در روش لیپوساکشن، چربی‌های بدن از طریق مکش خارج می‌شوند. در حین لیپوساکشن، لوله‌های کوچک و باریکی که نوک‌شان تیز نیست و کانولا نام دارند، از طریق برش‌های ریزی که در پوست ایجاد می‌شود وارد بدن می‌شوند. زمانی که پزشک این لوله‌ها را زیر پوست بیمار و روی مناطق تجمع چربی حرکت می‌دهد، چربی‌ها به روش ساکشن از طریق این لوله‌ها از بدن بیرون کشیده می‌شوند.

در سال‌های اخیر‌، روش های جدیدی ابداع شده است که امکان لیپوساکشن ایمن‌تر، راحت‌تر و البته با درد کمتر را امکان‌پذیر ساخته‌اند. برخی از این روش‌های جدید عبارتند از:

  • لیپوساکشن تومسنت (Tumescent Liposuction): در این روش پزشکان از بی‌حس کننده‌های موضعی برای بی‌حس کردن محل ورود لوله به بدن استفاده می‌کنند. سپس قبل از انجام ساکشن، مقدار زیادی محلول بی‌حس کننده حاوی لیدوکایین و اپی‌نفرین به بافت چربی تزریق می‌شود. در این روش لیپوساکشن از داروهای بیهوشی که باعث می‌شود بیمار در حین درمان به خواب برود استفاده نمی‌شود.
  • لیپوساکشن با استفاده امواج فراصوتی (Ultrasound-assisted Liposuction): در این روش از امواج فراصوتی برای آب کردن بافت چربی استفاده می‌شود تا خارج کردن آن از بدن راحت‌تر صورت بگیرد. این روش برای ساکشن چربی‌های ناحیه بالای شکم، پهلوها و پشت مناسب است.
  • لیپوساکشن با استفاده از لیزر (Laser-assisted liposuction): در این روش از امواج لیزر با انرژی پایین برای آب کردن چربی‌ها استفاده می‌شود و پس از آن چربی مایع از طریق لوله از بدن خارج می‌شود. 

لیپوساکشن معمولا به‌صورت عمل سرپایی در مطب مجهز پزشک، مراکز جراحی سرپایی یا بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد. در کل برای لیپوساکشن احتیاج به بستری شدن بیمار وجود ندارد، مگر این که حجم چربی بالایی از بدن بیمار خارج شده باشد. در برخی موارد از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده می‌شود و ممکن است برای کاهش درد، داروی مسکن نیز تجویز شود. اگر پزشک بخواهد حجم زیادی از چربی را از بدن شما خارج کند، در آن صورت از داروهای بیهوشی یا بی‌حس کننده‌های موضعی همراه با داروهای مسکن قوی استفاده می‌کند.


بسته به محلی از بدن که لیپوساکشن در آن انجام گرفته است از بانداژ کشی که موضع را محکم نگه می‌دارند استفاده می‌شود.

مراقبت‌های لازم پس از لیپوساکشن

بعد از انجام لیپوساکشن، نقطه‌ای که زخم شده، برای کاهش تورم، کبودی و درد، محکم باندپیچی می‌شود. بسته به محلی از بدن که لیپوساکشن در آن انجام گرفته است از باند کشی، باندهایی از جنس جوراب واریس، کمربندهای مخصوص یا دیگر انواع پوشش‌هایی که موضع را محکم نگه می‌دارند استفاده می‌شود. ممکن است لازم باشد که به مدت 3 یا 4 هفته از  گن نگهدارنده استفاده کنید. هم‌چنین در 7 تا 10 روز اول باید منتظر حجم زیادی از کبودی و تورم بود. البته ممکن است تا چند روز از محل برش‌ها ترشحاتی خارج شود که باید برای جلوگیری از عفونت از آنتی بیوتیک‌ استفاده کنید.

معمولا بیماران بعد از اتمام عمل لیپوساکشن و بعد از رفع شدن اثر داروهای بیهوشی و مسکن، می‌توانند از جا بلند شوند و کارهای روزمره خود را از سر بگیرند. شما می‌توانید خیلی سریع به فعالیت‌های معمول خود بپردازید، اما ممکن است این فرآیند چند روز تا چند هفته به طول بیانجامد. البته اگر حجم چربی های خارج شده از بدن زیاد باشد، زمان بیشتری برای بهبودی کامل نیاز است.


