اگر شما در بازار دنبال خرید یک پیانو هستید، گزینه‌های شما بی حد و حصر هستند. البته، زمان شما محدود است. برای خرید آماده هستید؟ با انتخاب اول ما برای هنرآموزان مبتدی در آموزش پیانو، یعنی مدل YAMAHA ARIUS به راه خطا نمی‌روید.
یک هنرآموز مبتدی پیانو به یک ابزار خوب نیاز دارد. در مورد آن فکر کنید. اگر مایل بودید فرزندتان فوتبال بازی کند، آیا او را با یک جفت دمپایی لاانگشتی ارزان به زمین می‌فرستادید و یا مطمئن می‌شدید که کودک شما یک جفت کفش مناسب دارد؟ البته که برای او کفش مناسب تهیه می‌کردید! از طرف دیگر، آیا فرزند شما نیاز به کفش حرفه‌ای با کیفیت دارد؟ ممکن است از روز اول به چنین کفشی نیاز نداشته باشد. 
به‌عنوان والدین می‌خواهید مطمئن شوید فرزندتان به‌عنوان هنرآموز مبتدی پیانو تجربه‌ی خوبی از یادگیری نواختن پیانو دارد، اما احتمالا آماده‌ی بیرون رفتن و خرید یک پیانو Baby Grand نیستید. برای کمک به شما که تصمیم بگیرید کدام پیانو مناسب فرزند و بودجه‌ی شما خواهد بود، اجازه دهید در مورد گزینه‌های مختلف صحبت کنیم.

یک ساز صفحه‌‌ کلیددار برای خانه

معمولا سه نوع ساز صفحه‌ کلید‌دار اصلی در دسترس همه قرار دارند. بزرگ‌ترین، گران‌قیمت‌ترین و هم‌چنین بهترین نوع آن برای توسعه مهارت‌های نواختن پیانو، پیانو آکوستیک است. هم‌چنین بسیاری از پیانوهای دیجیتال خوب و مناسب هستند و کوچک‌ترند و قیمت کمتری هم دارند. پیانوهای دیجیتال در تقلید از صدا و احساس پیانو آکوستیک خوب عمل می‌کنند. دسته سوم یعنی کیبورد الکترونیکی، ارزان‌ترین نوع ساز صفحه‌ کلید‌دار است، اما صفحه لمسی مناسب برای توسعه و بهبود  قدرت دست یک پیانیست مبتدی را نداشته و کلید‌های کافی برای نواختن هر آهنگی را ندارد.

هنرآموز هر چه زودتر فرصت تمرین با پیانو آکوستیک با حساسیت بالا را پیدا کند بهتر است.

پیانو آکوستیک

هنرآموز هر چه زودتر  فرصت تمرین با پیانو آکوستیک را پیدا کند بهتر است.
پیانو آکوستیک با کیفیتی که از سیم‌های واقعی و چوب واقعی صدا تولید می‌کند و سطح حساسیت و طیف وسیعی از دینامیک و تن رنگ را ارائه می‌کند که حتی بهترین پیانو دیجیتال نمی‌تواند. هنرآموز هر چه زودتر فرصت تمرین با پیانو آکوستیک با حساسیت بالا را پیدا کند بهتر است. اما واقعیت این است که پیانوهای آکوستیک گران‌قیمت هستند. 
اگر یک پیانو گرند یا گرند بیبی بخواهید، انتظار پرداخت 6000 دلار تا  10000 یا بیشتر را داشته باشید. Yamaha U1 را به‌عنوان یک پیانو دیواری مطلوب مد نظر داشته باشید، اما دیگر برندهای خوب مانند کاوایی، بوستون و شیمل نیز وجود دارند. هنوز در مورد خرید مطمئن نیستید؟ بسیاری از فروشگاه‌های پیانو برنامه اجاره پیانو آکوستیک مقرون به صرفه دارند. اگر در حال حاضر پیانو دارید و یا قصد خرید یا اجاره یک دستگاه دست دوم دارید، مطمئن شوید که پیانو کوک است و کلیدهایش درست کار می‌کنند. پیانو آکوستیک بد تنها باعث سرخوردگی و مانع پیشرفت یک هنرآموز مبتدی خواهد بود.

شروع کار آموزش پیانو یک هنرآموز مبتدی با یک پیانو دیجیتال هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

پیانو دیجیتال

در حالی که شبیه‌سازی کامل تجربه نواختن با پیانو آکوستیک غیرممکن است، اما  شروع آموزش پیانو یک هنرآموز مبتدی با یک پیانو دیجیتال هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.
پیانوهای دیجیتالی طوری طراحی شده‌اند که تا آن‌جا که ممکن است صدا و احساسی شبیه به یک پیانو آکوستیک تولید کنند. وزن کلیدها طوری است که در برابر لمس، مقاومت مناسبی نشان داده و نسبت به سرعت و فشار حساس بوده و طیف وسیعی از دینامیک (با صدای بلند و نرم) ایجاد می‌کنند. پیانو‌های دیجیتال در یک کنسول کابینت مانند نصب شده‌اند و کوچک‌تر و ارزان‌تر از پیانوهای دیواری هستند.
پیانو دیجیتال سری Yamaha Arius است که از سری پیانوهای دیجیتال یاماها است. لیست زیر فهرستی از مدل‌های YAMAHA ARIUS است. امکانات و ویژگی‌های آن‌ها را مقایسه کنید تا در مورد انتخاب بهترین مدل تصمیم بگیرید.
  • YAMAHA ARIUS YDP-142  
  • YAMAHA ARIUS YDP-162
  • YAMAHA ARIUS YDP-181 
  • YAMAHA ARIUS YDP-V240  
سری کاسیو Privia که پیانو دیجیتال کاسیو با شماره مدل  PX-130، PX-150 و غیره شروع می‌شود. پیانو سری Privia مثل سری آریوس صدایی شبیه به پیانو آکوستیک ایجاد نمی‌کند، اما Privia مقرون به صرفه‌تر و یک پیانو عالی برای شروع آموزش پیانو است.
در این قسمت فهرستی از بهترین مدل‌های کاسیو Privia را آورده‌ایم. امکانات و ویژگی‌های آن‌ها را برای تصمیم‌گیری با هم مقایسه کنید.
  • Privia PX-150 
  • Privia PX-160 
  • Privia PX-350 
  • Privia PX-850  
  • Privia PX-860   
در حالی که شبیه‌سازی کامل تجربه نواختن با پیانو آکوستیک غیرممکن است، اگر هنرآموز مبتدی با پیانو دیجیتالی آموزش پیانو را شروع کند هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید. در واقع، یک پیانو دیجیتال با کیفیت بسیار بهتر از یک پیانو آکوستیک بی‌کیفیت است.

