دانشمندان با استفاده از دستگاهی به نام پرینتر سه بعدی موفق به ساخت غضروف زنده برای یک بینی کاملا جدید شده‌اند. دستگاه پرینتر سه بعدی به کامپیوتر متصل شده و اشیاء مختلف را به صورت لایه به لایه چاپ می‌کند.

پرینتر سه بعدی پیش از این برای تولید بافت جهت پیوند زدن به بدن انسان مورد استفاده قرار گرفته‌اند. طبق گفته‌ی موسسه‌ی تحقیقات پزشکی فاینتاین در ماساچوست نیویورک بعید است در آینده‌ی نزدیک شاهد قلب یا کبدهایی باشیم که با فناوری چاپ سه بعدی ساخته شده‌اند، اما پزشکان با استفاده از این فناوری موفق به ساخت غضروف 5 سانتی‌متری، مفصل‌های زانو و سایر بافت‌های سخت بدن شده‌اند.

در حال حاضر بینی‌های چاپ سه بعدی در راه هستند. یک تیم متشکل از محققین سوئیسی در حال کار بر روی چاپ سه بعدی یک بافت زنده با نام «زیست چاپ» هستند. در ایالات متحده نیز پیشرفت‌هایی در این زمینه صورت گرفته است. پزشکان سلول‌های غضروفی که بیماران اهدا کرده‌اند را با مواد دیگری که از بدن انسان گرفته می‌شود ترکیب می‌کنند تا هیدروژل به دست آید. این هیدروژل برای «زیست چاپ» مورد استفاده قرار می‌گیرد.

طبق گفته‌ی دانشمندان دانشگاه پلی تکنیک زوریخ در سوئد غضروف مورد استفاده در جراحی زیبایی بینی «زیست چاپ» به 16 دقیقه زمان نیاز دارد. اگر بینی طبیعی به هر دلیل اعم از بیماری یا سانحه از بین برود، یک بینی کامل پس از جراحی زیبایی بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

محققان می‌گویند در افراد جوان‌تر غضروف سه بعدی همراه با آن‌ها رشد خواهد کرد. در حال حاضر از ایمپلنت‌های سیلیکونی برای جایگزین کردن غضروف بینی طی جراحی زیبایی بینی استفاده می‌شود که در برخی مواقع بدن آن‌ها را پس می‌زند. حال اگر از سلول‌های خود بیمار استفاده شود، خطر پس زدن پیوند پایین می‌آید.

با این که تولید غضروف‌های «زیست چاپ» برای استفاده در جراحی زیبایی بینی امکان پذیر است، اما این تیم سوئیسی می‌گوید اولین کاربردهای عملی آن برای ترمیم صدمات وارد شده به زانو‌ها و قوزک پا خواهد بود.

یک سری آزمایش بر روی حیوانات صورت گرفته است که در طی آن‌ها، محققین مرکز پزشکی کلمبیا مقداری غضروف را «زیست چاپ» کردند تا در زانو‌های 11 گوسفند کار بگذارند. همگی این حیوانات 4 تا 6 هفته پس از بهبودی به طور طبیعی راه می‌رفتند.

طبق گفته ی پزشکان سوئیسی، به مرور زمان غضروف بدن جای ترکیبات دیگر مورد استفاده در جراحی زیبایی بینی را می‌گیرد و فقط از بافت طبیعی استفاده می‌شود.


منبع : Robertkotlermd