پدیکور روش بسیار خوبی برای رسیدن به خودتان است، اما پیشتر از بهداشتی بودن آرایشگاه و خدمات پدیکور آن مطمئن شوید.
پدیکور روشی محبوب و همگانی برای آراستگی پاهاست. اما مراقب باشید چون ابزار غیر بهداشتی و سطل  آلوده پدیکور می‌تواند باعث عفونت شود.
براساس تحقیقات انجمن پوست آمریکا، خطرات بهداشتی پدیکور شامل قارچ پا و ناخن و عفونت‌های میکروبی پوستی جدی مقاوم به آنتی‌بیوتیک می‌باشد.
منظور این نیست که در مورد پدیکور وسواس داشته باشید، اما قبل از رفتن به آرایشگاه باید به برخی نکات بهداشتی توجه کنید.

قبل از رفتن به آرایشگاه

برای شروع، وقت پدیکور خود را اول صبح هماهنگ کنید. معمولا ابزار و سطل‌های پدیکور در آغاز روز تمیزتر هستند.
از منشی آرایشگاه فاصله زمانی بین هر پدیکور را بپرسید چون حداقل 10 دقیقه طول می‌کشد تا ماده ضدعفونی‌کننده اثر کند. اگر در آرایشگاه پای مشتریان را فورا یکی پس از دیگری درون سطل آب قرار دهند، پای شما در معرض عفونت قرار می‌گیرد و این یک علامت هشدار است.

توصیه‌های قبل از پدیکور

  • پاهای خود را اصلاح نکنید. مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها نسبت به استفاده از کرم‌های موبر یا اپیلاسیون پاها تا 24 ساعت قبل از پدیکور هشدار می‌دهند. اصلاح موها می‌تواند خراش‌های ظریف و نامحسوس ایجاد کند، این خراش‌های کوچک راه را برای ورود باکتری و قارچ به درون پوست هموار می‌کند.
  • ابزار پدیکور شخصی‌تان را به همراه ببرید. باکتری‌‌ها و قارچ‌ها می‌توانند به آسانی از وسایل غیراستریل پدیکور از شخصی به شخص دیگر منتقل شوند. امکان ضدعفونی برخی ابزار مانند بافرهای ناخن و سوهان  وجود ندارد. حتی در تمیزترین سالن‌های پدیکور نیز این ابزار برای مشتری جدید تعویض نمی‌شود. 

کثیف بودن نشانه‌ی این است که سالن پدیکور استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

قبل از این‌که کفش‌های‌تان را دربیاورید

هنگامی که وارد آرایشگاه می‌شوید اطراف را به دقت نگاه کنید. باید تمام سطوح  و آبی که مشتریان پاهای‌شان را در آن می‌گذارند به نظر ضدعفونی شده است؟ اگر این طور نبود آرایشگاه دیگری را برای پدیکور انتخاب کنید. سطل شستشو را نیز بررسی کنید. کثیف بودن نشانه‌ی این است که سالن پدیکور استانداردهای بهداشتی را رعایت نمی‌کند.

بدون ترس در مورد روش‌های ضدعفونی سالن پدیکور سوال کنید. در فاصله زمانی بین مشتریان، سطل‌ها باید خشک شده و با مواد ضدعفونی کننده شسته شود. بعد از هر بار پدیکور، ابزار باید کاملا در مواد ضدعفونی‌کننده قرار بگیرند در غیر این صورت محل مناسبی برای رشد باکتری و قارچ‌ها هستند و در نهایت به عفونت پا منجر می‌شوند. تمامی این موارد را می‌توان به صورت شفاهی پرسید اما بررسی چشمی هم به درک واقعیت کمک خواهد کرد.

حضور در آرایشگاه

سعی کنید در مدت پدیکور خیلی احساس راحتی نکنید. اجازه ندهید  که پدیکوریست کوتیکول شما را خراش دهد. اگر این مانع حفاظتی بریده و یا حذف شود، نفوذ قارچ و باکتری آسان‌تر خواهد بود و عقب کشیدن آن موجب عفونت می‌شود.
از نرم و هموار بودن سطح پوست‌تان مطمئن شوید. پدیکور استاندارد معمولا شامل پاکسازی پوست مرده از روی پاهاست که توسط تیغ مخصوص یا سنگ‌پا انجام می‌شود. استفاده‌ی نادرست از تیغ باعث سایش بیش از حد پوست، عفونت وآسیب‌های دائمی به آن می‌شود.

پس از خروج از آرایشگاه

روزهای بعد از پدیکور باید مراقب باشید پاهای‌تان عفونت نکنند. بروز هرگونه التهاب متورم و دردناک نشانه‌ی عفونت باشد. جوش‌های خارش‌دار یا زردشدگی ناخن می‌توانند علائم عفونت قارچی باشند. اگر مشکوک هستید، می‌توانید به متخصص مربوطه مراجعه کنید.
 
رعایت این اصول در پدیکور برای داشتن پاهایی سالم و زیبا اهمیت دارد. اغلب آرایشگاه‌ها بهداشتی هستند اما بهتر است مراقب پاهای خود باشید.

منبع : Everydayhealth