از همان زمانی که جراحی زیبایی بینی محبوبیت پیدا کرد و در میان مردم رواج یافت، یک سوال همیشگی را با خود داشته است. می‌گویند باربارا استراسند به این دلیل تن به جراحی زیبایی بینی نداده که فکر می‌کرده این کار صدای او را تغییر خواهد داد.

سوال همیشگی این است که آیا جراحی زیبایی بینی صدای بیماران را تغییر می‌دهد؟

زمانی یک وب سایت تخصصی جراحی زیبایی بینی این سوال را مطرح کرد. می‌خواهید بدانید نتیجه چه بود؟ هفت متخصص جراحی زیبایی بینی با سال‌ها تجربه در این کار گفتند به هیچ عنوان چنین اتفاقی نمی‌افتد و هفت متخصص دیگر با همان میزان تجربه گفتند امکان تغییر صدا وجود دارد.

برای پاسخ به این سوال مطالعه‌ای صورت گرفت که در یکی از شماره‌های مجله‌ی «جراحی زیبایی و ترمیمی» به چاپ رسید. در این مطالعه شش جراح پلاستیک 27 بیمار را مورد مطالعه قرار دادند.

این مطالعه در ایران صورت گرفت که در آن اکثریت مردم به زبان فارسی حرف می‌زنند و برای سخن گفتن به این زبان ساختار گلو و دهان ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد.

شرکت کنندگان قبل از جراحی زیبایی بینی و پنج ماه بعد از آن از لحاظ آکوستیک صدا مورد آزمایش قرار گرفتند و شش کارشناس صدا نظرات خود را در این باره اعلام کردند.

شرکت کنندگان و همین‌طور کسانی که به صدای آن‌ها گوش می‌دادند گفتند که صدای‌شان تو دماغی شده و این گفته از طرز گفتن صدا‌های «م» و «ن» مشهود بود.


جراحان پلاستیک معتقدند اگر طی جراحی زیبایی بینی حفره‌ی بینی باز شود صدای بیمار کمتر تو دماغی می‌شود.

محققین به این نتیجه رسیدند که جراحی زیبایی بینی با باریک کردن حفره‌ی بینی می‌تواند صدا را تغییر دهد و تاکید کردند که قبل از انجام این جراحی روی کسانی که با صدای‌شان امرار معاش می‌کنند باید بحث‌های مفصلی با آن‌ها صورت بگیرد.

اما برخی از جراحان پلاستیک آمریکا نظر دیگری در این باره داشتند. یکی از این جراحان گفت اگر جراحی زیبایی بینی حفره‌ی بینی را باز می‌کرد صدای بیمار کمتر تو دماغی می‌شد.

بعضی ادعا می‌کنند اگر جراحی زیبایی بینی تحت بیهوشی استنشاقی انجام می‌شد، مجرای گلو که پایین تارهای صوتی قرار دارد تاثیر معکوس روی صدا می‌گذاشت.

بعضی هم می‌گویند پس از جراحی زیبایی بینی صدای حرف زدن بیمار تغییر نمی‌کند اما برای یک خواننده‌ی حرفه‌ای شاید این طور نباشد. علاوه بر آن، پس از انجام یک جراحی عمده ممکن است تغییرات جزئی مشهود باشد این جراحی‌ها عبارتند از:

  • دست‌کاری سینوس‌ها
  • شکستن شاخک‌های بینی
  • جراحی انحراف تیغه‌ی بینی
جراحان دیگر به نمونه‌هایی اشاره کردند که در آن‌ صدای خواننده‌ی حرفه‌ای پس از جراحی زیبایی بینی بهتر شده بود.
خوانندگانی مثل دین مارتین، میلتون برل، فنی برایس و عده‌ای دیگر جراحی زیبایی بینی انجام داده‌اند اما پس از جراحی صدای‌شان تغییری نکرده است.
با این وجود جراح پلاستیک دیگر گفت تنها تغییرات معمول در صدا در نتیجه‌ی تورم، مخاط یا گرفتگی به وجود می‌آید که به مرور زمان بر طرف می‌شود.
یک جراح پلاستیک که در جراحی زیبایی بینی خوانندگان حرفه‌ای تخصص دارد گفت صداهایی که از بینی می‌آیند مانند «م» و «ن» پس از جراحی زیبایی بینی واضح تر می‌شوند.


منبع : Robertkotlermd