آیا حیوانات خانگی شما را به عطسه و آب‌ریزش بینی می‌اندازند؟  با کمک چند تغییر کوچک می‌توانید حساسیت یا آلرژی خود را کنترل کرده و حیوان خانگی داشته باشد. تعداد زیادی سگ و گربه در خانه‌های افراد وجود دارند و درحالی‌که این دوستان چهارپا رایج‌ترین نوع حیوانات خانگی محسوب می‌شوند، برای بسیاری از افراد حساسیت‌زا هستند.

علت حساسیت به حیوانات خانگی چیست

تقریبا روی بدن تمام موجودات گرم و نرمی که به خانه می‌آوریم شوره وجود دارد، از سگ و گربه گرفته تا پرندگان و همستر. به گفته‌ی دکتر آسریانی چیو (Asriani Chiu)، این شوره توانایی زمین‌گیر کردن افراد با حساسیت را دارد.
البته موی حیوانات خانگی یا شوره‌های برف مانند نیست که باعث حساسیت می‌شود. در واقع، پروتئین خاصی در این شوره‌ها وجود دارد که منجر به حساسیت می‌شود. دکتر چیو از موسسه‌ی حساسیت شناسی ویسکانسین آمریکا می‌گوید: «در همه‌ی حساسیت‌ها، پروتئین‌ها عامل اصلی هستند.»
پروتئین‌های عامل حساسیت معمولا در ادرار و عرق حیوانات یافت می‌شوند. به‌علاوه، فراموش نکنید که این پروتئین‌ها بسیار کوچک بوده و در هوا معلق می‌مانند، به‌همین دلیل تنها با نزدیک شدن به حیوانات خانگی علائم آلرژی ظاهر می‌شوند.

رایج‌ترین نشانه‌ی حساسیت به حیوانات خانگی چیست

آنتونی هرینگ (Anthony Herring) یک مهندس طراح وب مبتلا به حساسیت می‌گوید: «بینی من می‌گیرد و از چشم‌هایم اشک می‌ریزد، درست مانند حساسیت فصلی.» از نشانه‌های دیگر می‌توان به خارش گلو، گرفتگی بینی و عطسه تا حالت‌های شدیدتر مانند سرفه و تنگی نفس اشاره کرد.

حساسیت به حیوانات خانگی نیز به‌طور ژنتیکی به شما منتقل شده است.

چرا حساسیت به حیوانات خانگی به وجود می‌آید

معمولا تمام افراد خانواده به حیوانات خانگی حساسیت ندارند. همان‌طور که شما لبخند مادر و خنده‌ی پدر را به ارث برده‌اید، حساسیت نیز به‌طور ژنتیکی به شما منتقل شده است. حساسیت به حیوانات خانگی هم‌چنین با حساسیت‌های دیگر و آسم نیز تشدید شده و علت این خواهد بود که چرا فقط شما به آن مبتلا هستید. دکتر چیو می‌گوید، تنها چیزی که هنوز مشخص نیست علت واکنش خفیف برخی و واکنش حاد دیگران به یک نوع عامل است.
خوشبختانه، می‌توانید برای مدیریت حساسیت خود، اقداماتی انجام دهید؛ اما قبل از بیان این توصیه‌ها بهتر است مطمئن شوید به شوره حیوانات خانگی حساس هستید. اگر مطمئن نیستید به چه چیز حساسیت دارید از یک متخصص کمک بگیرید.

نکاتی برای مدیریت حساسیت به حیوانات خانگی

درحالی‌که بهترین راه‌کار برای مقابله با حساسیت دوری از عامل آن است، روش‌هایی وجود دارد که به شما اجازه می‌دهد حیوانات خانگی داشته باشید. متخصصان نکات زیر را توصیه می‌کنند:

