یکی از فاکتورهای مهم در تصمیم‌گیری در خصوص لیزر موهای زائد تعداد جلسات مورد نیاز برای رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب است. در تعیین تعداد جلسات لازم برای  لیزر موهای زائد توجه به عوامل زیر ضروری است:

  • محل رفع موهای زائد در بدن
  • نوع مو و پوست
  • مقدار موی مورد نظر برای  لیزر موهای زائد
  • سن و جنس
  • واکنش به لیزر و همین طور نوع لیزر
به طور کلی، تعداد جلسات مورد نیاز برای  لیزر موهای زائد بین 6 تا 8 جلسه است که به عوامل متعددی بستگی دارد. علاوه بر آن ممکن است یک جلسه‌ی اضافی در سال لازم باشد که در برخی از موارد به سالی دو بار می‌رسد. در فرآیند لیزر موهای زائد کاهش موهای زائد تا 80% پیش می‌رود اما به رفع دائم مو‌ها منجر نمی‌شود. به هرحال به خاطر عواملی که در بالا آوردیم نمی‌توان نظر دقیق و قطعی در این باره داد. در ادامه ی مطلب به این عوامل خواهیم پرداخت.

نوع پوست و مو

 لیزر موهای زائد برای پوست‌های روشن و موهای تیره بهترین کارایی را دارد و با این‌که تکنولوژی روز به روز پیشرفت بیشتری می‌کند، اما این وضعیت تغییری نکرده است.  لیزر موهای زائد، ملانین که یک رنگدانه‌ی تیره در فولیکول مو و پوست است را هدف قرار می‌دهد. پوست تیره به طور طبیعی ملانین بیشتری دارد و بنابراین تمرکز بر روی هدف برای  لیزر موهای زائد دشوار می‌شود.  لیزر موهای زائد برای موهای روشن، خاکستری، قرمز و سفید چندان موثر نیست.

تعداد جلسات  لیزر موهای زائد و فاصله‌ی زمانی بین آن‌ها به طول چرخه‌ی متوسط رشد بستگی دارد.

محل رفع‌ موهای زائد در بدن

چرخه‌ی طبیعی رشد موهای بدن در جاهای مختلف آن متفاوت است. رشد مو سه مرحله دارد که عبارتند از: مرحله ی رشد یا «آناژن»، مرحله‌ی گذار یا «کاتاژن»، و بالاخره مرحله‌ی استراحت یا «تلوژن».
با توجه به این که  لیزر موهای زائد فقط روی موهایی که در مرحله‌ی رشد قرار دارند موثر است، می‌توان گفت که تعداد جلسات  لیزر موهای زائد و فاصله‌ی زمانی بین آن‌ها به طول چرخه‌ی متوسط رشد بستگی دارد.
جدول زیر چرخه‌ی رشد موها را در قسمت‌های مختلف بدن نشان می‌دهد اما فراموش نکنید که رشد مو به عوامل ژنتیکی بستگی دارد بنابراین از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

 قسمت‌های بدنتلوژنکاتاژنمدت چرخه
ابروها3 ماه1 تا2 هفته10 ماه
گوش‌ها 3 ماه1 تا 2 هفته10 ماه
چانه10 هفته2 تا 3 هفته14 ماه
لب بالایی6 هفته2 تا 3هفته5 ماه
زیر بغل3 هفته2 تا 3 هفته5 ماه
کشاله ران3 ماه2 تا 3 هفته8 ماه
دست‌ها16 هفته2 تا 3 هفته10 ماه
پاها 24 هفته3 تا 6 هفته11 تا 12 ماه

به طور کلی برای اکثر افراد نیاز به 6 تا 8 جلسه  لیزر موهای زائد است که در بین هر کدام از آن‌ها 3 تا 8 هفته فاصله می‌افتد و در نهایت مقدار موهای زائد تا 80 % کاهش پیدا می‌کند. با توجه به جدول می‌توان دید که فاصله ی زمانی بین جلسات  لیزر موهای زائد برای لب بالایی و زیر بغل از فاصله‌ی زمانی برای دست‌ها و پاها کمتر است.

تعداد جلسات لازم برای  لیزر موهای زائد همگام با مقدار موهایی که باید رفع شود افزایش می‌یابد.

تعداد موهایی که باید لیزر شود

جای تعجب نیست که تعداد جلسات لازم برای  لیزر موهای زائد همگام با مقدار موهایی که باید رفع شود افزایش می‌یابد. تعداد جلسات اولیه ممکن است همان 6 تا 8 جلسه باشد اما جلسات تکمیلی به احتمال زیاد بیشتر خواهد بود. دلیل آن تا حدی به این باز می‌گردد که  لیزر موهای زائد عموما یک راه حل برای کاهش دائم موها است و نه رفع دائم کل موها و بنابراین برای قسمت‌های پر پشت ممکن است به جلسات بیشتری نیاز باشد تا نتیجه‌ی دلخواه حاصل شود.
دلیل دیگر این است که گرچه فولیکول‌هایی که تحت لیزر قرار گرفته‌اند دیگر رشد مو ندارند، اما فولیکول‌هایی هم وجود دارند که از بدو تولد در زیر پوست شما قرار داشته‌اند اما خاموش هستند که ممکن است فعال شده و موی جدید تولید کنند.


سن و جنس

با بالا رفتن سن در زنان و مردان شاهد افزایش طبیعی در رشد موها هستیم. به ویژه ممکن است در صورت زنان تعداد موهای ناخواسته زیاد شود. بنابراین ممکن است جایی از صورت یا بدن که پیش از این بدون مو بوده به مرور زمان به  لیزر موهای زائد نیاز پیدا کند.
معمولا خانم‌ها به‌دنبال  لیزر موهای زائد خود می‌روند اما اخیرا تعداد مردانی که به این کار روی آورده‌اند افزایش چشم‌گیری داشته است. مردان بیشتر به دنبال  لیزر موهای زائد در بخش‌هایی مثل پشت و سینه هستند. موهای این بخش از بدن زبر و تیره بوده و به طور مداوم در معرض نور آفتاب قرار نمی‌گیرد. به همین دلیل موهای این قسمت‌ها برای  لیزر موهای زائد ایده‌آل است.


واکنش فرد و نوع لیزر

همان طور که گفتیم نوع پوست و چرخه‌ی رشد مو تحت تاثیر عوامل ژنتیکی قرار دارد به همین دلیل نوع واکنش به  لیزر موهای زائد از فردی به فرد دیگر نیز متفاوت است. بنابراین نوع لیزر استفاده شده اهمیت فراوانی دارد و هنگامی که تصمیم به  لیزر موهای زائد بدن خود گرفتید، باید به یک کلینیک معتبر مراجعه کنید که پزشکان آن مجرب و از هر لحاظ قابل اعتماد باشند و در این مورد هزینه را ملاک تصمیم‌گیری خود قرار ندهید.


منبع : Hairfreelife