کاربردهای لیپوساکشن

هدف لیپوساکشن بازگرداندن شکل طبیعی به یک ناحیه یا نواحی مختلفی از بدن است و نه کاهش وزنلیپوساکشن روی نواحی از بدن انجام می‌شود که ورزش و رژیم غذایی روی آن‌ها اثری نداشته است. این نواحی معمولا در بدن خانم‌ها قسمت‌های بیرونی ران و باسن و در آقایان، کمر و پشت است. در نواحی صورت، گردن، شکم، پشت، باسن، پاها و بازوها نیز بطور معمول لیپوساکشن انجام می‌شود.

در برخی از موارد لیپوساکشن، همراه با دیگر جراحی‌های زیبایی از جمله "تامی تاک -جراحی پلاستیک شکم Abdominoplasty - و کاهش سایز سینه یا لیفت صورت نیز استفاده می‌شود.

از لیپوساکشن در موارد درمانی خاص نیز استفاده می شود، از قبیل:

  • تومورهای چربی خوش خیم (لیپوما)
  • بزرگی غیرطبیعی سینه‌ها در آقایان ( ژنیکوماستی یا ژنیکوماستی کاذب)
  • نارسایی در سوخت و ساز چربی در بدن ( لیپودیستروفی)
  • تعریق شدید و غیرطبیعی در ناحیه زیر بغل ( اکسیلری هایپرهیدروزیس)

در نظر داشته باشید که از لیپوساکشن برای درمان چاقی استفاده نمی‌شود، زیرا استفاده از این روش در افراد چاق موجب از بین رفتن سلولیت یا همان تجمع چربی و ترک‌های پوستی نمی‌شود.


معمولا لیپوساکشن برای برداشتن تجمعات چربی در نواحی کوچک بسیار موثر است.

فواید لیپوساکشن

معمولا لیپوساکشن برای برداشتن تجمع چربی در نواحی کوچک بسیار موثر است. اما اگر بعد از انجام لیپوساکشن وزن‌تان زیاد شود، ممکن است چربی برداشته شده دوباره برگشته و یا در جای دیگری تجمع پیدا کند. بعد از عمل لیپوساکشن شکل بدن به وضوح بهبود پیدا می‌کند و این پیشرفت‌ها ممکن است با کاهش تورم موضع جراحی شده، برای هفته‌ها و ماه‌ها تداوم داشته باشد. البته نتیجه نهایی عمل لیپوساکشن ممکن است بعد از ماه‌ها و یا حتی یک سال بعد از عمل به چشم بیاید.

عموما عمل لیپوساکشن، غیر از لیپوساکشن با لیزر  باعث سفت شدن پوست محل عمل نمی‌شود. بعد از این‌که چربی برداشته شد ممکن است که پوست محل شل شود و سفت شدن آن ممکن است 6 ماه به طول بیانجامد. بعضی افراد پوست بسیار انعطاف پذیری دارند و پوست‌شان زودتر از دیگران جمع می‌شود و در کل پوست افراد جوان انعطاف پذیری بیشتری نسبت به پوست افراد پیر دارد.

در نهایت این‌که افرادی که انتظار دارند لیپوساکشن باعث کاهش وزن‌شان شود، ناامید خواهند شد.


عوارض لیپوساکشن

اگر لیپوساکشن توسط یک پزشک باتجربه و در یک مکان مجهز انجام شود، معمولا بدون خطر خواهد بود. در صورتی که تعداد نواحی تحت درمان لیپوساکشن بیشتر از یک ناحیه باشد یا لیپوساکشن بر روی ناحیه بزرگی از بدن انجام گیرد، خطر مبتلا شدن به عوارض ناخوشایند حین عمل یا بعد از آن افزایش پیدا می‌کند.

