بیشتر باشد طبیعتا به جلسات بیشتر لیزر موهای زائد نیاز خواهد بود.

عوامل دیگر

  • تراکم موها: هر چه تراکم موها بیشتر باشد طبیعتا به جلسات بیشتر لیزر موهای زائد نیاز خواهد بود.
  • رشد موهای جدید: برخی از فولیکول‌ها از زمان تولد در حالت خاموش در بدن قرار دارند. ممکن است در طی جلسات لیزر موهای زائد درمان این فولیکول‌های خاموش تحریک شوند و موهای جدیدی که قبل از درمان وجود نداشتند رشد کنند.
  • رشد مجدد مو: ممکن است برخی از فولیکول‌ها از لیزر موهای زائد جان سالم به در ببرند و تعدادی از موها مجددا رشد کنند.
  • واکنش پوست فرد: بر اساس داده‌های متعدد بالینی می‌توان گفت تعیین میزان کارایی لیزر موهای زائد پیش از انجام آن کاری غیر ممکن است. برخی اوقات حتی کسانی که پوست و موی‌شان برای لیزر ایده‌آل است نیز نتیجه‌ی رضایت بخشی از لیزر نمی‌گیرند.
شاید از لحاظ هزینه بهتر باشد که قبل از لیزر موهای زائد با پزشک خود شرط کنید و روی یک سری از مسائل به توافق برسید اما با توجه به این‌که تعیین تعداد جلسات غیر ممکن است این کار را توصیه نمی‌کنیم. بهتر است سراغ کلینیک‌هایی بروید که لیزر موهای زائد را به صورت جلسه‌ای حساب می‌کنند و شما را وادار نمی‌کنند که از همان ابتدا برای چند جلسه پول بپردازید.


منبع : Hairfreelife