اگر پارکت قدیمی کاملا خشک شده باشد وقتی روی آن راه می‌روید تخته‌ها صدا می‌دهند و بعضی از قسمت‌های پارکت از پایه جدا می‌شوند. پس موقع آن رسیده که کفپوش را عوض کنید، اما احتمالا از این‌که به دنبال یک پارکت جدید باشید ترس وجودتان را فرا می‌گیرد.

در سال‌های نه چندان دور تنها پارکت‌های موجود از چوب درختانی چون بلوط، راش یا زبان گنجشک ساخته می‌شد و کفپوش‌های چوبی از کاج، صنوبر یا لارکس بودند. البته کسانی که جیب پرپولی داشتند می‌توانستند پارکت‌های موزائیکی یا پارکت‌هایی با خاتم کاری چوبی گران قیمت نصب کنند.


پارکت در دنیای امروز

پارکت چند لایه‌ی پیش ساخته، انقلابی در دنیای کفپوش به وجود آورد. چیزی این که نوع پارکت را بدون در نظر گرفتن چوب استفاده شده در آن از انواع دیگر متمایز می‌کند، استحکام عالی آن است و این به علت ساختار سه یا چند لایه‌ای از چوب است که تحت زاویه‌ی 90 درجه با چسب به هم چسبانده شده‌اند. این نوع کفپوش موجب پیدایش روش‌های نصب با نام‌های نصب خشک یا نصب شناور پارکت بدون استفاده از چسب شد. این پارکت‌ها که به صورت صنعتی لاک و الکل یا روغن جلا می‌شوند به راحتی و با قیمت ارزان قابل نصب بوده و هنگام نصب بوی نامطلوب یا گرد و غبار به همراه ندارند. نصب آن‌‌ها سریع است و برخی از انواع آن، مانند پارکت‌های دو لایه را می‌توان روی سیستم‌های گرمایش کف نیز نصب کرد. طول تخته‌های پارکت از 30 سانتیمتر تا 1.5 متر است، اما می‌تواند حتی تا 5 متر نیز برسد.

به لطف جهانی شدن، انواع زیادی از پارکت در دسترس قرار دارد که از چوب درختانی چون ساج، بامبو، گردوی آمریکایی، گیلاس و بسیاری دیگر تهیه می‌شود. انواع قدمی‌تر چوب‌های اروپایی هنوز هم طرفداران زیادی دارد که شامل بلوط، راش، گیلاس، گردو، زبان گنجشک و قان می‌شود. تنوع رنگ در پارکت بسیار زیاد است، از سفید تا سیاه،‌ رنگ‌های طبیعی روشن تا زرد طلایی و قهوه‌ای شکلاتی و انواع مختلف رنگ قرمز.


هنگام انتخاب کفپوش از نوع پارکت به سلیقه، شخصیت و بودجه خود دقت کنید.

نحوه‌ انتخاب پارکت‌

سئوال اصلی  این است که چطور یک پارکت را از میان انبوه رنگ‌ها و طرح‌ها انتخاب کنیم چون می‌خواهیم یک بار پول بدهیم و سال‌ها از آن استفاده کنیم و همین‌طور می‌دانیم که قیمت آن ارزان نیست.

اول به عادات زندگی خود فکر کنید. آیا می‌خواهید با پای برهنه در آپارتمان  راه بروید، آیا زیاد مهمانی می‌دهید، آن هم مهمانی‌های شلوغ، آیا بچه‌ی کوچک یا حیوان خانگی دارید؟ با متخصصین این کار مشورت کنید. کار این افراد کمک به شما در انتخاب صحیح پارکت است. به‌عنوان مثال، اگر زیاد مهمانی می‌دهید کارشناسان به شما توصیه خواهند کرد که پارکت دارای پوشش لاک و الکل نخرید، چون کفش‌های پاشنه بلند به سطح کفپوش صدمه می‌زند. در این مورد بهتر است از پارکت روغن‌کاری شده استفاده کنید، چون بادوام‌تر بوده و تعمیر آن راحت‌تر است.

پس از مشورت با کارشناس به چیزی که واقعا نیاز دارید فکر کنید و با توجه به جیب خود پارکت را بر اساس سلیقه و شخصیت خود انتخاب کنید، یعنی همان‌طوری که لباس، کتاب یا فیلم انتخاب می‌کنید. گزینه‌ها نامحدود است، اما کفپوش هم باید همانند چیزهای دیگری که در خانه دارید معرف شخصیت خود واقعی شما باشد.