لوازم آرایش، شامپوها، لوسیون‌ها و سایر محصولات می‌توانند به بدن ما آسیب برسانند. ترکیبات موجود در شوینده‌های صورت، کرم‌های ضدآفتاب و دیگر لوازم آرایش اختلالات هورمونی و حتی سرطان را به همراه دارند زیرا این ترکیبات از طریق پوست و مو جذب بدن و مستقیما وارد جریان خون می‌شوند. در حالی که مطالعات زیادی با رویکردهای مختلف در این زمینه صورت می‌گیرد، همه‌ی افراد برای استفاده از محصولات طبیعی توافق نظر دارند و یا بهتر این‌ است که محصول خانگی ایمن‌تر و سازگار با محیط زیست تولید کنیم.

سدیم لوریل سولفات

کاربرد: در تولید شامپو، شامپوی بدن و صورت ، کرم‌پودر، دهان‌شویه و خمیردندان
این ماده در لوازم آرایش عامل یا تشدیدکننده‌ی حساسیت پوستی، آفت‌ دهان، اختلالات تعادل چربی‌ طبیعی پوست و صدمات چشمی است و تصور می‌شود که یکی از عوامل بروز آکنه، به ویژه آکنه کیستیک در اطراف دهان و چانه باشد.

بوتیلات هیدروکسی انیزول

کاربرد: در کرم‌های لایه بردار و عطر 
انجمن ملی سم‌شناسی این ماده را «عامل قطعی سرطان‌» در لوازم آرایش معرفی می‌کند. این ماده باعث بی‌رنگ شدن پوست می‌شود، به کبد آسیب می‌رساند و عامل سرطان‌های شکمی، تورم‌های پوستی، سارکوم و اختلالات در رشد طبیعی سیستم تولید مثل و میزان هورمون تیروئید است. اتحادیه اروپا استفاده از این ماده در عطر و لوازم آرایش را خطرناک می‌داند.

تریکلوزان و تریکلوکربن

کاربرد: خمیردندان، دئودورانت و صابون‌های آنتی باکتریال 
با فراگیر شدن محصولات آنتی باکتریال در دهه 1990، کاربرد تریکلوزان هم در صنعت لوازم آرایش به اوج خود رسید. حتی سازمان غذا و دارو مضرات این ماده را تائید کرد و در سال 2013 از تولیدکنندگان خواست تا ثابت کنند هیچ گونه عوارض مضر بلندمدتی ندارد. تریکلوزان در محصولات مایع و تریکلوکربن در صابون‌های جامد موجب اختلال هورمونی، مقاومت میکروبی، اختلال عملکرد ماهیچه، اختلال عملکرد سیستم ایمنی و حساسیت هستند.می‌توان از محصولات ضدعفونی‌کننده و آنتی‌باکتریال طبیعی مانند روغن درخت چای استفاده کرد.

آرایشگران روزانه از طریق لوازم آرایش در معرض مواد شیمیایی مثل آمینوفنول، دی‌امینوبنزن، فنیلن دیامین هستند.

آمینوفنول، دی‌امینوبنزن، فنیلن دیامین 

کاربرد: در رنگ مو و شامپو
این ماده از مشتقات فرعی زغال‌سنگ و عامل سرطان در انسان است. آرایشگران روزانه در معرض این ماده شیمیایی از طریق لوازم آرایش هستند. استفاده از این ترکیبات در رنگ مو در اروپا ممنوع شده و سازمان دارو نیز کاربرد آن را در شامپوهای ضدشوره  و ضد سوریازیس یا بیماری پوست ریزی ممنوع اعلام کرد. 

پارابن

کاربرد: لوازم آرایش، مرطوب‌کننده‌ها، ژل اصلاح، شامپو، روغن و اسپری برنزه 
سازمان جهانی دارو مطالعاتی که نشان‌ دهنده‌ی ارتباط پارابن‌‌ها با سرطان سینه، سرطان پوست و کاهش تعداد اسپرم مرتبط می‌داند را به رسمیت می‌شناسد اما این ماده را مضر نمی‌داند. براساس تحقیقات انجمن محصولات مصرفی اروپا، پارابن‌های زنجیره‌ای مانند پروپیل و بوتیل پارابن و همتایان شاخه‌ای خود از جمله ایزوپروپیل و ایزوبوتیل پارابن‌ها عامل اختلال در سیستم غدد درون‌ریز، تولیدمثل و رشد هستند. در میان مواد تشکیل‌دهنده‌ی لوازم آرایش به دنبال پسوند‌«پارابن‌» باشید، محصولات فاقد پارابن هم دارای برچسب  مخصوص هستند.

