هر خانه بر اساس وسعت و تعداد وسایل برقی به مقدار سیم و کابل متفاوتی نیاز دارد و نمی‌توان تخمین زد که متوسط میزان سیم و کابل لازم برای یک ساختمان چه قدر است. برای تخمین نسبتا دقیق مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی یک ساختمان باید طرح ساختمان و یا نقشه سیم‌کشی آن را در دست داشته باشید. میزان دقت برآورد شما به دقت نقشه ساختمان وابسته است.

اهمیت نقشه سیم‌کشی

تمامی سیم و کابل از تابلوی اصلی که معمولا در ورودی ساختمان قرار داده شده است می‌آیند که آن نیز به نوبه‌ی خود از طریق منبع اصلی برق تغذیه می‌شود. نقشه‌ی سیم‌کشی تمامی اطلاعات مربوط به هر کابل و تعداد لامپ‌ها و پریزهای مربوط به آن و مکان آخرین مدار را در خود دارد که برای برآورد میزان کابل لازم بسیار مهم هستند. فاصله‌ی بین تابلو و آخرین وسیله تعیین کننده‌ی مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی است. ممکن است کابل برای رسیدن به تمام دستگاه‌ها مسیر دورانی و طولانی را طی کند، اما برای برآورد مقدار سیم و کابل لازم می‌توانید مستقیم‌ترین مسیر را در نظر بگیرید.

ضخامت لازم برای سیم و کابل

ضخامت سیم و کابل برق بر اساس ولتاژ مورد استفاده در انواع کشورها متفاوت است. باید توجه داشته باشید که در سیم‌کشی ساختمان به سیم و کابل متفاوت با ضخامت مختلفی نیاز است. علاوه بر این برخی از وسایل برقی با ولتاژ پایین و برخی دیگر با ولتاژ بالا کار می‌کنند. پس این موضوع را نیز در برآورد مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی باید مورد توجه قرار داد. هنگام طراحی دو بررسی نقشه‌ی سیم‌کشی، ولتاژ و آمپر هر مدار را مشخص کنید تا با توجه به آن مقدار سیم و کابل لازم و ضخامت آن را برآورد کنید. بهتر است در این مورد با یک برقکار متخصص مشورت کنید.

با نقشه‌ی سیم‌کشی و متراژ ساختمان می‌توانید به راحتی مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی را برآورد کنید.

تفکیک اعداد مربوط به مقدار و ضخامت سیم و کابل

اکنون که نقشه‌ی سیم‌کشی و متراژ ساختمان و ضخامت کابل مورد نیاز را در دست دارید، می‌توانید به راحتی مقدار سیم و کابل لازم برای سیم‌کشی را برآورد کنید. با استفاده از نقشه‌ی ساختمان طول هر مدار را محاسبه کرده و آن را به دیگر مقادیر اضافه کنید. می‌توانید 10 درصد را برای خم‌ها، پیچ‌ها و عقب‌گردها  نیز به مقدار نهایی اضافه کنید. از آن‌جا که سیم و کابل برق به صورت حلقه‌ای ساخته و فروخته می‌شوند، بهتر است کمی بیشتر از مقدار برآورد شده سیم و کابل بخرید. برای مثال اگر طبق محاسبات به 7 حلقه کابل یک و نیم متری نیاز دارید، بهتر است که یک حلقه اضافه نیز بخرید. 

نیاز به سیم و کابل خاص

علاوه بر سیم و کابل با ضخامت بالا ممکن است به انواع خاص سیم و کابل نیاز داشته باشید. ممکن است برای وسایل مختلف به ابزار‌ و وسایل کمکی متفاوتی نیز نیاز داشته باشید. برای مثال برای سیم‌کشی‌های بیرونی باید از کابل‌هایی استفاده کرد که بتوان آن‌ها را در دیوار مخفی کرد که به آن‌ها سیم و کابل توکار گفته می‌شود. برای چنین مواردی یک فهرست جداگانه تهیه کنید تا در موقع لزوم به آن‌ها دسترسی داشته باشید. اگر دقیقا نمی‌دانید که برای یک دستگاه الکتریکی خاص به چه کابلی نیاز دارید، بهتر است با یک برقکار باتجربه مشورت کنید. باید توجه داشت از کابل‌هایی که توانایی و ظرفیت لازم برای انتقال ولتاژ لازم را ندارند خودداری کرد. چنین مواردی به گرم شدن کابل و سوختن لایه محافظ آن منجر می‌شود که خزر برق گرفتگی و آتش‌سوزی را به دنبال خواهد داشت.

منبع : Sfgate