چه تعداد از شما که حیوانات خانگی دارید بعد از بازگشت به خانه با وسایل شکسته و مبلمانی که بوی ادرار و مدفوع می‌دهد مواجه شده‌اید؟ مسلما در آن لحظه بسیار درمانده و البته عصبانی بوده‌اید و بدون شک به‌دنبال روشی برای تنبیه حیوانات خانگی خود بوده‌اید تا مطمئن شوید که دیگر چنین اتفاقی تکرار نمی‌شود. بسیاری از شما قصد داشته‌اید که یک روزنامه را لوله کرده و حیوانات خانگی زبان بسته را به صحنه جرم ببرید و او را تنبیه کنید و شاید هم این کار را کرده‌اید. بدون شک در این موارد حیوانات خانگی زبان بسته با استفاده از لوله روزنامه کتک مفصلی خورده است. حالا سوال این است حیوانات خانگی را چگونه باید تنبیه کرد؟ قبل از تنبیه حیوانات خانگی چه ملاحظاتی را باید در نظر بگیریم؟ چه روش‌هایی برای تنبیه حیوانات خانگی مناسب است؟ در ادامه به نکاتی که قبل از تنبیه حیوانات خانگی باید به آن‌ها توجه کرد اشاره می کنیم.

قبل از تنبیه مطمئن شوید که کار بد حیوان به خاطر بیماری نبوده است

باید گفت که بعضی از رفتارهای حیوانات خانگی متاثر از بیماری آن‌هاست. بسیار مهم است که این موضوع قبل از تنبیه کردن حیوانات خانگی زبان بسته بررسی شود. اگر حیوانات خانگی شما سن بالایی دارند و قبلا رفتارهایی مانند آن‌چه که در بالا به آن اشاره شد در آن‌ها دیده نشده بود، بدانید که ممکن است دچار نوعی بیماری شده باشند. هم‌چنین اگر رفتارهای بد و مشکل‌ساز حیوانات خانگی در طول زمان بدتر شد، این موضوع می‌تواند نشان‌دهنده‌ی بیماری در حیوانات خانگی باشد. اما روی هم رفته بهترین کسی که می‌تواند تشخیص دهد که مشکل حیوانات خانگی شما رفتاری است یا به بیماری او مرتبط است دامپزشک می‌باشد.

به یاد داشته باشید که رفتار مشکل‌ساز را تنبیه کنید و نه خود حیوان را

بسیار مهم است که حیوانات خانگی را به خاطر کاری که برای او طبیعی است تنبیه نکنید. سگ‌ها و گربه‌ها رفتارهایی طبیعی دارند. برای مثال گربه‌ها دوست دارند چنگ بزنند و سگ‌ها جویدن را دوست دارند. بنابراین لازم است که حیوانات خانگی فضای مناسبی برای ارضا کردن این نیازهای رفتاری خود داشته باشند. سگ‌ها به اسباب‌ بازی‌هایی برای جویدن و گربه‌ها مکان خاصی را برای خراش دادن و چنگ زدن نیاز دارند. اگر این نیازهای حیوانات خانگی را برآورده کنید، نیاز به تنبیه آنان به خاطر رفتارهای نامناسب نیز به کمترین حد خواهد رسید.

بی توجهی به حیوانات خانگی نیز می‌تواند نوعی تنبیه باشد.

بی توجهی نیز می‌تواند نوعی تنبیه باشد

باید گفت که حیوانات خانگی عاشق توجه هستند. این موضوع زمانی که برای ساعات زیادی از خانه دور بوده‌اید و سرانجام وارد خانه می‌شوید مشخص می‌شود. به محض ورود شما به خانه به استقبال‌تان می‌آیند و می‌خواهند که دائم در کنارتان باشند. مخصوصا توله سگ‌ها و بچه گربه‌ها که سخت به توجه نیازمندند. در صورت بروز رفتاری نامناسب، بی‌توجهی به حیوانات خانگی می‌تواند محرکی برای دست برداشتن از آن رفتار باشد. برای مثال اگر توله سگی دائم گاز می‌گیرد، نادیده گرفتن و توجه نکردن به گاز گرفتن‌های او می‌تواند او را از این رفتار دلسرد کند. اگر توله از گاز گرفتن دست کشید، با توجه کردن به او جایزه دهید. به‌عنوان یک دوست‌دار حیوانات خانگی می‌دانیم که نادیده گرفتن حیوانات خانگی کار سختی است ، به ویژه اگر یک توله سگ بامزه یا بچه گربه‌ای با چشمان زیبا داشته باشید. اما به یاد داشته باشید که پشت آن چشمان زیبا و بی‌گناه ذهنی پر از شرارت مخفی شده است. بهتر است قبل از این‌که رفتار نادرست حیوانات خانگی به مشکل بزرگی تبدیل شود، او را از انجام آن دلسرد کنید.