محیط را تغییر دهید

  • اتاق خواب را از حیوانات خانگی خالی نگه‌دارید: اقدامی ساده همانند دور نگه‌داشتن حیوانات خانگی از اتاق خواب می‌تواند میزان حساسیت شما را کاهش دهد. هم‌چنین دکتر گلدسوبل (Goldsobel) سخنگوی موسسه‌ی آلرژی آمریکا پیشنهاد می‌کند تخت خواب را طوری طراحی کنید که حساسیت شما را افزایش ندهد.
  • از یک فیلتر HEPA استفاده کنید: فیلتر‌های HEPA آلاینده‌های معلق در هوا را کاهش داده و تنفس را راحت‌تر می‌کند. دکتر چیو نیز تصریح می‌کند: «فیلتر‌ها می‌توانند عوامل حساسیت‌زا را از هوا خارج کنند.» البته، این فیلتر‌ها در یک محیط محدود بهتر عمل می‌کنند تا در کل خانه.
  • کارهای خانه را دوست داشته باشید: مهندس هرینگ می‌گوید: «من سعی می‌کنم خانه را مرتب جارو بزنم و فیلتر‌ها را به‌موقع تعویض کنم تا میزان آلاینده‌ها کاهش پیدا کند.» برخی دیگر نیز برای از بین بردن شوره حیوانات خانگی سعی می‌کنند فر‌ش‌ها و موکت‌ها را مرتب شامپو بزنند، بخصوص در نقاطی که حیوانات خانگی زیاد رفت و آمد دارند یا خود را برای خاراندن به دیوار می‌مالند. دکتر گولدسوبل هم‌چنین پیشنهاد می‌کند به‌جای موکت از سرامیک استفاده کنید تا آلودگی‌ها کمتر شوند.

شستن دست و صورت خود به‌صورت مرتب می‌تواند در کنترل حساسیت به حیوانات خانگی موثر باشد.

خود را تغییر دهید

  • دست‌های خود را بشویید: برخی سعی می‌کنند برای کاهش شوره حیوانات خانگی را با دست بشویند، اما به‌نظر دکتر گولدسوبل این عمل بسیار ناپایدار است. درحالی‌که شستن شوره را کاهش می‌دهد، تأثیر آن تنها برای یک روز باقی می‌ماند؛ عمل تأثیرگذارتر می‌تواند شستن دست و صورت خود به‌صورت مرتب باشد.
  • با پزشک خود مشورت کنید: داروهای بدون نسخه مانند آنتی‌هیستامین‌ها می‌توانند علائم خفیف حساسیت، مانند گرفتگی بینی و خارش چشم‌ها را کاهش دهند، اما بر مشکلات حاد مانند تنگی نفس تأثیری ندارند. با پزشک خود صحبت کرده و از مناسب‌ترین داروها استفاده کنید.
  • از واکسن حساسیت استفاده کنید: اگر قرار است برای مدت طولانی در کنار حیوانات خانگی زندگی کنید، واکسن‌ها می‌توانند مفید باشند. واکسن حساسیت به بدن کمک می‌کند پادتن لازم برای آن نوع آلرژی‌زا را تولید کند؛ البته واکسن‌های حساسیت نیاز به صبر و حوصله دارند. این دوره درمانی حدود یک سال و هفته‌ای یک واکسن ادامه خواهد داشت و سپس به ماهیانه یک واکسن برای 3 تا 5 سال تبدیل می‌شود، اما در نهایت حساسیت شما را درمان خواهد کرد.
  • محیط خود را درک کنید: اهمیتی ندارد چقدر خانه خود را تمیز می‌کنید، در هر صورت شوره باقی خواهد ماند. آلرژی‌زاها چسبنده هستند و می‌توانند روی لباس افراد جابه‌جا شوند. در واقع این توضیح دلیلی است بر این‌که چرا در جایی که هیچ حیوانی وجود ندارد، باز هم آلرژی‌زاها وجود دارند.
  • تعریف خود را از حیوانات خانگی گسترش دهید: اگر با وجود حساسیت هنوز به‌داشتن حیوانات خانگی علاقه دارید، به حیوانات خانگی بدون پشم یا پر فکر کنید. کارشناسان لاک‌پشت، مارمولک، مار و ماهی را پیشنهاد می‌کنند.

منبع : Webmd