هیچ چیزی مثل پوشیدن یک بلوز تمیز و خشک یا لباسی که تازه از خشکشویی بیرون آمده لذت‌بخش نیست؛ اما آیا پوشیدن لباس‌ خشکشویی شده می‌تواند خطرناک باشد؟ نتایج یک مطالعه که به‌تازگی در مرکز تحقیقات انجمن سرطان دانمارک منتشر شده نشان می‌دهد قرارگیری در معرض تری‌کلرواتیلن که با نام اختصاری TCE نیز شناخته می‌شود احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد. این ماده‌ی شیمیایی از سال‌های 1950 در خشکشویی مورد استفاده قرار گرفته است.

TCE به‌عنوان ماده‌ای سرطان‌زا برای حیوانات شناخته می‌شود؛ اما بنابر یک گزارش که در سال 2011  توسط دپارتمان خدمات بهداشتی و انسانی در آمریکا منتشر شد، گمان می‌رود که این نوع مواد شیمیایی برای انسان نیز سرطان‌زا باشند؛ با این وجود هنوز هم در خشکشویی، لاک غلط‌گیر، تینر رنگ و سایر مواد پاک‌کننده مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما موضوعی که از آن هم نگران کننده‌تر است این  است که TCE حتی در آب آشامیدنی هم وجود دارد.

محققین در مرکز تحقیقاتی انجمن سرطان دانمارک برای تعیین تاثیر TCE بر روی انسان بیش از 40،000 نفر را از سال 1947 تا 1989 مورد مطالعه قرار دادند و سطح TCE را در آن‌ افراد و همین‌طور موارد سرطان را زیر نظر گرفتند. طی این مدت محققین متوجه شدند مردانی که در معرض TCE قرار گرفته بودند 8% و زنانی که در معرض این نوع مواد شیمیایی قرار گرفته بودند 23% احتمال بیشتری برای ابتلا به‌سرطان داشتند.

پس حالا بایدچه کار کرد؛ لباس‌های خشکشویی شده را دور انداخت؟ نه، هنوز این کار را نکنید. افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در معرض مقادیر بسیار بیشتری از TCE قرار داشتند که در خشکشویی استفاده می‌شود. امروزه TCE معمولا برای از بین بردن لکه‌ها در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، صنعت خشکشویی دیگر منبع اصلی قرار دادن افراد در معرض TCE نیست. از آن‌جایی که از این مواد شیمیایی به مقدار زیاد در صنعت فلز به‌عنوان پاک کننده‌ی چربی مورد استفاده قرار می‌گیرد افرادی که در این بخش فعالیت دارند باید بیشتر نگران سلامتی خود باشند.

میزان قرارگیری در معرض این ماده در طی 40 سال گذشته 5 تا 10 برابر کاهش یافته است.

با این که نمی‌توان گفت چه مقدار از این ماده بی‌خطر است، اما این مسلم است که اگر به میزان زیاد در معرض این ماده قرار بگیرید، خطر افزایش پیدا می‌کند. پس فردی که شغلش ایجاب می‌کند هر روز در معرض TCE قرار بگیرد نسبت به فردی که لباس‌هایش را به خشکشویی می‌دهد باید بیشتر نگران خطر سرطان باشد.

اما در مورد TCE موجود در آب آشامیدنی چطور؟ مقادیر این ماده در آب آشامیدنی بسیار ناچیز است؛ بنابراین احتمال این که به سرطان مبتلا شوید بسیار کم است.

در نتیجه از این‌که لباس‌های‌تان در خشکشویی شسته می‌شوند نگران نباشید. مقدار کمی TCE در خشکشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از خشکشویی‌ها دیگر از آن استفاده نمی‌کنند. اگر واقعا می‌خواهید تا حد امکان از این نوع مواد شیمیایی دوری کنید، راه آن این است که از مسئول خشکشویی بپرسید که آیا از TCE استفاده می‌کنند یا خیر. اگر جواب مثبت بود می‌توانید به خشکشویی دیگری مراجعه کنید.


منبع : womenshealthmag