زمانی که درگیر آرایش روزانه‌ی خود هستید، تنها هدف شما بهبود ظاهر خود است؛ اما آیا لوازم آرایش برای خطری ندارند و این لایه‌های شیمیایی هیچ تاثیری بر پوست شما ندارند؟
بیشتر اوقات آرایش و لوازم آرایش تأثیر منفی بر پوست ندارد و تنها ضرر آن سختی است که هر روز صبح زود باید برای آرایش کردن متحمل شوید. البته گاهی اوقات هم لوازم آرایش منجر به واکنش‌های پوستی می‌شود که بیشتر این نوع تأثیرات درازمدت نیستند، اما ممکن است بخواهید تأثیرات این مواد بر پوست خود را بهتر بشناسید.
برخی افراد به بعضی لوازم آرایش واکنش آلرژیک نشان می‌دهند. این واکنش‌ها دو نوع هستند: اماس پوست به دلیل تماس با عامل محرک که منجر به خارش یا سوزش می‌شود و اماس پوست به دلیل تماس با عامل آلرژیک که در واقع یک واکنش آلرژیک واقعی به برخی مواد خاص است و منجر به التهاب می‌شود. هر دوی این واکنش‌ها بیشتر به دلیل وجود مواد عطری یا نگهدارنده در لوازم آرایش هستند.
لوازم آرایش هم‌چنین می‌توانند منجر به آکنه یا جوش جوانی شوند. اغلب اگر در تمیز کردن آرایش خود پس از ورزش کردن و در پایان روز کوشا باشید، مشکلی پیش نخواهد آمد؛ البته روغن موجود در بسیاری از لوازم آرایش منجر به آکنه خواهد شد. این نوع آکنه که به «آکنه آرایشی» معروف است، خفیف بوده و اغلب با قرمزی زیر چانه، لپ و پیشانی شناخته می‌شود. آکنه آرایشی زمانی رخ می‌دهد که روغن لوازم آرایش روی پوست جمع شده و ضخامت آن مانع نفس کشیدن پوست می‌شود؛ اغلب کرم‌ها بیشتر از محصولات پودری به این عارضه منجر می‌شوند.
برای جلوگیری از این واکنش‌ها به دنبال محصولاتی باشید که روغن کمتری داشته و منجر به خارش نمی‌شوند. هم‌چنین به دنبال محصولات با برچسب ضد آلرژی یا جوش باشید، اگرچه این برچسب‌ها مورد تایید هیچ یک از سازمان‌های استاندارد دارو یا غذا نیست. اگر پس از استفاده از لوازم آرایش جدید متوجه واکنش آلرژیک شدید، از آن استفاده نکنید؛ در نهایت با مراقبت بیشتر از پوست به‌طور روزانه می‌توانید تاثیرات منفی لوازم آرایش را کاهش دهید.

منبع : Howstuffworks