خرید مبل یکی از تصمیم‌های بزرگ است که نیاز به دقت و جست و جوی فراوانی دارد. زمانی که طرح مبلمان خود را انتخاب کردید، قدم بعدی انتخاب پارچه رومبلی است. در مطلب پیش‌رو پنج راه ساده برای انتخاب جنس و رنگ مناسب رومبلی، نحوه نگه‌داری از آن و نکاتی بیشتر را خواهید خواند.


انتخاب رنگ

انتخاب رنگ اولین و احتمالا مهم‌ترین بخش خرید مبل است. اگر بودجه‌ شما امکان مشاوره با کارشناس طراح دکوراسیون داخلی را نمی‌دهد، سوالات زیر می‌توانند در انتخاب رومبلی مناسب به شما کمک کنند.

  • چه کسی قرار است از مبل استفاده کند؟ اگر پاسخ‌تان شامل حیوانات خانگی، کودک و یا دوستان خرابکار است، پارچه‌های تیره و چرک تاب بهترین گزینه برای پنهان کردن لکه‌ها می‌باشد. رنگ‌های پیشنهادی شامل حصیری، خاکستری و سورمه‌ای است. خاکستری یکی از محبوب‌ترین و بهترین رنگ‌های خثی برای مبل است. رنگ چخماقی، ماسه‌ای، آبی و سبز را هم می‌توانید مدنظر قرار دهید. به دکوراسیون داخلی خانه‌‌ی‌تان، رنگ دیوار، فرش و لوازم خانگی نگاه کنید و رنگ متناسب با آن‌ها را انتخاب کنید.
  • مبل در کدام قسمت از فضای داخلی منزل‌تان قرار دارد؟ اگر مبل در بخش‌های پر رفت و آمد قرار دارد از رنگ‌های تیره استفاده کنید. اگر مبل در قسمت‌های آفتاب‌گیر اتاق نیست بنابراین بهتر است از رنگ‌هایی مانند قهو‌ه‌ای، آبی سیر و مشکی استفاده کنید. درصورتی که مبلمان در اتاق کودک قرار دارد از رنگ‌های شاد مانند قرمز، سبز وحتی زرد استفاده کنید. اگر قصد دارید مبلمان را در قسمت‌های مورد توجه مانند اتاق پذیرایی قرار دهید رنگ‌های روشن‌تر  مثل کروم و نقره‌ای جز محبوب‌ترین گزینه‌ها می‌باشند و مدرن‌تر هستند.


جنس الیاف

مواد طبیعی مانند پنبه، کتان، ابریشم و پشم، نرم و لطیف هستند، اما دوام کم‌تری دارند. هنگامی که این مواد با الیاف مصنوعی مانند اکریلیک، پلی استر و ویسکوز ترکیب شوند علاوه بر حفظ ویژگی لطافت دوام طولانی‌تری پیدا خواهند کرد. تمام این ترکیبات برای کودکان بی‌خطر هستند و ماندگاری زیادی دارند. کارشناسان طراحی دکوراسیون داخلی برای اشاره به جنس و میزان لطافت الیاف از واژه زبری استفاده می‌کنند. پارچه‎‌های ضخیم و سنگین ‌معمولا اندکی زبرترند و برای بخش‌های پر رفت و آمد منزل مناسب هستند. برای قسمت‌های رسمی‌تر نیز می‌توانید از پارچه‌های لوکس‌ و لطیف‌ و درخشان مانند مخمل استفاده کنید.


برای شستشوی پارچه‌های روی مبل به برچسب نحوه شستشو دقت کنید.

قوانین شستشو

در قسمت پایین رومبلی برچسبی شامل نحوه شستشو وجود دارد. در صورتی که برچسب رومبلی‌تان دارای واژه لاتین W باشد باید حتما با آب شسته شود؛ از آب مقطر نیز می‌توانید استفاده کنید. به منظور جلوگیری از ایجاد زردآب، رومبلی را کاملا در آب فرو نکنید و از دستمال برای خشک کردن آن استفاده کنید. اگر برچسب علامت S داشت این بدان معناست که رومبلی باید با استفاده از مواد شوینده مخصوص تمیز شود و از آب نمی‌توان استفاده کرد. در آخر علامت S/W به معنای این است که می‌توانید از هر دو روش شستشوی خشک و یا با آب استفاده کنید.


مقاومت پارچه

دوام پارچه توسط روشی به نام RUB COUNT تعیین می‌شود. در این روش یک دستگاه پارچه را تا زمان فرسوده شدن به عقب و جلو می‌کشد. عدد 20000 هزار یا بیشتر برای رومبلی خانگی کافی است. با این وجود، برای پارچه‌های حاوی درصد بالایی از کتان 15000 هزار نیز قابل قبول است. این تکنیک روشی مناسب جهت فهمیدن مدت ماندگاری و مقاومت پارچه‌ای که می‌خواهید استفاده کنید است.


وزن پارچه

یکی دیگر از شیوه‌های دسته‌بندی پارچه براساس وزن است. به بیان ساده در این روش وزن پارچه اندازه‌گیری می‌شود سپس آن‌ را براساس وزن  دسته‌بندی می‌کنند. به‌منظور اندازه‌گیری وزن طول معینی از پارچه را روی ترازوی مخصوص قرار می‌هند. وزن پارچه به گرم بیان می‌شود. هرچه پارچه ضخیم‌تر باشد برای استفاده زیاد و مکرر مناسب‌تر است.


منبع : Interiordefine