قوانینی اساسی وجود دارند که در مورد هر نوع معامله‌ای صدق می‌کنند. اگر خریدار هستید تقریبا هیچ‌وقت نمی‌توانید ارزان‌تر از اولین پیشنهادتان چیزی بخرید. اولین رقمی که پیشنهاد می‌دهید پایه‌ی تمام پیشنهادهای دیگر می‌شود و تمام آن‌ها بر اساس پیشنهاد اول بررسی شده و نسبت به آن مقایسه می‌شوند. اگر رقم را بیش از حد بالا بگویید جایی برای تخفیف گرفتن باقی نمی‌گذارید و نمی‌توانید به قیمت دلخواه خود برسید.
در مورد خرید و فروش خودرو، خود را به این عادت دهید که هر وقت به قیمت دلخواه خود نرسیدید معامله را رها کنید و به سراغ یک خریدار یا فروشنده‌ی دیگر بروید. این توانایی در برابر تمام کسانی‌که خرید و فروش خودرو می‌کنند، هر قدر هم که زیرک و با تجربه باشند، یک نقطه‌ی قوت برای شما به حساب می‌آید. پس از این توانایی به نفع خود استفاده کنید؛ رعایت نکات زیر می‌تواند در خرید و فروش خودرو به شما کمک کند.

خوب تحقیق کنید
تا جایی‌که می‌توانید در مورد خودرویی که می‌خواهید بخرید اطلاعات کسب کنید. اینترنت و مجلات خودرو منابع خوبی برای این کار هستند. سعی کنید بفهمید عامل سودآوری که فروشنده را تحریک کند وجود دارد یا نه. در مورد خودروهای صفر کیلومتر معمولا درصدی از فروش از طرف تولیدکننده به عامل فروشنده می‌رسد و این باعث می‌شود قیمت خودرو از قیمت واقعی آن کمی بیشتر شود. هدف شما این است که آن پول را از فروشنده بگیرید و در جیب خودتان بگذارید.
نتایج تحقیقات‌تان در مورد خودرو، بازار خودرو و ارزیابی‌های‌تان از تعویض خودروهای مشابه را با خود به همراه داشته باشید. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های مذاکره این است که به فروشنده ثابت کنید در مورد معامله و خرید و فروش خودرو اطلاعات کافی دارید. اگر از اول این موضوع را به فروشنده ثابت کنید متوجه می‌شود با یک تازه کار بی‌تجربه طرف نیست.

قبل از اینکه اقدام به خرید و فروش خودرو کنید بهتر است بودجه مورد نظرتان را تعیین کنید.

بودجه‌ی خود را تعیین کنید
بیشتر فروشنده‌ها از شما می‌پرسند قیمتی در ذهن دارید یا نه؟ یا حداکثر پولی که می‌خواهید خرج کنید چقدر است؟ این سوال بسیار خوبی است، اما به آن پاسخ مستقیم ندهید. شما باید بودجه‌ی خود را برای خرید و فروش خودرو تعیین کنید ولی نباید آن را افشا کنید. اگر قیمتی که در ذهن دارید را بگویید دیگر  نمی‌توانید زیر آن قیمت چیزی بخرید، چون فروشنده می‌داند شما چقدر پول می‌خواهید خرج کنید.
شما می‌خواهید بهترین خودرو را با کمترین قیمت بخرید. وقتی فروشنده از شما پرسید چقدر می‌خواهید پول خرج کنید بگویید به خودرو و جذابیت معامله بستگی دارد؛ واضح پاسخ ندهید.
شرایط مالی خود را بررسی کنید و ببینید از پس خرید چه خودرویی بر می‌آیید. باید بتوانید بدون حساب و کتاب پیشنهادهای جدید بدهید.

به زمان خرید توجه کنید
اگر با قدیمی شدن مدل خودرو مشکلی ندارید می‌توانید آخر سال که فروشنده‌ها می‌خواهند انبارهای‌شان را خالی کنند اقدام به خرید خودرو کنید. هم‌چنین فروشنده‌ها در بعضی از تعطیلات و روزهای خاص سال تخفیف می‌دهند. اگر نمی‌توانید برای خرید خودرو برنامه‌ریزی کنید ناامید نشوید چون بسیاری از فروشنده‌ها تمام سال همین تخفیف‌ها را می‌دهند فقط باید کمی چانه زنی کنید. اما حواس‌تان به افت قیمت خودرو مورد نظر پس از گذشت مدتی اندک نیز  باشد.

برای خرید و فروش خودرو بهتر است دوست شما به عنوان نیروی کمکی همراه تان باشد.

دوستی را همراه خود ببرید
اگر بگذارید فروشنده‌ها کارشان را انجام دهند ممکن است نیروی کمکی هم با خود بیاورند. اگر کسی را با خود داشته باشید می‌توانید با کمک او صحبت‌های گول زننده‌ی فروشنده را قطع کنید. اگر با چند فروشنده طرف باشید داشتن همراه؛ کمک بزرگی خواهد بود. می‌توانید از بازی «پلیس بد - پلیس خوب» استفاده کنید. دوست‌تان نقش پلیس بد را بازی می‌کند که باعث می‌شود شما یک خریدار منطقی و خوب به نظر بیایید. بهتر است نقش دوست‌تان را کاملا برایش توضیح دهید.

درست لباس بپوشید
هنگام خرید و فروش خودرو نباید طوری به نظر بیایید که انگار می‌خواهید پول‌تان را دور بریزید. اگر می‌خواهید یک خودرو قدیمی را با خودرو دیگری تعویض کنید با همان خودرو سر معامله بروید و مرسدس را در پارکینگ بگذارید. عادی لباس بپوشید اما نه شلخته. شلخته بودن باعث می‌شود فروشنده فکر کند شما قصد خرید ندارید و می‌خواهید وقتش را تلف کنید. پس اگر این‌قدر خوش شانس هستید که ساعت رادو دارید، آن را در خانه بگذارید.
منبع : Investopedia