استفاده از دوربین مداربسته در محیط‌های کاری امری طبیعی و رایج است. در سال‌های اخیر محبوبیت این‌گونه تجهیزات نظارتی افزایش چشمگیری داشته است. البته این امر دور از انتظار هم نیست چرا که به کمک دوربین مداربسته می‌توان به بسیاری از مسائل مانند سرقت، استفاده سوء و صدمه زدن به تجهیزات اداری، جاسوسی و دیگر کارهای غیر قانونی در محیط کار پی برد. هم‌چنین با استفاده از دوربین مداربسته تحت شبکه می‎توانید به راحتی منزل، فرزندان و هر چیز دیگری که می‌خواهید را از راه دور تحت نظر قرار دهید. نرم افزارهای نظارتی می‌توانند جهت شناسایی کارکنان ناسالم و افزایش بهره‌وری مورد استفاده قرار گیرند.
با وجود محبوبیت رو به رشد دوربین مداربسته تعداد مخالفان این تجهیزات نیز در حال افزایش است. در این‌جا مسئله اصول اخلاقی استفاده از دوربین مداربسته مطرح می‌شود. این مسئله بیشتر در مواردی که کارکنان و یا دیگر افراد تحت نظارت هستند پیش می‎‌آید و در مورد اشیاء یا املاک چندان مطرح نیست. مطمئنا افرادی که بتوانند در شرایط نظارتی مداوم احساس راحتی کنند بسیار اندک هستند. این مسئله چندان به مذاق مشتریان، کارکنان و حتی کارفرمایان خوش نمی‌آید. 
به طور کلی محیط کار مکان خصوصی برای کارکنان نیست و نباید این مسئله را نادیده بگیرند. از طرف دیگر دوربین مداربسته تحت شبکه در مکانی‌های که باید حریم خصوصی حفظ شود نباید نصب شود. برای مثال نباید در سرویس بهداشتی دوربین مداربسته نصب شود. در صورتی‌که قصد دارید از دوربین مداربسته در محیط کار استفاده کنید باید به کارکنان خود اطلاع دهید. حتی اگر به یک کارمند مشکوک هستید و فکر می‌کنید کار خود را به درستی انجام نمی‌دهد نباید مخفیانه دوربین مداربسته نصب کنید چرا که این امر باعث صلب اعتماد دیگر کارکنان می‌شود. 

به طور کلی دوربین مداربسته سبب افزایش نظم و بهره‌وری کارکنان می‌شود.

کارفرما طبق قوانین می‌بایست توافق نامه‌ای مبنی بر رضایت کارکنان از نصب دوربین مداربسته به امضا برساند. نصب اطلاعیه عمومی مانند «این مکان مجهز به دوربین مداربسته است» در مکان‌هایی مانند سالن انتظار می‌تواند ایده‌ی خوبی باشد. اگر مشتریان ناگهان متوجه دوربین مداربسته شوند این امر می‌تواند اثر سوء بر ذهنیت آن‌ها بگذارد.
بنابراین شناخت هدف استفاده و آگاهی کامل از قوانین مربوط به دوربین مداربسته بسیار مهم است. برای مثال قوانین فعلی استفاده از تجهیزات نظارتی برای شنود را ممنوع کرده است. 
کارکنان می‌خواهند دلیل استفاده از دوربین مداربسته را در محیط کار بدانند، بنابراین لازم است برای انجام این کار توجیهی داشته باشید. در این قسمت به ذکر چند علت برای نصب دوربین مداربسته می‌پردازیم. 
  • به طور کلی دوربین مداربسته سبب افزایش نظم و بهره‌وری کارکنان می‌شود.
  •  نظارت بر ایمنی و بهداشت محیط کار را آسان می‌کند. 
  • جلوگیری از ارتکاب جرم مانند سرقت و تخریب عمدی  می‌شود.
این تصوری اشتباه است که نصب دوربین مداربسته به صورت مخفیانه می‌تواند تمام نقاط ضعف کارکنان را آشکار کند. اگر چنین کاری را انجام دهید خطر از دست دادن اعتماد همه کارکنان را خواهید داشت. پس به آن‌ها احترام گذاشته و مسئله را با آن‌ها در میان بگذارید.
در آخر همان‌طور که در مطالب بالا ذکر شد علت نصب دوربین مداربسته کمین کردن برای مچ‌گیری نیست. علت استفاده از دوربین مداربسته تنها جلوگیری از ایجاد شرایط نامساعد است. به همین علت باید اصول اخلاقی استفاده از دوربین مداربسته را در نظر بگیرید.
اگر این اصول ساده را مدنظر قرار دهید هیچ‌گونه اختلاف یا شکایتی رخ نخواهد داد. همیشه این اصل ساده را به یاد داشته باشید که کارکنان شرکت مانند یک خانواده بزرگ هستند و اعتماد کانون این خانواده است.

منبع : Felenasoft