از تنبیه مستقیم واکنشی استفاده کنید

تنبیه مستقیم واکنشی یعنی این‌که رفتار نادرست را در حالی که حیوانات خانگی مشغول انجام آن است به هم بزنید. این کار را می‌توانید با یک صدای بلند مثلا زدن دست‌ها به هم، استفاده از وسیله‌ای که صدای بلندی تولید می‌کند مثلا صدای سکه درون قوطی یا یک اخطار با صدای بلند انجام دهید. بسیار مهم است که حیوانات خانگی به صورت کلامی نیز در هنگام انجام رفتار نادرست سرزنش شوند. هم‌چنین رفتار حیوانات خانگی باید به سمت یک رفتار مناسب سوق داده شود.

از تکنیک‌های از راه دور برای تنبیه استفاده کنید

این روش یعنی این‌که هنگام انجام تنبیه شما حضور نداشته باشید یا حداقل حیوانات خانگی متوجه حضور شما نشوند. در این روش تنبیه شما باید بسیار هوشیارانه عمل کرده و از تکنولوژی استفاده کنید. برای این کار می‌توان از یک دوربین، یک سیستم ارتباطی درونی یا یک دستگاه تشخیص حرکت استفاده کرد. هم‌چنین باید روش‌های استتار و قایم شدن را یاد بگیرید زیرا بعضی اوقات لازم است که در هنگام تنبیه حیوانات خانگی خودتان را قایم کنید. وقتی که حیوانات خانگی به محل انجام رفتار مشکل‌ساز وارد شد، می‌توانید از یک تفنگ آب پاش یا یک وسیله تولید کننده سر و صدا یا یک دستگاه کنترل از راه دور برای ترساندن او استفاده کنید. هدف این است که حیوانات خانگی نفهمند که تنبیه توسط شما مدیریت و انجام می‌شود. این کار باعث می‌شود که حیوانات خانگی به سرعت یاد بگیرند که از محل انجام رفتار نامناسب دوری کنند چه شما حضور داشته باشید چه نداشته باشید. 

برای تنبیه حیوانات خانگی می‌توانید در محل انجام رفتار نامناسب تله بگذارید.

در محل انجام رفتار نامناسب تله بگذارید

نترسید این روش آن طور که به نظر می‌رسد خطرناک نیست. لازم نیست که از دام یا تله‌های شبیه پنجه‌ی خرس استفاده کنید. منظور اصلا چنین تله‌هایی نیست. استفاده از تله زمانی لازم می‌شود که روش قبلی در پاییدن حیوانات خانگی به نتیجه نرسد. این تله‌ها به حیوانات خانگی یاد می‌دهند که از رفتار نادرست و محل انجام آن دوری کنند. برای این‌که بیشترین تاثیر را داشته باشند، باید به اندازه‌ی کافی ناخوشایند طراحی شوند تا حیوانات خانگی را بترسانند، در صورت برگشتن حیوانات خانگی به محل هم‌چنان فعال باشند و خود به خود برای دفعات بعد آماده شوند. برای مثال استفاده از بالون‌هایی که با ورود حیوانات خانگی به محل می‌ترکند، قوطی‌هایی روی هم چیده شده‌ای که پایین می‌ریزند، ابزارهای تشخیص حرکتی که بوق می‌زنند، قالی‌هایی که در صورت پا گذاشتن روی آن‌ها شوک ملایمی تولید می‌کنند یا استفاده از نرده‌های برقی می‌تواند مناسب باشد. برای گاز گرفتن‌ها می‌توان از وسایل بد مزه استفاده کرد. چندین محصول وجود دارد که می‌توانند در این موارد موثر باشند از جمله سیب یا لیموی تلخ. هم‌چنین می‌توانید ترکیبی از فلفل و آب را برای درست کردن معجونی بد مزه استفاده کرد.

در صورتی که رفتار نادرست قبلا انجام گرفته است حیوان را تنبیه نکنید

اگرچه زمانی که خانه را به هم ریخته و کثیف ببینید وسوسه می‌شوید که حیوانات خانگی را تنبیه کنید، اما اگر حیوانات خانگی را در حین ارتکاب آن رفتار بد نگرفته‌اید او را تنبیه نکنید. اگر در فکر تنبیه او هستید، اگر حیوانات خانگی را به محل انجام خرابکاریش آورده‌اید تا او را تنبیه کنید، در واقع دارید او را به خاطر حضور در صحنه جرم تنبیه می‌کنید. به یاد داشته باشید که شما باید خرابکاری که انجام شده است را تقبیح و تنبیه کنید. از دید سگ یا گربه علت تنبیه قابل درک نیست و ممکن است باعث ترس یا استرس شود. این کار در آینده ممکن است باعث پرخاشگر شدن و یا ترسیدن حیوانات خانگی از شما شود.
در نهایت باید گفت که راه‌هایی برای تنبیه حیوانات خانگی وجود دارد که نیازی به تنبیه بدنی ندارند. به کار بردن نکات بالا می‌تواند باعث تقویت رابطه شما و حیوانات خانگی‌تان شود و از ناراحتی و درماندگی ناشی از عواقب رفتارهای نادرست حیوانات خانگی جلوگیری کند.

منبع : Anmldrblog