زمانی که پای برنامه‌ی روزانه‌ی دویدن در میان باشد، داشتن کفش ورزشی مناسب برای دو یکی از مهم‌ترین عوامل خواهد بود؛ البته انتخاب مناسب‌ترین کفش ورزشی کار ساده‌ای نیست. زمانی که وارد یک فروشگاه لوازم ورزشی می‌شوید، ازدیاد انواع کتانی‌های موجود انتخاب را برای شما سخت می‌کند. ما با دو متخصص کفش ورزشی دو یا کتانی رانینگ در این مورد مصاحبه کرده‌ایم تا به شما برای انتخاب بهترین گزینه‌ها کمک کنیم.
فراموش نکنید که: تنها دوندگان حرفه‌ای نیستند که به کفش ورزشی مخصوص و مناسب نیاز دارند. مجهز بودن به پا افزار مناسب برای کسانی که پیاده‌روی می‌کنند به همان اندازه مهم است که برای دوندگان ماراتون مهم است. در حقیقت، برای سلامت فیزیکی شما پوشیدن کفش ورزشی مناسب و اندازه‌ی پا، بسیار مهم است. هر بار که در حال دویدن پای خود را به زمین می‌گذارید، سه برابر وزن شما به پا فشار وارد می‌شود، زیرا شما در حال حرکت به جلو هستید. بدون کفش ورزشی مناسب، این میزان فشار مداوم به‌مرور زمان به پای شما صدمه وارد می‌کند. با توجه به نکاتی که گفته شد، دفعه‌ی بعد که برای خرید کفش ورزشی به فروشگاه می‌روید بهتر است به هفت نکته‌ی زیر توجه کنید:

میزان تمرین فعلی و برنامه‌ شما برای آینده

دو سوال اولی که باید از خود بپرسید این است که «آیا قصد آماده شدن برای مسابقه‌ی خاصی را دارید؟» و «میزانی که روزانه می‌دوید چقدر است؟» 
حتی اگر پاسخ به سؤالات خیر و هیچ باشد، باز هم توجه به میزان تمرین در گذشته و آینده مهم است. برای نمونه، برای دوندگان تازه کار نیز بهتر است کمی محتاطانه عمل کرده و کفش ورزشی را تهیه کنید که خطر آسیب را کاهش دهد.
دونده‌های غیرحرفه‌ای حدود 15 تا 25 کیلومتر در هفته می‌دوند، این میزان برای نیمه حرفه‌ای‌ها 25 تا 60 کیلومتر و برای حرفه‌ای‌ها بیش از 60 کیلومتر است. میزان نرمی، استقامت و دوام کفش ورزشی به دسته‌بندی بالا بستگی دارد.

انتخاب نوع کفش ورزشی ممکن است به نوع آسیب‌دیدگی کمک کند.

چه آسیب‌هایی قبلا دیده‌اید و میزان تأثیر آن‌ها بر تجربه‌ی فعلی شما چیست

دو سؤال مهم دیگر: «آیا آسیب‌دیدگی خاصی دارید؟» و «آیا قبلا آسیب دیده‌اید؟»
نوع کفش ورزشی ممکن است به نوع آسیب‌دیدگی کمک کند. اگر هنوز در دوره بهبود بیماری هستید، پیشنهاد برای شما کفش ورزشی است که از ساختار پا پشتیبانی کند. اگر آسیب‌دیدگی قدیمی دارید، بهتر است مراقب باشید، همیشه کفش ورزشی را انتخاب کنید که ساختاری‌ محکم دارد و کم‌کم به سمت کفش‌هایی با ساختار سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر بروید.

سبک راه رفتن شما

شناختن سبک راه رفتن به نوع انتخاب شما در زمان خرید کفش ورزشی کمک می‌کند. دویدن از پاها آغاز می‌شود، بنابراین اگر پاهای شما درست داخل قرار نگرفته باشند احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر خواهد بود. انتخاب کفش ورزشی که تعادل بدن شما را برهم نمی‌زند به سلامت شما کمک شایانی خواهد کرد.
سبک‌های راه‌ رفتن به سه دسته‌ی استاندارد تقسیم می‌شوند. سبک اول زمانی است که باسن، زانوها و قوزک فرد در یک خط باشند و قوس کمی وجود داشته باشد. در راه رفتن نوع دوم پاها به سمت داخل حرکت می‌کنند و کفش ورزشی که پا را ثابت نگه می‌دارد برای این افراد پیشنهاد می‌شود. در نوع سوم پاها به سمت بیرون متمایل می‌شوند افرادی که این‌گونه راه می‌روند باید از کفش ورزشی نرم کمک بگیرند.
دسته بندی سوم بسیار نادر است، افراد زیادی با این سبک راه رفتن یافت نمی‌شود.

به چه میزان فضا نیاز دارید

عجیب به نظر می‌رسد، اما باید فضای کافی برای انگشت شست پای خود در جلوی کفش ورزشی داشته باشید. حدود 90 درصد از افراد کفش ورزشی تنگ انتخاب می‌کنند. زمانی که می‌دوید پاهای شما ورم کرده و بزرگ‌تر می‌شوند. اگر فضای کافی وجود نداشته باشد انگشتان شما دچار مشکل خواهند شد.

هنگام خرید کفش جدید در ابتدا به‌طور چرخشی از کفش ورزشی قدیمی و جدید خود استفاده کنید.

نحوه استفاده از کفش نو

برای جلوگیری از درد پاها، بهتر است کفش ورزشی جدید خود را به‌آرامی وارد چرخه‌ی ورزشی خود کنید. هرکسی که دویدن طولانی در کفش ورزشی نو را تجربه کرده باشد، می‌داند که چه مشکلاتی برای پا به وجود خواهد آمد. در ابتدا به‌طور چرخشی از کفش ورزشی قدیمی و جدید خود استفاده کنید. بهتر است در هفته‌ی اول تنها 20 تا 30 درصد از کفش ورزشیجدید خود استفاده کنید.

پشت این طراحی جذاب چه وجود دارد

شاید جذاب‌ترین قسمت کفش ورزشی کفه‌ی آن نباشد، اما مهم‌ترین قسمت وسط کفه است، زیرا همه‌ی ساختار اصلی کفش ورزشی در این قسمت طراحی شده‌اند. اکثر مردم به قسمت روی کفش ورزشی توجه دارند، اما این قسمت تنها پاهای شما را روی کفه نگه می‌دارد. حتی زمان تعویض کفش ورزشی باید به سلامت کف آن بستگی دارد. اگر در کفه شکستگی یا ترکی وجود دارد، زمان تعویض کفش ورزشی رسیده است.

کفش‌های جدید چگونه هستند

بهترین کفش ورزشی برای دو، نوعی است که برای پاهای شما دوخته شده باشد. یک نوع کفش ورزشی مناسب وجود ندارد، زیرا هرکسی باید متناسب با پاهای خود اقدام به تهیه‌ی کفش ورزشی کند.
اگر در مورد انتخاب بهترین کفش ورزشی مطمئن نیستید از متخصصان این حوزه یا فروشگاه لوازم ورزشی کمک بگیرید.

منبع : Huffingtonpost