هر ساله افراد زیادی تحت عمل برداشتن انحراف بینی یا سپتوپلاستی قرار می‌گیرند. در این جراحی زیبایی بینی، انحراف تیغه‌ی میانی بینی که باعث انسداد کانال تنفسی می‌شود برطرف می‌گردید و ضمنا در بسیاری از موارد جهت بهتر شدن ظاهر بینی، جراحی زیبایی بینی نیز انجام می‌شد.
عمل سپتوپلاستی و جراحی زیبایی بینی، به ترتیب تنفس بیمار و ظاهر بینی بیمار را بهبود می‌بخشند. اما در بعضی موارد در مرحله‌ی نهایی این نوع جراحی زیبایی بینی، دو عدد ورقه‌ی مصنوعی بسیار کوچک به ابعاد 0.63 و1.27 سانتی‌متر، بالای نوک بینی بیمار در زیر پوست قرار داده ‌می‌شود تا فرورفتگی‌ها و پایین‌افتادگی‌های بینی را بپوشاند. اگر یک یا هر دو این ورقه‌ها آلوده به برخی میکروب‌ها یا سایر عوامل عفونت‌زا باشند و باعث بروز عفونت شوند، ممکن است برای بیمار مشکلات زیادی پیش بیاید. این میکروب‌ها می‌توانند از محیط بیرون اتاق عمل به شکل‌های مختلف وارد آن شوند.
راه حل این مشکل این است که ورقه‌ها را از بینی بیمار خارج کنیم. در واقع این همان راه حلی است که هرگاه در بدن بیمار، یک ایمپلنت مصنوعی آلوده کار گذاشته شده باشد حتی برای قطعات جایگزین لگن، شانه و زانو.
اما چرا باید ایمپلنت‌های آلوده را خارج کنیم؟ زیرا عفونت می‌تواند به سایر بخش‌های بدن نظیر دریچه‌های قلب و مغز گسترش یابد. علاوه بر این، عفونت مقاومت بدن و توان بهبودی را پایین می‌آورد. وقتی شخصی برای درمان عفونت‌ به پزشک مراجعه می‌نماید از او آزمایش خون گرفته می‌شود و آنتی‌بیوتیک تجویز می‌گردد اما ممکن است عفونت هم‌چنان بیشتر شود.
اگر ورقه‌ها حفره‌دار باشند و بافت بینی داخل آن‌ها رشد کند، خارج کردن آن‌ها بی‌نهایت دشوار است. در حین عمل جراحی زیبایی بینی، پیدا کردن و تشخیص ایمپلنت‌ها بسیار سخت است زیرا این ورقه‌ها بین غضروف بینی و پوست قرار داده می‌شوند و این موضوع، جدا نمودن ورقه‌ها را بسیار دشوار می‌کند. به‌علاوه،  منظره‌ی درون بینی بسیار گیج کننده است حتی برای یک جراح پلاستیک با تجربه. در چنین حالتی باید ساختار غضروفی نیمه‌ی پایینی بینی را جدا کنیم و به دنبال ورقه‌ها بگردیم. این فرآیند کند و خسته کننده است به‌علاوه احتمال آسیب زدن به پوست خارجی بینی نیز وجود دارد.

برای جلوگیری از عفونت بهتر است همیشه در جراحی زیبایی بینی از ایمپلنت‌های بدون حفره استفاده شود.

می‌توان از ذره‌بین‌های قوی استفاده کرد تا بتوان هر جزء آناتومیک بینی را دید و بدین ترتیب به هیچ‌یک از بافت‌های حیاتی آسیب نرساند. این عمل جراحی زیبایی بینی در واقع آزمونی برای صبر و شکیبایی جراح پلاستیک و دستیاران اوست. در چنین شرایطی وجود گزارشات جراحی زیبایی بینی پیشین و حضور جراح پلاستیک مورد نظر می‌تواند بسیار مفید باشد. پس از برداشتن ورقه‌ها، تنها کار باقی مانده این است که تمامی اجزاء بینی را به‌جای خود برگردانیم. باید مراقب باشیم که هیچ آسیبی به بینی و غضروف آن نرسد و محل تمام بریدگی‌ها به خوبی بخیه شود.
بهتر است همیشه در جراحی زیبایی بینی از ایمپلنت‌های بدون حفره استفاده شود. در غیر این‌صورت، بافت‌های بدن در آن حفره‌ها رشد می‌کنند و بیرون آوردن ایمپلنت را دشوار می‌نمایند. بهترین ایمپلنت‌ها آن‌هایی هستند که به راحتی کار گذاشته شوند و به راحتی هم خارج شوند. هنگامی‌که در حال کاوش کردن در ساختار بینی هستید، برای انجام یک کالبد شکافی تمام عیار و بسیار دقیق آماده باشید. در این عمل جراحی زیبایی بینی، باید  جزء به جزء غضروف‌های بینی را از هم جدا کنید به طوری که وقتی به‌دنبال ایمپلنت‌ها می‌گردید، بتوانید هر چیزی که ممکن است به بینی ضمیمه شده باشد را مشاهده کنید.
هرچه جراح پلاستیک اطلاعات بیشتری در اختیار داشته باشد بهتر است. در اختیار داشتن گزارش عمل جراحی زیبایی بینی اول و هم‌چنین امکان صحبت با جراح پلاستیک آن عمل جراحی زیبایی بینی، بسیار مفید است. در اختیار داشتن گزارش جراحی زیبایی بینی اول و راهنمایی گرفتن از جراح پلاستیک آن عمل، یک مثال از اخلاق پسندیده‌ی پزشکان حرفه‌ای است که همیشه به نفع بیماران است.
بیماری که دچار عفونت‌ مداوم است باید تحت یک ارزیابی قرار بگیرد. عفونت‌ شدید به این معنی است که مشکلی وجود دارد و پیش از این که آسیب جدی به بیمار وارد شود باید آن مشکل را برطرف نمود.

منبع : Robertkotlermd