عوارض جانبی رایج لیپوساکشن عبارتند از:

  • تورم، کبودی، درد و بی‌حسی موقتی در ناحیه لیپوساکشن شده.
  • سوزش و زخم‌های سطحی در محل بریدگی‌هایی که از طریق آن‌ها لوله وارد بدن بیمار می‌شود.
  • باد کردن و موجدار شدن پوست؛ معمولا پوست بعد از چند ماه سفت شده و به حالت اول خود باز می‌گردد، اما در برخی افراد هم ممکن است پوست به همان حالت شل باقی بماند.
عوارض جانبی که به ندرت اتفاق می‌افتند عبارتند از:
  • تغییر رنگ دایمی سطح ناهموار پوست در مناطق لیپوساکشن شده و آسیب به پوست و اعصاب آن. 
  • گرمای تولید شده در حین لیپوساکشن با امواج فراصوتی می‌تواند باعث سوختن پوست و یا آسیب به بافت زیر پوست شود.

اگر بعد از انجام لیپوساکشن وزن شما افزایش یابد، ممکن است بدن چربی را در جایی غیر از محل لیپوساکشن شده ذخیره کند. چربی جدید ممکن است اطراف اعضایی از بدن از قبیل قلب و کبد تشکیل شود. این نوع چربی می‌تواند برای بدن بسیار خطرناک‌تر از چربی‌هایی باشد که نزدیک سطح پوست، مثلا در ران‌ها و باسن‌ تشکیل شده‌اند. پس افرادی که لیپوساکشن انجام داده‌اند باید بسیار مراقب افزایش وزن خود باشند.


در بعضی موارد ممکن است که پزشک قبل و بعد از لیپوساکشن برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند تا از بروز عفونت جلوگیری کند.

عوارض خطرناک

اگرچه مرگ در اثر عمل لیپوساکشن بسیار نادر است، اما گاهی اتفاق می‌افتد. اگر حجم زیادی از چربی از بدن‌تان خارج شده است و شما فردی خیلی چاق هستید یا از مشکلات جسمی رنج می‌برید، احتمال ابتلا به عوارض پس از عمل برای شما بالا می‌رود. عوارضی از قبیل:

  • از دست رفتن بیش از حد خون و آب بدن: این عارضه به ندرت اتفاق می‌افتد.
  • ممکن است لخته‌های خون یا چربی وارد ریه‌ها شده و باعث انسداد ریوی شود و جان فرد را به خطر بیاندازد.
  • افزایش تدریجی مایع در ریه‌ها که می تواند باعث ورم ریوی شود؛ که این اتفاق بیشتر زمانی می‌افتد که حجم زیادی مایع به بدن تزریق گردد.
  • عفونت: در بعضی موارد ممکن است که پزشک قبل و بعد از لیپوساکشن برای بیمار آنتی بیوتیک تجویز کند تا از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • واکنش مسمومیت به مایع تزریقی یا مسمومیت با لیدوکایین؛ به ویژه اگر نواحی وسیعی از بدن یا نقاط بسیاری از بدن در یک نوبت تحت عمل لیپوساکشن قرار گیرند، احتمال بروز این عارضه زیاد می‌شود.
  • سوراخ شدن حفره شکمی که اعضای بدن در آن قرار دارند؛ یا صدمه دیدن ارگان‌های داخلی مثل طحال.

لیپوساکشن نباید در دوران بارداری و یا روی افرادی که مشکلات قلبی شدید دارند  یا دچار بیماری‌های مربوط به لخته شدن خون از جمله ترومبوفیلی که بیماری است که در آن خون به سادگی یا بیش از حد لخته می‌شود هستند، انجام شود.


نکات قابل توجه

عمل لیپوساکشن تنها باید توسط پزشکی انجام شود که آموزش‌های تخصصی مربوط به لیپوساکشن و جراحی پوست را گذرانده باشد و دانش کافی برای واکنش نشان دادن به اتفاقات حین عمل را داشته باشد. هم‌چنین اگر عمل لیپوساکشن هم‌زمان با دیگر عمل‌های زیبایی انجام نشود، احتمال ابتلا به عوارض جانبی بسیار کاهش می‌یابد.

اگر می خواهید وزن‌تان را کاهش دهید، باید بدانید که لیپوساکشن جانشین خوبی برای ورزش و رژیم غذایی مناسب نخواهد بود. در واقع بیشتر جراحان زیبایی معتقدند که بهترین کاندیدها برای لیپوساکشن افرادی هستند که دارای وزن متعادل و ایده‌آل یا نزدیک به آن بوده ولی لایه‌های چربی دارند که در برابر ورزش مقاوم هستند.


منبع : Webmd