آیا از رنگ‌های خنثی خسته شده‌اید و می‌خواهید از رنگ‌های مختلف در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید؟ به نکاتی که در ادامه آمده است توجه کنید. برخی از افراد دوست دارند که در دکوراسیون خانه‌ی خود از رنگ‌های شاد استفاده کنند. در ادامه به شما خواهیم گفت که از چه رنگ‌هایی و با چه ترکیبی استفاده کنید که دکوراسیون داخلی شاد و البته جذاب و زیبایی داشته باشید.

رنگ‌های نیمه خنثی

در سال‌های اخیر علاقه مردم به رنگ‌های نیمه خنثی افزایش یافته است. رنگ‌های نیمه خنثی تفاوت زیادی با رنگ‌های خنثی دارند اما به راحتی با رنگ‌های دیگر ترکیب شده و نمای قشنگی از دکوراسیون داخلی تولید می‌کنند. رنگ‌های طبیعی مانند انواع آبی و سبز با دیگر رنگ‌ها ترکیبات قشنگی تولید می‌کنند مخصوصا اگر از سایه‌های ملایم با رگه‌ای از قهوه‌ای استفاده کنید.

استفاده از طیف‌های مخلوط

حتی طیف‌های آبی شاد را نیز می‌توان به راحتی با دیگر رنگ ‌ترکیب کرد. استفاده از رنگ آبی زمانی که قصد دارید از طیف‌های مختلف یک رنگ را استفاده کنید کنید نتیجه‌ی بسیار خوبی خواهد داشت و حس می‌کنید که طرح شما بسیار رنگارنگ است حتی اگر از یک رنگ استفاده کرده باشید. 
سعی کنید طیف‌های روشن و سرد آبی را با طیف‌‌های آبی متمایل به سبز یا آبی متمایل به نیلی ترکیب کنید تا در عین استفاده از یک رنگ در دکوراسیون داخلی تنوع به وجود بیاورید. از رگه‌های پررنگ و مشخص برای متمایز کردن رنگ‌ها استفاده کنید.
می‌توان از طیف‌های مختلف رنگ‌های گرم نیز استفاده کرد اما بهتر است که رنگ دیوارها و وسایل بزرگ را روشن‌تر از دیگر وسایل انتخاب کنید تا پررنگی فضا شما را آزار ندهد.
دیوارهای صورتی روشن کاملا جلب توجه می‌کنند، اما نقاط کانونی جذابی مانند یک فرش خوش‌نقش و نگار باعث می‌شود که در مقایسه با این نقاط رنگ شاد دیوار کمتر به چشم بیاید. سعی کنید از تمام رنگ‌ها به اندازه کافی استفاده کنید. نباید از رنگی خاص به مقدار زیادی بیشتر از رنگ‌های دیگر استفاده کنید. سعی کنید رنگ رختخواب‌تان شاد باشد سپس برای کوسن‌ها از رنگی استفاده کنید که طیف مشابهی داشته باشد.

استفاده از رنگ‌های مختلف در دکوراسیون داخلی باید به صورتی باشد که هیچ رنگ خاصی بر فضا غالب نشود.

هر چه بیشتر بهتر

روش دیگری که بر خلاف استفاده از طیف‌های مختلف یک رنگ در دکوراسیون داخلی است، استفاده از رنگ‌های مختلف است طوری که هیچ رنگ خاصی بر فضا غالب نشود. بهتر است برای الگوبرداری یک تابلو با ترکیب رنگی شلوغ انتخاب کنید. سپس رنگ‌های المان‌های دیگر دکوراسیون را طوری انتخاب کنید که با ترکیب رنگ تابلو هم‌خوانی داشته باشند. 

کاغذ دیواری

یک روش دیگر برای اضافه کردن یک ترکیب رنگ جدید به دکوراسیون داخلی استفاده از کاغذ دیواری است. تخت خواب یکی از جاهایی است که می‌توانید در آن از رنگ‌های خاص و نامتعارف استفاده کنید. از آن‌جا که روتختی‌های کتانی زود کهنه می‌شوند باید آن‌ها را دور انداخته یا تعویض کنید مجبور نخواهید بود یک رنگ را برای مدتی طولانی تحمل کنید.

ترکیب پارچه‌های طرح‌دار و ساده

بهتر است در وسایل بزرگ و مبلمان از پارچه‌های ساده استفاده کنید و پارچه‌های طرح‌دار را برای وسایل و تکه‌های کوچک مبلمان نگه دارید. البته می‌توانید از این قانون پیروی نکنید اما اگر در خصوص ترکیب پارچه‌های طرح‌دار و ساده مطمئن نیستید، این روش می‌تواند برای شما مفید باشد.

شکستن یکنخواختی

زمانی که رنگ‌ها را با هم ترکیب می‌کند حتی ممکن است رنگ‌های خنثی بیشتر خودنمایی کنند. برای مثال قرار دادن یک تابلوی هنری سفید رنگ روی یک دیوار آبی رنگ باعث می‌شود که فضای اتاق زنده‌تر شده و تابلو نیز نمود بیشتری داشته باشد. بدین ترتیب می‌توانید از تابلو‌ یا مجموعه‌ای از تصاویر با زمینه‌ی اصلی سفید برای شاداب‌تر کردن فضای اتاق استفاده کنید.

یک روش موثر برای کاهش دادن جلوه‌ی رنگ‌های جیغ دکوراسیون داخلی استفاده از وسایل چوبی است.

چوب

 یک روش موثر برای کاهش دادن جلوه‌ی رنگ‌های جیغ دکوراسیون داخلی استفاده از وسایل چوبی است. یک میز چوبی مرغوب، یا میز غذاخوری یا صندلی چوبی و حتی کفپوش چوبی می‌تواند رنگ روشن را در فضای اتاق پخش کرده و حس گرمای طبیعی به دکوراسیون ببخشد.

کوسن

اگر نمی‌خواهید هزینه‌ی زیادی را صرف پرده و مبلمان گران‌قیمت و آثار هنری کنید بهتر است از کوسن‌های متعدد برای تنظیم رنگ فضای اتاق‌تان استفاده کنید. از کوسن‌هایی با رنگ‌های مختلف استفاده کنید و مکان آن‌ها را تغییر دهید تا به ترکیب دلخواه‌تان برسید.

قطعات رنگی و هنری کوچک

ممکن است دوست نداشته باشید در اتاق‌تان از تعداد زیادی کوسن استفاده کنید با این وجود باز هم می‌توانید اتاق رنگارنگی داشته باشید. 
می‌توانید از چراغ‌های رنگارنگ، صندلی‌هایی با رنگ متفاوت و آثار هنری تلفیقی استفاده کنید. می‌توانید عکس‌های زیبایی در اینترنت پیدا کنید یا عکس مجلات را جدا کنید و با ترکیب آن‌ها یک مجموعه هنری درست کنید.

بافت

 وقتی از رنگ‌های مختلفی در طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده می‌کنید، نباید بافت محیط را فراموش کنید مخصوصا اگر وسایل خیلی رنگی باشند. استفاده از بافت‌های غنی و خشن می‌تواند عمقی که این وسایل رنگین ندارند را جبران کند و دکوراسیون را کمی طبیعی‌تر نشان دهد. می‌توانید از روتختی‌های کتانی یا سبدهای پارچه‌ای یا دیگر منسوجات استفاده کنید تا رنگ محیط اتاق را متعادل‌تر کنید.

منبع : Houzz