اگر مبتلا به دیابت نوع دو هستید و می‌خواهید بدانید که آیا فکر خوردن فست فود را باید از سرتان بیرون کنید یا نه، این مطلب را حتما بخوانید. اگر غذایی که سفارش می‌دهید حساب شده باشد، می‌توانید بارها به رستوران بروید و از خوردن فست فود لذت ببرید.
اگرچه هر فردی مستعد ابتلا به دیابت نوع دو است، اما این نوع از دیابت اغلب به دلیل داشتن سبک زندگی نامناسب مانند عدم فعالیت بدنی زیاد و اضافه وزن می‌باشد. کنترل رژیم غذایی با عدم مصرف فست فود پر چرب می‌تواند نقش به سزایی در تنظیم قند خون داشته باشد و ممکن است نیاز به مصرف روزانه دارو را نیز کاهش دهد.
اما دلایل بسیاری برای مصرف فست فود وجود دارد. ممکن است زمان کافی برای پختن غذا و یا رفتن به منزل برای صرف غذا را نداشته باشید و باید تا دیر وقت کار کنید. تحت این شرایط تنها گزینه پیش‌رو فست فود است و هر گوشه‌ای را هم که نگاه کنید یک فست فود می‌بینید.
اما اوضاع این‌قدرها هم ناامیدکننده نیست. اگر بدانید که چه نوع غذایی را باید سفارش بدهید دیگر جای نگرانی نیست و سلامت شما به خطر نخواهد افتاد.

دیابت نوع دو و انتخاب فست فود

زمانی که می‌فهمید به دیابت نوع دو مبتلا هستید، به این فکر می‌افتید که دیگر از فست فود استفاده نکنید. عقل سلیم هم می‌گوید که فست فود را از لیست غذاهای خود حذف کنید. یک وعده غذایی فست فود شامل میزان بالایی از چربی، کلسترول و کربوهیدرات است که می‌تواند برای شما بسیار مضر باشد. اما فست فودهایی هم وجود دارند که می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را میل کنید.
لزوما فست فود به معنی سفارش دادن غذاهای پرچرب نیست. امروزه بسیاری از رستوران‌ها غذاهای سالم و کم‌کالری را در لیست غذاهای خود قرار می‌دهند. می‌توانید به رستوران‌هایی که این چنین غذاهایی را سرو می‌کنند بروید.
در صورت امکان قبل از انتخاب رستوران منوی آن را نگاه کنید تا وقت کافی جهت انتخاب غذای سالم‌تر را داشته باشید. برخی از رستوران‌ها اطلاعات مربوط به منوی غذا و هم‌چنین ارزش غذایی آن‌ها را در سایت اینترنتی خود قرار می‌دهند. تنها کافیست نام رستوران مورد نظر خود را در اینترنت سرچ کنید.

برای رفتن به رستوران فست فود پیتزا می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو باشد.

زمان انتخاب غذا به این موارد توجه داشته باشید

  • پیتزا می‌تواند انتخاب خوبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع دو باشد؛ اما باید در آن به‌جای گوشت پرچرب یا پنیر اضافی از سبزیجات استفاده شود.
  • تاکو، بوریتو (غذای مکزیکی) می‌توانند با احتیاط در رژیم غذایی گنجانده شوند.  در صورت امکان از تورتیلای گندمی استفاده کنید و از غذاهای سرخ شده اجتناب کنید.
  • رستوران‌ها و یا اغذیه فروشی‌هایی را برای صرف غذا انتخاب کنید که در منوی خود سالاد نیز دارند. سالاد برای سلامتی مفید است اما باید از سس زیاد و یا پنیر هنگام صرف آن خودداری کرد.
هنگام بررسی منوی غذا به دنبال غذاهای رژیمی ویژه باشید. بعضی از رستوران‌های فست فود غذاهای رژیمی که شامل کلسترول و چربی کم هستند را در منوی خود قرار می‌دهند. 

مراقب تله‌های رستوران‌ها باشید

یکی از شیوه‌های درآمد‌زایی رستوران‌ها تحت فشار قرار دادن مشتری در ساعات شلوغی است. در این‌ شرایط ممکن است انتخاب مناسبی نداشته باشید. بنابراین قبل از رفتن به رستوران و یا اغذیه فروشی، غذای مورد نظر خود را انتخاب کنید و از سفارش غذاهای ویژه سر آسپز اجتناب کنید. حدالمقدور وعده غذایی کوچک سفارش دهید. بدین صورت میزان دریافت کالری و چربی کم خواهد بود.

نکاتی درمورد سفارش فست فود

  • از سفارش دوبل برگر خودداری کنید. بهتر است مرغ، بوقلمون و یا برگر سبزیجات سفارش دهید.
  • خیال سفارش گوشت و ماهی سرخ‌شده را از سرتان بیرون کنید، از انواع ساندویچ گریل شده و یا آب پز شده استفاده کنید.
  • از سالادهای حاوی گوجه فرنگی و کاهو استفاده کنید و در صورت امکان از سس مایونز اجتناب کنید.
  • از بعضی دسرها مانند کرواسان، مافین و بستنی و دیگر دسرهای شیرین نیز باید به کلی صرف نظر کرد.
با آگاهی کامل از نوع غذای مصرفی مناسب برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 قادر خواهید بود تا هنگام سفارش فست فود انتخاب بهتری را داشته باشید بدون آن‌که به سلامتی خود لطمه بزنید.

منبع : Everydayhealth