ارگ مقرون به صرفه‌ترین ساز صفحه‌ کلید‌دار برای شروع آموزش پیانو است.

ارگ

ارگ مقرون به صرفه‌ترین ساز صفحه‌ کلید‌دار برای شروع است، اما آموزش پیانو با ارگ بی‌وزنی که فول سایز نباشد ایده‌آل نیست و حتی می‌تواند دلسردکننده باشد. توصیه می‌کنیم  در اسرع وقت یک پیانو دیجیتال تهیه کنید.
اگر آماده‌ی صرف هزینه چند صد تا چند هزار دلار برای خرید پیانو نیستید، هنرآموز مبتدی می‌تواند با ارگ شروع کند. ارگ در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف موجود است.
ارگ‌ها به‌جای تلاش برای تقلید از تجربه نواختن با یک پیانو واقعی،  به شکل یک مینی سینتی سایزر طراحی شده‌اند و بسیاری از صداها و ابزارهای مختلف و حتی آهنگ‌های از پیش ضبط شده در خود دارند. مهم‌ترین نکته برای یک هنرآموز مبتدی پیانو  در دوره‌ی آموزش پیانو تعداد و وزن کلیدها است.
به یاد داشته باشید که آموزش پیانو با ارگی که دارای 88 کلید وزن‌دار است یک مزیت بزرگ محسوب می‌شود. کلیدهای  وزن‌دار به دست قدرت می‌دهند و بیشتر شبیه به کلیدهای پیانو آکوستیک هستند. هم‌چنین پیشرفت را برای هنرآموز آسان‌تر می‌کند. اغلب ارگ‌ها کلید وزن‌دار ندارند.
اگر ارگ با 88 کلید وزن‌دار هنوز هم خارج از محدوده‌ی بودجه‌ی شماست، توصیه می‌کنیم که هنرآموز  از یک ارگ که حداقل 61 کلید دارد برای انجام تمرینات استفاده کند.
 Yamaha PSR می‌تواند ارگ مناسبی باشد. سری CASIO CTK  را هم مد نظر قرار دهید. 
  • CASIO CTK-2400 
  • CASIO CTK-3200  
  • CASIO CTK-4400 
  • CASIO CTK-6200  
هنگام خرید ارگ مطمئن شوید که یک نیمکت و یک پایه ارگ نیز خریداری کنید. ارگ روی میز احتمالا در ارتفاع مناسبی برای یک هنرآموز کم سن و سال که روی صندلی نشسته قرار نمی‌گیرد. در حالت ایده‌آل، ارگ و نیمکت باید در ارتفاع مناسب باشد به طوری که بازوی نوازنده از مچ دست تا آرنج موازی با زمین باشد. 

بر خلاف پیانو آکوستیک، پیانو‌های دیجیتال و ارگ هرگز نیاز به تنظیم ندارند.

مقایسه‌ پیانوی آکوستیک و دیجیتال و ارگ

مزایای خاصی در داشتن یک پیانو دیجیتال یا ارگ نسبت به یک پیانو آکوستیک وجود دارد، از جمله توانایی وصل کردن هدفون که به کودک کمک می‌کند بدون ایجاد مزاحمت برای دیگران تمرین کند.
بسیاری از سازهای دیجیتال یا الکترونیکی نیز می‌توانند با یک کابل به یک کامپیوتر متصل شده و با انواع نرم افزارهای آموزش موسیقی استفاده شوند. حمل آن‌ها ساده‌تر است و بر خلاف پیانو آکوستیک، پیانو‌های دیجیتال و ارگ هرگز نیاز به تنظیم ندارند. یک هنرآموز مبتدی می‌تواند با یکی از این سازها شروع خوبی در یادگیری و آموزش پیانو داشته باشد.
با این حال، هنوز هم هیچ چیز نمی‌تواند با پیانو آکوستیک قابل مقایسه باشد. اگر فضای خانه شما و بودجه‌ی‌تان با پیانو آکوستیک تطابق دارد، بهتر است این گزینه‌ را انتخاب کنید. پیانو آکوستیک دکوراسیون خانه را زیباتر می‌کند و نشان روشنی از تعهد به موسیقی به‌عنوان بخشی از زندگی خانوادگی شما دارد. اگر یک هنرآموز مبتدی به یک پیانو آکوستیک با کیفیت دسترسی دارد، در واقع فرصت بهتری برای پیشرفت در زمینه‌ی نواختن پیانو خواهد داشت.

منبع : Hoffmanacademy