پلی‌اتیلن گلیکول

کاربرد: در لایه‌بردارها، لوسیون بدن، لوازم آرایش و خمیردندان
دانه‌های پلاستیکی موجود در محصولات لایه‌بردار صورت و رژ لب از پلی‌اتیلن تشکیل شده و روان‌تر از لایه‌بردارهای طبیعی مانند پوسته گردو روی پوست حرکت می‌کنند. این مواد مصنوعی آغشته به دی‌اکسان است که سرطان‌زا بوده و به راحتی در پوست نفوذ می‌کند. پلی‌اتیلن محرک پوست است بنابراین نباید برای پوست‌های آسیب‌دیده استفاده شود، دانه‌های به کار رفته در لایه‌بردارها و لوسیون‌های بدن توسط شبکه‌ی فاضلاب تسویه نمی‌شوند، در نتیجه آلاینده‌ها را همراه خود به آب‌های روان آورده و توسط ماهی‌ها و آبزیان مصرف می‌شود.

فرآورده‌های رتینولی که اغلب در لوازم آرایش و محصولات ضد پیری دارای عوارض معکوس هستند.

رتینیل پالمیتات، استات رتینیل، اسید رتینوئیک و رتینول

کاربرد: در مرطوب‌کننده‌ها، رژ لب، ضدآفتاب، محصولات ضد پیری 
فرآورده‌های رتینولی که اغلب در لوازم آرایش و محصولات ضد پیری دارای عوارض معکوس هستند و در نور خورشید اثر سرطان‌زایی پیدا می‌کنند به همین دلیل باید شب‌ها از آن‌ها استفاده کنید و از مصرف کرم‌های ضدآفتاب حاوی رتینول اجتناب کنید.

تقطیر نفت خام

کاربرد: در ریمل مژه و ابرو 
ترکیبات نفتی به کار رفته در لوازم آرایش موجب آماس پوستی می‌شوند و غالبا همراه با ناخالصی‌های سرطان‌زا هستند. این محصولات هم‌زمان با تولید سوخت خودرو، روغن گرمایشی و مواد اولیه شیمیایی در پالایشگاه‌های نفت تولید می‌شوند.

مواد عطری

کاربرد: مرطوب کننده‌ها، دئودورانت، لوسیون‌ها، کرم صورت، شامپو و نرم‌کننده‌های مو 
شرکت‌ها ملزم به ذکر مواد شیمیایی موجود درترکیبات عطری روی برچسب محصولات خود نیستند. براساس پژوهش‌های اخیر گروه محیط زیست و کمپین لوازم آرایش بی‌ضرر، به طور متوسط  14 عنصر شیمیایی در 17 برند تجاری عطر و ادکلن مشاهده شد که هیچ یک از آن‌ها بر روی برچسب محصول ذکر نشده بودند. عطرها باعث اختلال هورمونی و جزو   5 ماده حساسیت‌زای اصلی جهان می‌باشند. توصیه ما این است که از محصولات فاقد مواد عطری استفاده کنید.

اکسی بنزون یکی از خطرنا‌ک‌ترین مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش مانند کرم ضدآفتاب است.

اکسی بنزون

کاربرد : کرم ضدآفتاب
اکسی بنزون یکی از خطرنا‌ک‌ترین مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایش مانند کرم ضدآفتاب است و در بدن عملکردی شبیه استروژن دارد، موجب تغییرات تولید اسپرم در جانوران و آندرومتریوز در زنان می‌شوند. مطالعات سلولی و جانوری نشان می‌دهد که اکسی بنزون و فرآورده‌های‌ آن ممکن است سیستم هورمونی را مختل کنند. سعی کنید از ضدآفتاب و لوازم آرایش حاوی اکسید روی، اکسید تیتانیوم یا آووبنزن استفاده کنید.

دی‌بوتیل، تولوئن و فرمالدئید

کاربرد: لاک و سایر محصولات ناخن
این مواد شیمیایی در لوازم آرایش به عنوان «سه‌گانه‌ی سمی» شناخته  شده و به نقص‌های مادرزادی، اختلال غدد درون‌ریز، سردرد و مشکلات تنفسی  به ویژه در کارکنان سالن زیبایی مخصوص کاشت ناخن مرتبط هستند. بهتر است زنان باردار در دوران بارداری از تمام محصولات طراحی ناخن و کاشت ناخن اجتناب کنند. شرکت تولیدکننده OPI و Zoya  متعهد شده‌اند تا این مواد شیمیایی را از فرمول محصولات خود خارج کنند. 

هیدروکینون

کاربرد: سفیدکننده‌‌های پوست
براساس هشدار سازمان غذا و دارو مواد شیمیایی سفیدکننده عامل بیماری پوستی به نام آکرونوزیس همراه با ضایعه‌های کبود رنگ «بدشکل و درمان‌ناپذیر» است. سفیدکننده‌های وارداتی قاچاق ممکن است حاوی جیوه باشد که عامل مسمومیت در بزرگسالان و کودکان و به ویژه در دوران بارداری تلقی می‌شود. مراقب چنین محصولات و لوازم آرایش باشید و کالای بدون برچسب ترکیبات را خریداری نکنید و همیشه از مصرف محصولات حاوی جیوه، جیوه سفید و کلرید جیوه خودداری کنید.

منبع : Helloglow