نفس کشیدن از طریق بینی ناخودآگاه است و نمی‌توان آن را کنترل کرد. جریان هوا داخل بینی توسط غضروف و ساختار استخوانی داخل بینی هدایت می‌شود. وقتی این ساختار شکلی متوازن نداشته باشد، هوا به درستی داخل بینی جریان پیدا نمی‌کند و مشکلات تنفسی حاصل می‌شوند. 

جراحی زیبایی بینی شکل بینی را تغییر می‌دهد و با این‌که بیشتر جنبه زیبایی دارد، می‌توان از آن برای تغییر شکل ساختار بینی و بهبود عملکرد حس بویایی هم استفاده کرد. به این شکل تنفس از طریق بینی بهتر شده و کیفیت خواب نیز بهبود می‌یابد. 


ساختار داخل بینی

شاید متوجه این مسئله نباشید، اما داخل بینی غضروف‌های زیادی وجود دارند. دو قسمت اصلی بینی که در تنفس تاثیر زیادی می‌گذارند شامل تیغه و استخوان طوماری می‌شوند. تیغه در واقع غضروف بزرگی است که وسط بینی قرار دارد و مجاری آن را از یکدیگر جدا می‌کند. استخوان‌های طوماری در واقع دریچه‌های تیغه به پشت بینی هستند که با مخاط بینی پوشش داده می‌شود. آن‌ها هوایی که از بینی می‌گذرد و به شش‌ها می‌رسد را تصفیه و گرم می‌کنند. 

طراحی قسمت‌های تیغه‌ی بینی اتفاقی نیست و برای رسیدن هوای کافی به شش‌ها ضروری است. اگر تیغه سالم و یک تکه باشد، متوجه کارکرد آن‌ها نخواهید شد، چون تنفس از طریق بینی یک مکانیزم طبیعی است. اما اگر تیغه آسیب دیده باشد، حتما متوجه این مسئله خواهید شد. 


رایج‌ترین آسیب‌هایی که در جراحی زیبایی بینی به غضروف بینی وارد می‌شود مربوط به تیغه است.

مشکلات رایج تیغه‌ی بینی

غضروف مقاوم است، اما نه به اندازه‌ی استخوان. از آن‌جایی که انعطاف غضروف بیشتر است، بیشتر هم در معرض آسیب قرار دارد. رایج‌ترین آسیب‌هایی که به غضروف بینی وارد می‌شود مربوط به تیغه است و ممکن است یک ترک ساده یا شکستگی باشد. وقتی تیغه آسیب دیده باشد، جریان هوای داخل بینی مختل می‌شود و این به سوت کشیدن بینی هنگام نفس کشیدن یا مشکل شدن تنفس منجر می‌شود. 

استخوان‌های طوماری بینی هم ممکن است در اثر ضربه آسیب ببینند، اما در اکثر مواقع مشکل مربوط به اندازه‌ی آن‌ها است. استخوان‌های طوماری ممکن است در شرایط خاص رشد یا ورم کنند، مثل بودن در معرض شرایط حساسیت‌زا. وقتی اندازه‌ی استخوان‌های طوماری زیادی بزرگ می‌شود، جریان هوا در مجاری بینی را سد می‌کنند و فرد تصور می‌کند گرفتگی بینی دارد. 

پلیپ بینی هم می‌تواند در تنفس اختلال ایجاد کند. پلیپ‌ها جریان هوای داخل بینی را مختل می‌کنند و اگر زیادی بزرگ شوند، می‌توانند مسیر هوا را به کلی سد کنند.

این مشکلات تنفس از طریق بینی را مشکل می‌کنند، اما بیشتر وقتی خواب هستیم تشدید می‌شوند. خور و پف معمولا ناشی از چنین مشکلاتی است و خواب افراد زیادی را دچار مشکل کرده است. اگر مشکلات تیغه‌ی بینی درمان نشوند، ممکن است به اپنه‌ی خواب منجر شوند که باعث می‌شود تنفس فرد هنگام خواب متوقف شود. 


جراحی زیبایی بینی چطور این مشکلات را حل می‌کند

حتی اگر نیازی به ایجاد تغییرات ظاهری در بینی نداشته باشید، جراحی زیبایی بینی می‌تواند عملکرد بینی و تنفس را بهبود بخشد. با استفاده از جراحی زیبایی بینی می‌توان تیغه‌ی بینی را صاف کرد و انحراف آن را از بین برد. هم‌چنین می‌توان با استفاده از پیوند غضروف ساختار آن را بازسازی کرد. 

برای از بین بردن ورم استخوان‌های طوماری یا کوچک کردن آن‌ها، جراح پلاستیک مقداری از غضروف را بر می‌دارد و آن‌ها را کوچک‌تر می‌کند. پلیپ بینی را هم می‌توان با جراحی زیبایی بینی برداشت. وقتی ساختار درون بینی بازسازی یا ترمیم می‌شود، بینی می‌تواند عملکردی طبیعی داشته باشد. به این شکل مشکلات تنفسی برطرف شده و کیفیت خواب بهتر می‌شود. 


منبع : Drbustillo